iec  mnac

Diccionari d'artistes

catalans, valencians i balears

Diccionari d'artistes

Presentació Crèdits Matèries



A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Montserrat Mainar Benedicto

Barcelona (Barcelončs), 17-1-1928 - Barcelona (Barcelončs), 22-2-2015

Esmalt 

Montserrat Mainar al seu taller (1962)


 - Obres destacades - Exposicions - Bibliografia


Montserrat Mainar i Benedicto va néixer a Barcelona l’any 1928 en el si d’una família d’artistes. El seu pare era Josep Mainar i Pons, un dels dissenyadors més importants de mobles, autor d’una encara vigent Història del moble català, historiador de les arts decoratives, membre actiu del Foment de les Arts Decoratives (FAD) i col·laborador amb Santiago Marco en nombrosos projectes artístics. La influència del pare, doncs, s’havia de notar i es reflectí en el futur professional de Montserrat Mainar, que entrà a l’Escola Massana per indicació seva. Primer es dedicà a l’estudi del retaule, però després canvià a l’esmalt. Va ser alumna de Miquel Soldevila i companya de Modest Morató, dos dels esmaltadors més importants del país. Amb tot, els seus primers anys també dissenyà habitacions i mobles per a diferents llars, seguint les passes del seu pare.

Montserrat Mainar era, des del 1947 —amb dinou anys—, auxiliar del departament de plàstica de l’Esbart Verdaguer. Simultàniament, també era dissenyadora de la indumentària i els accessoris de la festa major de Sitges, com ara de la Moixiganga.

L’art de l’esmalt de Montserrat Mainar es va començar a mostrar en plena postguerra i des del primer moment lluità perquè es considerés la seva obra únicament com a llenguatge d’una època, i no pel fet d’haver estat creada per una dona. Des de finals dels anys quaranta del segle XX, Mainar es començà a presentar a exposicions col·lectives d’art, moltes de les quals eren, tanmateix, d’art litúrgic, i va guanyar algun premi. Allunyada de l’art abstracte i de l’informalisme —que eren els dos moviments més importants del moment—, tot i que més d’una vegada en feu alguna peça, l’art de Mainar era figuratiu. La seva tècnica clàssica, seguint les tècniques antigues de Llemotges, l’havia d’adaptar a un art monumental, que era el que ella volia fer i, per tant, mantingué un cert conservadorisme en el llenguatge: la seva expressió es concreta en la representació de la figura humana estilitzada i perfilada amb espais neutres de taques de color i en jocs entre esmalts opacs i transparents i efectes de llum obtinguts pels diferents gruixos de la pasta i la transparència del metall preciós. Segons Cirici, pictòricament, quan la figura no existeix, «Montserrat Mainar es converteix en un pintor de paleta de llum cromàtica i d’ombres que fan vibrar la paradoxa d’unes superfícies profundes amb llurs taques apassionadament patètiques o delicadament líriques».

L’any 1951 va presentar una vidriera projectada per ella i realitzada per Granell i Cia, dins d’un projecte global de «sacristía rural», presentat pel seu pare, Josep Mainar, a l’Exposición de Arte Religioso Actual del Fomento de las Artes Decorativas. L’any següent va presentar diverses obres, entre les quals hi havia una Santa Cena (esmalt), a l’Exposición de Arte Religioso Actual, duta a terme a Barcelona, en la qual va rebre el Premio de Artes Aplicadas, i presentà el projecte realitzat de Dormitori infantil al II Salón del Hogar Moderno, organitzat pel FAD.

El triomf de Montserrat Mainar arribà quan guanyà el Gran Premi d’Esmalt en la III Biennal Hispanoamericana d’Art del 1955 amb la peça La ciutat. Mainar treballava combinant art religiós per encàrrec i peces civils de gran i petit format. Amb La ciutat, obra eminentment decorativa, aconseguí convertir l’esmalt en un mitjà d’expressió estètica personal i independent com qualsevol altre art. La seva obra es pot confrontar amb la pictòrica d’un Jordi Alumà o un Josep Hurtuna de l’època, tot i que l’envergadura del concepte i d’expressió monumental la fan més propera als retaules de l’edat mitjana o a les pintures murals del seu temps. Gràcies al premi, Mainar aconseguí situar-se en un lloc privilegiat. Un any després, l’abat Aureli M. Escarré li encarregà el projecte de la realització en esmalt de l’antependi de l’altar major de la basílica de Montserrat. L’antependi representa el Sant Sopar dividit en cinc plafons: una taula quadrada, de disseny modern, Crist al centre amb un calze i un tros de pa; als costats els apòstols, tots dempeus i sense Judes, i «com és natural fet a la moderna», segons li escrigué el pare Picas de Montserrat a l’artista a començaments de l’any 1958, que és quan van acceptar el projecte final. A la consagració de l’altar, l’artista conegué nombrosos eclesiàstics d’arreu que començaren a demanar-li obra religiosa, sobretot calzes esmaltats.

L’any 1957 va realitzar la seva primera exposició individual a les Galeries Syra de Barcelona juntament amb l’orfebre Enric Ferran. Hi exposà més de cent obres d’esmalts, entre plats, gerros i joieria (collars, penjolls, polseres, medalles i agulles), presentada amb un text d’Alexandre Cirici Pellicer, el qual destaca el domini de la tècnica i el joc de llums i ombres i, a més, defensa l’esmalteria aplicada al mur i al monument. Tres anys després, el 1960, va repetir a la mateixa galeria. A partir d’aquí i fins que va morir, Montserrat Mainar va anar exposant la seva obra a Barcelona i a molts indrets de Catalunya, moltes exposicions de la qual foren presentades per crítics de la talla de Daniel Giralt-Miracle o José Corredor-Matheos.

Montserrat Mainar va ser present al Salón de Mayo a partir de la cinquena convocatòria, l’any 1961, i fins a la dotzena, de l’any 1969. Així mateix, va ser a totes les convocatòries del Salón Femenino del Arte Actual, inaugurat l’any 1962, en què va rebre el Premio Integración de las Artes de la convocatòria número sis de l’any 1967. L’any següent fou la convidada d’honor de la darrera convocatòria, en la qual presentà un calze litúrgic. Algunes de les seves obres presentades en aquests salons, però, seguien el corrent informalista del moment.

El 1975 va rebre el premi més prestigiós dedicat a l’esmalt, el Prix du Conseil Général de la Haute-Vienne de la III Biennale Internationale L’Art de l’Émail.

L’any 1990 va presentar la seva obra dedicada al Tirant lo Blanc dins del marc de l’Any del Tirant, una obra presentada per Corredor-Matheos, el qual trobava en els esmalts de l’artista «l’ofici d’artesà i l’extrema delicadesa de l’art més exigent». Hi va afegir: «El color sempre ha estat predominantment suau i harmònic, però a les obres dels últims anys la sensibilitat i el lirisme són dos factors cada vegada més definitoris.»

En morir, l’any 2015, Giralt-Miracle escrigué que la seva obra «es caracteritza per la riquesa de textures i la gamma cromàtica que aconseguia amb les seves insòlites combinacions de materials. De la seva producció hem de destacar la inspirada en la lectura dels clàssics, particularment els poemes d’Homer i el llibre Tirant lo Blanc, dels quals ens oferia una visió plàcida, amable i mediterrània».

L’any 2019 els seus fills (Clara, Joan i Jordi Roca Mainar) van donar al Museu del Disseny de Barcelona l’arxiu artístic de Mainar i algunes obres, així com els dibuixos originals i l’arxiu corresponent a l’antependi de l’altar de la basílica de Montserrat al Museu de Montserrat.

Obres destacades

Exposicions

Exposicions individuals

Barcelona, Galeries Syra, «Montserrat Mainar. Esmaltes. E. Ferran, orfebre» (desembre del 1957); Barcelona, Galeries Syra, «Montserrat Mainar» (desembre del 1960); Girona, Palau de Caramany, «Montserrat Mainar. Esmalts» (novembre-desembre del 1976); Olot, Galeria Sant Lluc (18-30 de desembre del 1976); Calella, Calellart Sala d’Exposicions, «Montserrat Mainar esmalts» (novembre-desembre del 1978); Sabadell, Galeria d’Art Intel·lecte, «Montserrat Mainar. Esmalts» (març del 1981); Sant Joan de les Abadesses, Galeria d’Art Sant Pol, «Esmalts. Montserrat Mainar» (agost-setembre del 1981); Sant Joan de les Abadesses, Galeria d’Art Sant Pol, «Esmalts. Montserrat Mainar» (desembre del 1983); Barcelona, Sala Rovira, «Montserrat Mainar. Esmalts i joies» (1988); Calella, Calellart Sala d’Exposicions, «Montserrat Mainar. Esmalts i joies» (desembre del 1989); Igualada, Sala Municipal d’Exposicions, «Montserrat Mainar. Esmalts al foc» (maig del 1990); Barcelona, Sala Rovira, «Montserrat Mainar. Esmalts al foc» (maig del 1997); Sant Sadurní d’Anoia, sala annexa de la capella de l’antic hospital, «Montserrat Mainar. Esmalts al foc» (setembre del 1997); Barcelona, Sala Rovira, «Montserrat Mainar. 80 anys» (2008); Barcelona, La Finestra, «Montserrat Mainar. Dibuixos» (octubre del 2010).

Exposicions col·lectives

Barcelona, Exposición de Arte Religioso Actual (Fomento de las Artes Decorativas, 1951); Barcelona, Exposición de Arte Religioso Actual (1952); Barcelona, cúpula del Teatre Coliseum, II Salón del Hogar Moderno (1952); Madrid, Exposición Internacional de Artesanía (1954); Barcelona, III Biennal Hispanoamericana d’Art (1955); Londres, Victoria and Albert Museum, International Exhibition of Modern Jewellery (1961); V-XII Salón de Mayo (1961-1969); I-VII Salón de Arte Femenino Actual (1962-1968); Barcelona, Palau de la Virreina, «Exposició-Homenatge a l’Abat Escarré» (1977-1978); Barcelona, Saló del Tinell, «Dels bells oficis a l’art actual» (1981).

Bibliografia

J., «Dansa. L’Esbart Verdaguer» (Ariel, suplement núm. 1, agost 1948, p. 6); Juan Ferrando Roig, Arte religioso actual en Cataluña (Atlántida, 1952); Elle, «Montserrat Mainar, esmaltadora» (Destino, 31 juny 1954, p. 23); Mylos [Sebastià Gasch], «Con Monserrat Mainar» (Destino, 3 març 1956, p. 25); Rafael Tasis, «El Gran Premi d’Esmalt. III Biennal. Montserrat Mainar, la noia que sap dominar el foc» (Pont Blau, Mèxic, núm. 40, febrer 1956, p. 86-88); Florencia M.ª Ortiz, «Montserrat Mainar» (Ancora, Sant Feliu de Guíxols, maig 1956); Alexandre Cirici Pellicer, Montserrat Mainar (Galeries Syra, 1957), catàleg de l’exposició; Juan Cortés, «Montserrat Mainar, esmaltista» (Destino, 17 desembre 1960, p. 50); Lolita Sánchez, «La esmaltista Montserrat Mainar» (La Prensa, setembre 1962); Sebastián Gasch, «Montserrat Mainar opina sobre el esmalte» (Diario de Barcelona, 3 novembre 1962, p. 28); Roger Giménez, «Montserrat Mainar entre el hogar y los esmaltes» (Club Fémina, novembre 1963, p. 40-43); Magda Solé, «Al habla con Montserrat Mainar» (Hoja del Lunes, 27 abril 1964); María Cruz Hernández, «Montserrat Mainar. Un altar en la montaña» (Tele-Exprés, 17 març 1966); Alexandre Cirici, «Montserrat Mainar» (Serra d’Or, desembre 1976, p. 65-66); Joan Salou [Jordi Sarsanedas], «Una aportació a la iconografia de Tirant lo Blanc. Esmalts de Montserrat Mainar» (Serra d’Or, desembre 1991); Oriol Bohigas, «Montserrat» (El País, 29 abril 2002); Andreu Vilasis, «Montserrat Mainar. Esmaltes» (Revistart, 2008); Montserrat Mainar: esmalts (Barcelona, CIDAE, 2009, «Saber Fer»); Daniel Giralt-Miracle, «Passió per l’esmalt. Montserrat Mainar (1928-2015)» (La Vanguardia, 25 febrer 2015, p. 31); Aitor Quiney, «Montserrat Mainar, esmaltadora a prova de foc» (Serra d’Or, juliol-agost 2019, p. 55-59).

Aitor Quiney
Informació sobre l'autor

Diccionari d'artistes catalans, valencians i balears - Institut d'Estudis Catalans - Museu Nacional d'Art de Catalunya

IEC

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona. 
Telèfon +34 932 701 620. diccionari.artistes@correu.iec.cat - Informació legal

MNAC

Palau Nacional, Parc de Montjuďc, s/n, 08038 Barcelona. Telèfon +34 936 22 03 60. Contacte - Informació legal

Amb el suport de

Diputació de Barcelona

Amb la col·laboració de

Museu de Montserrat

Museu de Montserrat