Exposicions Individuals
Barcelona, Galeries Dalmau, dibuixos (1908); Barcelona, Galeries Dalmau (1920, 1922 i 1925); París, Galerie Joseph Billiet (1926); Barcelona, Sala Parés (1929, 1931, 1933, 1934, 1935, 1942, 1944, 1946, 1949, 1951, 1953, 1955, 1956, 1957, 1959, 1961, 1963 i 1966); París, Galeries Billiet-Pierre Vorms (1931); París, Galerie Druet (1932 i 1934); Reus, Galeries Torrell (Llibreria Nacional i Estrangera, 1934); Barcelona, Sala Parés, «R. de Capmany, J. Mompou, J. Serra. Tres artistas de prestigio» (1941); Madrid, Salón Cano, «M. Humbert, J. Mompou, P. Pruna» (1942); Madrid, Galerías Biosca (1946 i 1960); Madrid, «J. Amat, Mallol Suazo, J. Serra, Mompou, Toisón» (1954); Santander, Sur, «Tres pintores» (1955); Bilbao, Arthogar (1962); Olot, Sala Vayreda (1962); Madrid, Galería del Cisne (1964 i 1968); Barcelona, Sala Parés, «Mompou, J. Serra, Mallol Suazo» (1967); Barcelona, «Mompou. Cent anys» (Fundació Caixa de Barcelona, 1988); Tossa de Mar, Museu Municipal de Tossa de Mar, «Josep Mompou, un fauve a Tossa. Exposició antològica» (2001); Barcelona, «Josep Mompou» (Obra Social de Caixa Catalunya, 2009).
Col·lectives (selecció)
Barcelona, V Exposició Internacional de Belles Arts i Indústries Artístiques (1907); Barcelona, Sala Parés, «Cercle de Sant Lluc» (1908); Barcelona, Galeries Dalmau, amb motiu de l’Exposició d’Art Francès (1917); París, Salon d’Automne (1920, 1924, 1925 i 1926); Barcelona, Saló de Tardor (1920 i 1922); Barcelona, Galeries Dalmau (Ateneu Enciclopèdic Popular, 1922); Barcelona, Exposició d’Art (1923); Barcelona, Galeries Dalmau, Saló dels Evolucionistes (1924 i 1925); Madrid, Círculo de Bellas Artes (1926); París, Salon des Tuileries (1926, 1927, 1929 i 1931); Barcelona, Sala Parés, Saló de Tardor (1926, 1927 i 1928); Barcelona, Galeries Dalmau, «Modernisme pictòric català» (1926); Barcelona, Galeries Laietanes, «Les arts i els artistes» (1928); Palma, Galeries Costa (1929); Palma, Salón de Otoño, Círculo Mallorquín i Galerías Costa (1929); Girona, Galeria dels Bells Oficis (1929); Nova York, Milgrim Gallery (1929); Caldes d’Estrac, Casino Colón (1930); Barcelona, Sala Parés, «Obres de la col·lecció Barbey» (1930); Barcelona, Sala Parés, «Les arts i els artistes» (1930); Barcelona, Palau de les Arts Decoratives, «Barcelona vista pels seus artistes» (Reial Cercle Artístic, 1930); Barcelona, Sala Parés, Saló dels Evolucionistes (1931); París, Galerie Billiet-Pierre Vorms (1931); Pittsburgh, International Exhibition Carnegie Institute (1931, 1933, 1934, 1935 i 1936); Springfield (Missouri), «Modern Catalan Painting» (College Art Association, 1931); Nova York, Museu de Brooklyn, «Modern Catalan Painting» (College Art Association, 1932); Cincinnati, Museu d’Art de Cincinnati, «Modern Catalan Painting» (College Art Association, 1932 i 1933); Madrid, Museu d’Art Modern, Salón de los Evolucionistas (1932); Amsterdam, Galerie A. Vecht, Exposició d’Art Modern Català (1933); Nova York, Centre Rockefeller (College Art Association, 1933); Cleveland, Museu d’Art de Cleveland (College Art Association, 1933); Barcelona, Sala Parés, subhasta d’art amb 33 pintures de Mompou (1933); Toledo (Ohio), Museu d’Art de Toledo, Carnegie International Exhibition of Paintings, European Section (1934 i 1936); Baltimore, Museu d’Art de Baltimore, Carnegie International Exhibition of Paintings, European Section (1935); París, Galeria Nacional del Joc de Palma, exposició d’adquisicions recents (1935); San Francisco, Carnegie Institute, International Exhibition (1935); Clevaland, Carnegie Institute, International Exhibition (1936); París, Galeria Nacional del Joc de Palma, «L’art espagnol contemporani» (1936); Barcelona, Exposición Nacional de Bellas Artes (1942 i 1944); Barcelona, Institut Francès, «París visto por los pintores barceloneses» (1943); Madrid, Museu d’Art Modern, «Floreros y bodegones» (1945); Madrid, Museu d’Art Modern, Salón de los Once (1947); Sant Sebastià, sales municipals d’art, «Catorce pintores catalanes» (1948); Caracas, D. I. M., «Mensaje de pintura» (1949); Puigcerdà, I Salón de Verano com a convidat d’honor (1949); Montevideo, Galería Moretti (1949); Sabadell, Primer Salón de Arte Actual (1950); Barcelona, Exposición Municipal de Bellas Artes (1951 i 1953); Madrid, I Biennal Hispanoamericana d’Art (1951); Lleida, Círculo de Bellas Artes (1952); Buenos Aires, Galería Velázquez, «Pintura espanyola» (1952); Ciudad Eva Perón (La Plata), Escuela Superior de Bellas Artes, «Pintura espanyola» (1952); Mendoza, Instituto Cuyano, «Pintura espanyola» (1953); Bogotà, Museu Nacional, «Mensaje de Barcelona a Bogotá» (1953); L’Havana, II Biennal Hispanoamericana d’Art (1954); Saragossa, Galerías de Arte Libros (1954); Caracas, Galería Cuarta Avenida (1955); Barcelona, III Biennal Hispanoamericana d’Art (1955); Conca, Museu de Conca, «Arte contemporáneo español» (1955); Mar del Plata, Salón de Arte del Hotel Provincial (1956 i 1957); Montevideo, Galería Montevideo (1956); Londres, The Arts Council (1956); Venècia, Biennal de Venècia (1956); Gijón, Palau de Revillagigedo, I Exposición Municipal de Pinturas (1956); París, Galerie Paul Ambroise, «11 peintres catalans d’aujourd’hui» (1956); Manresa, Cambra Oficial de Comerç i Indústria (1957); Bonn, Haus der Städtischen Kunstsammlungen (1957); Vilanova i la Geltrú, Biblioteca Museu Víctor Balaguer, «Legado 1956» (1957); Tolosa de Llenguadoc, Museu Paul Dupuy, «Les collections des Éditions de la Rosa Vera» (1957 [després itinerà per Montalbà, Montpeller, Agen, Albi, Narbona, Castres, Nimes, Perpinyà, Madrid (1958) i París (1959)]; Brussel·les, Exposició Universal, pavelló d’Espanya (1958); Lisboa, Palau Foz (1959); Barcelona, exposició inaugural del Museu d’Art Contemporani (Foment de les Arts Decoratives, 1960); la Pobla de Segur, Caixa de Pensions (1961); Madrid, Asociación Española de Críticos de Arte (1962); Madrid, Casón del Buen Retiro, «Pintura catalana de la prehistoria a nuestros días» (1962); Barcelona, Col·legi Oficial d’Agents Comercials de Barcelona, «Frente al espejo» (1966); Madrid, Palau de Velázquez, «Cien años de cultura catalana» (Ministeri de Cultura, 1980); Barcelona, «Els 98 gravadors de la Rosa Vera» (Ajuntament de Barcelona, 1985); Barcelona, Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, «Retrat de Barcelona» (1995); Madrid, «Obras maestras del Museo de Montserrat en BBVA. De Caravaggio a Picasso» (BBVA, 2008).
Bibliografia Enciclopèdies i diccionaris enciclopèdics
Enciclopedia universal europeo-americana, vol. VII (Bilbao, Madrid i Barcelona, Espasa-Calpe, 1932, apèndix, p. 591-592); Josep Francesc Ràfols, Diccionario biográfico de artistas de Cataluña (Barcelona, Millà, 1953); Juan Ignacio de Blas (dir.), Diccionario de pintores españoles contemporáneos (Madrid, Estiarte, 1972); Juan Ignacio de Blas (dir.), Diccionario de pintores españoles contemporáneos (Madrid, Estiarte, 1972); Á[ngel] C[armona] R[istol], Enciclopedia universal ilustrada europeo-americana. Suplemento anual, 1967-1968 (Madrid, Espasa-Calpe, 1973, p. 365); Pierre Cabanne, Diccionario universal del arte (Barcelona, Argos-Vergara, 1975); Hans Vollmer, Allgemeines lexikon der bildenden Künstler des XX. Jahrhunderts, vol. III (Leipzig, Seemann Verlag, 1978, p. 412); Diccionario Ràfols de artistas contemporáneos de Cataluña y Baleares (Barcelona, Edicions Catalanes, 1989); Spanish artists from the fourth to the twentieth century. A critical dictionary, vol. III (Nova York, G. K. Hall & Co., 1996, p. 195-196); Emmanuel Bénézit, Dictionnaire critique et documentaire des peintres, sculpteurs, dessinateurs et graveurs (París, Gründ, 1999; en edicions anteriors era només esmentat molt succintament).
Títols monogràfiques sobre Josep Mompou
[Rafael Benet] Baiarola, «Dades de la infància i l’adolescència de Josep Mompou» (La Veu de Catalunya, Barcelona, 16 abril 1929, p. 4); Rafael Benet, «Josep Mompou» (Gaseta de les Arts, Barcelona, núm. 6, febrer 1929, p. 44-46); Rafael Benet, «Josep Mompou» (Sala Parés, Barcelona, abril 1929, fulla XI); Rafael Benet, «Josep Mompou» (Art, Barcelona, núm. 7, abril 1934, p. 193-199); Alexandre Cirici, «La pintura de Josep Mompou» (Ariel, París, núm. 22, febrer 1951, p. 56-57); Rafael Benet, «José Mompou» (Goya, Madrid, núm. 12, maig-juny 1956, p. 382-387); A[ntonio] F[igueruelo], «José Mompou, fiel a la cita. “No renuncio a nada de lo que he hecho”» (El Noticiero Universal, Barcelona, 22 gener 1966, p. 22); Rafael Benet, «El meu homenatge pòstum a Josep Mompou» (Serra d’Or, núm. 109, octubre 1968, p. 67-69); Sebastián Gasch, «Jose Mompou en el recuerdo» (Destino, Barcelona, 27 juliol 1968, p. 34); Juan Cortés, «Homenaje a Mompou» (La Vanguardia, Barcelona, 19 gener 1969); 3 dibujantes: Pidelaserra, Mompou, Junoy (pròleg d’Enric Jardí, notes de Josep Maria Cadena; Barcelona, Taber, 1970); Josep Maria Cadena, «Gentes de pluma y lápiz. Jose Mompou, desconocido colaborador de Papitu» (Diario de Barcelona, Barcelona, 4 juliol 1971); Clara Janés, Federico Mompou: Vida, textos y documentos (Madrid, Fundación Banco Exterior, 1987); Jaume Pla, «Feliu Elias, Josep Obiols, Josep Mompou. Tres pintors realistes» (Revista de Catalunya, Barcelona, núm. 9, juny 1987, p. 118); Mompou, cent anys (Barcelona, Fundació Caixa de Barcelona, 1988); Francesc Fontbona, Josep Mompou. Biografia i catàleg de la seva obra (pintura, gravat i tapís) (Barcelona, Mediterrània, 2000); Josep Mompou, un fauve a Tossa. Exposició antològica (Tossa de Mar i Barcelona, Museu Municipal de Tossa de Mar i Mediterrània, 2001); Francesc Fontbona, «Josep Mompou, un fauvismo reflexivo» (Descubrir el Arte, Madrid, núm. 28, juny 2001, p. 94-98); Francesc Fontbona, «Presentació», a Josep Mompou. Originals per a ‘Ballet’ de R. Permanyer (Horta, 1949)», catàleg de l’exposició (Barcelona, Sala Rovira, 2001); Francesc Fontbona, «Josep Mompou i Mallorca», a Homenatge a Miquel Batllori, vol. 1 (Barcelona, Curial, 2002, «Randa», 48, p. 93-99); Josep Mompou (Barcelona, Obra Social de la Caixa Catalunya, 2009); «En el cinquantè aniversari de la mort de Josep Mompou» (Quaderns Rafael Benet, Barcelona, núm. 36, 2018).
Obres generals sobre art
Josep Maria Junoy, L’actualitat artística (Barcelona, Llibreria Catalònia, 1931); Joan Merli, 33 pintors catalans (Barcelona, Comissariat de Propaganda de la Generalitat de Catalunya, 1937); Sebastià Gasch, Col·lecció Isern Dalmau (Barcelona, 1948); Juan Ferrando, Arte religioso actual en Cataluña (Barcelona, Atlántida, 1952); Rafael Benet, Historia de la pintura moderna: Simbolismo (amb la col·laboració de Jorge Benet; Barcelona, Omega, 1953); Sebastià Gasch, L’expansió de l’art català al món (Barcelona, Ariel, 1953); Robert Goldwater i Marco Treves, El arte visto por los artistas (a l’apèndix de Rafael Benet; Barcelona, Seix Barral, 1953); Cesáreo Rodríguez, Antología española de arte contemporáneo (Barcelona, Barna, 1955); Les collections des Editions de la Rosa Vera (Tolosa, Musée Paul Dupuy, 1957?); Sempronio, Los barceloneses (Barcelona, Barna, 1959); José María Moreno, Introducción a la pintura española actual (Madrid, Publicaciones Españolas, 1960); Museo de Arte Contemporáneo de Barcelona (Barcelona, Foment de les Arts i del Disseny, 1960); Juan-Eduardo Cirlot, Pintura catalana contemporánea (Barcelona, Omega, 1961); Ramon Reig, La Costa Brava vista pels seus pintors (Barcelona, Aedos, 1961); Manuel Sánchez-Camargo, Historia de la Academia Breve de Crítica de Arte: Homenaje a Eugenio d’Ors (Madrid, Langa y Cía., 1963); Jorge Larco, La pintura española moderna y contemporánea (Madrid, Castilla, 1964); Rafael Santos, Revisiones y testimonios (Barcelona, Taber, 1969); Alexandre Cirici, L’art català contemporani (Barcelona, Edicions 62, 1970); Juan Antonio Gaya, La pintura española del siglo XX (Madrid, Ibérico Europea, 1970); Enric Jardí (dir.), L’art català contemporani (Barcelona, Proa, 1972); José María Garrut, Dos siglos de pintura catalana (XIX y XX) (Madrid, Ibérico Europea, 1974); Joan A. Maragall, Història de la Sala Parés (Barcelona, Selecta, 1975); Bernardino de Pantorba, Los paisajistas catalanes (Madrid, Bibliográfica Española, 1975); Jaume Socías, Pintura catalana en el Castell de la Geltrú (Barcelona, Selecta, 1976); Juan Antonio Gaya, Ars Hispaniae. Historia del arte hispánico (Madrid, Plus Ultra, 1977); Francesc Fontbona i Daniel Giralt-Miracle, Cataluña, vol. II (Madrid i Barcelona, Noguer i Fundación Juan March, 1978, p. 239-28 i 285-330); Francesc Fontbona, El paisatgisme a Catalunya (fotos de Ramon Manent; Barcelona, Destino, 1979); Joan Cortés, Setanta anys de vida artística barcelonina (Barcelona, Selecta, 1980); Jaume Pla, La col·lecció Uriach (fotos de Francesc Català-Roca; Barcelona, 1980); Gabriel Ferrater, Sobre pintura (Barcelona, Caracas i Ciutat de Mèxic, Seix Barral, 1981); Luis Ripoll i Rafael Perelló, Las Baleares y sus pintores (1836-1936) (Palma, Luis Ripoll, 1981); Francesc Miralles, Història de l’art català, vol. VIII: L’època de les avantguardes. 1917-1970 (Barcelona, Edicions 62, 1983); Els 98 gravadors de la Rosa Vera (Barcelona, Ajuntament de Barcelona, 1985); Francisco Calvo, España, medio siglo de arte de vanguardia: 1939-1985 (Madrid, Fundación Santillana i Ministerio de Cultura, 1985); Catàleg de pintura segles XIX i XX: M-Z (Barcelona, Fons del Museu d’Art Modern, 1987); Jaume Pla, Famosos i oblidats (Barcelona, La Campana, 1989); Francisco Calvo (dir.), Enciclopedia del arte español del siglo XX (Madrid, Mondadori, 1991); Assumpta Rosés?, Museu de Valls. Catàleg 1 Pinacoteca (Valls, Museu de Valls, 1991); Jaume Vidal, Josep Dalmau: L’aventura per l’art modern (Manresa, Fundació Caixa de Manresa, 1993); Josep Corredor, Història de l’art català, vol. IX: La segona meitat del segle XX (Barcelona, Edicions 62, 1996); Francesc Fontbona (dir.), Repertori d’exposicions individuals d’art a Catalunya (fins l’any 1938) (Barcelona, Institut d’Estudis Catalans, 1999); Josep C. Laplana, Les col·leccions de pintura de l’abadia de Montserrat (Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1999); Josep M. Cadena (dir.), El dibuix a Catalunya. 100 dibuixants que cal conèixer (Barcelona, Pòrtic, 2004); Obras maestras del Museo de Montserrat en BBVA. De Caravaggio a Picasso (Madrid, Museu de Montserrat i BBVA, 2008).
Francesc Fontbona
Informació sobre l'autor
|