iec  mnac

Diccionari d'artistes

catalans, valencians i balears

Diccionari d'artistes

Presentació Crèdits Matèries



A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Guillem Perés

Barcelona  24-9-1893 - Barcelona  7-10-1968

Dibuix  Ilˇlustració 


Obra - Obres destacades - Exposicions - Bibliografia


Guillem Perés i Paque, fill de l’intel·lectual modernista Ramon D. Perés, fou dibuixant i il·lustrador, que signà part important de la seva obra com a Billy, el seu diminutiu familiar ja que era de mare mig anglesa, mig belga, motiu pel qual residí llargues temporades a Londres, cosa que dificulta un tant el coneixement detallat de la seva biografia.

La seva formació artística sembla que va fer-la al Cercle Artístic de Barcelona, entitat a la qual sempre va estar vinculat.  El 1909 el seu nom aparegué  al peu de diversos dibuixos il·lustratius del conte de Hans Christian Andersen El company de camí, així com a diversos números de la publicació periòdica La Rondalla del Dijous. Il·lustrà també Pòrtic (1910), el primer llibre de poemes de Josep Massó i Ventós, fill de Jaume Massó i Torrents, l’erudit que havia estat company del seu pare en la transcendental aventura cultural de L’Avenç, editora de totes aquestes publicacions.

Col·laborà després al llibre del seu pare Bocetos ingleses (1913), a Alba triunfante (1916) de Robert Hugh Benson, i a Llibre d’estrenes (1920), altre cop de Massó i Ventós, així com a la segona etapa de La Rondalla del Dijous (1924). També va fer cartells publicitaris (Heno de Pravia 1916).

Establert a Londres, hi va fer il·lustracions a The Daily Mail (1929) i il·lustrà fullets publicitaris per a la casa de modes Ninette House (1930). Tornà fugint dels bombardeigs nazis sobre Londres, vers 1941. A Barcelona il·lustrà el Tiempos de lucha (1942), de seu pare, llibre obertament franquista, o fullets publicitaris i cartells de Núria i de Montserrat. Hi ha una segona edició de Bocetos ingleses, publicada a Buenos Aires en data imprecisa.

Malgrat la seva brevetat i que ell era encara pràcticament un adolescent, la seva millor època va ser la primera, que a més va donar-li una notable popularitat entre el públic infantil. Eren composicions de caire simbolista i una evident influència d’Aubrey Beardsley, a la qual ell aportava un lirisme més gran. La seva obra personifica la fase final del Modernisme català, paral·lela i similar a les aportacions d’Ismael Smith o Laura Albèniz.

Perés també pintava, dins un estil que pot recordar el de Néstor, però no era habitual de les galeries d’art, i per tant aquesta faceta va quedar pràcticament reclosa a l’àmbit domèstic. A la seva segona època, menys coneguda i menys incisiva, deixà de signar com a Billy, i perdé la seva unitat d’estil. Un cert noucentisme i fins i tot algun cop un cert avantguardisme semblen incorporar-se a la seva obra, que habitualment és, però, en sintonia amb les típiques il·lustracions de premsa europees dels anys vint.

Obra

Il·lustracions de Hans Christian Andersen, «El company de camí», L’Avenç, Barcelona 1909; Josep Massó i Ventós, «Pòrtic», L’Avenç, Barcelona 1910; J. Massó i Ventós, Llibre d’estrenes, Edit. Catalana, Barcelona [c. 1920] i de diverses narracions de «La Rondalla del Dijous», L’Avenç, Barcelona 1909 i 1924.

Obres destacades

Exposicions

No sembla que hi participés.

Bibliografia

Francesc FONTBONA: «Billy, un illustrador del nou-cents», Revista de Llibreria Antiquaria, núm. 7 (abril 1984), pàg. 2-11. Separata (12 pàgs.); Montserrat CASTILLO: Grans il·lustradors catalans del llibre per a infants (1905-1939), Barcanova - Biblioteca de Catalunya, Barcelona, 1997.

 

Francesc Fontbona
Informació sobre l'autor

Diccionari d'artistes catalans, valencians i balears - Institut d'Estudis Catalans - Museu Nacional d'Art de Catalunya

IEC

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona. 
Telèfon +34 932 701 620. diccionari.artistes@correu.iec.cat - Informació legal

MNAC

Palau Nacional, Parc de Montjuďc, s/n, 08038 Barcelona. Telèfon +34 936 22 03 60. Contacte - Informació legal

Amb el suport de

Diputació de Barcelona

Amb la col·laboració de

Museu de Montserrat

Museu de Montserrat