Exposicions Barcelona, Exposició Universal (1888); Barcelona, Sala Parés, Exposició de Belles Arts (1891 i 1896); Barcelona, Exposició Nacional d’Indústries Artístiques i Internacional de Reproduccions (1892); Chicago, Columbian Exposition (1893); Barcelona, Segona Exposició General de Belles Arts (1894); Barcelona, Tercera Exposició de Belles Artes i Indústries Artístiques (1896); París, Salon de la Société des Artistes Français (1897, 1900, 1901 i 1902); París, Salon de la Société Nationale des Beaux-Arts (1898, 1903, 1904, 1905, 1906, 1907, 1908, 1909, 1911, 1912, 1913, 1914, 1920, 1922, 1923 i 1924); París, Salon d’Automne (1903, 1907 i 1908); París, Salon de la Société des Artistes Indépendants (1904, 1905, 1906, 1907, 1908, 1909, 1910, 1911, 1912, 1913, 1914, 1920, 1921, 1922, 1923, 1924, 1925 i 1927); Múnic, Münchner Sezession (1906); Berlín, Schultes Kunstsalon (1906); Viena, XXVII Sezession Wien (1906, 1914); Tolosa, Vingt-deuxième Exposition de l’Union Artistique de Toulouse (1906); Múnic, Münchener Frühjahrsausstellung (1907); Frankfurt, Frankfurt Cronberger-Künstlerbund (1907); Pittsburgh, Carnegie Institute (1907, 1908 i 1920); Tolosa, Exposition de l’Union Artistique de Toulouse (1910); Barcelona, VI Exposició Internacional d’Art (1911); Ginebra, Galerie de Tableaux Modernes, Maison Moos (1913); París, Bernheim-Jeune (1917); París, Galerie Goupil & Cie (1919); París, Salon des Orientalistes (1913 i 1914); Londres, Royal Academy of Arts (1920); Barcelona, La Pinacoteca (1928); Barcelona, Exposició d’Art (1923); París, «Trente ans d’art indépendant. 1884-1914» (1926); París, Salon des Indépendants (exposició pòstuma; 1928); París, Salon de la Société Nationale des Beaux-Arts (exposició pòstuma; 1928); París, Casa de Catalunya, Exposició Claudi Castelucho (1930); París, Salle d’Art Castelucho-Diana (1931); París, Association des Artistes et Intellectuels Espagnols en France (1951).
Bibliografia Gran enciclopèdia catalana (Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1986-1989); Pere Coll, «Crónicas de París» (La Veu de Catalunya, ed. de vespre, 18 maig 1901, p. 2); Pere Coll, «Crónicas de París» (La Veu de Catalunya, ed. de vespre, 8 maig 1902, p. 3); Pere Coll, «Crónicas de París» (La Veu de Catalunya, ed. de vespre, 24 abril 1903, p. 2); Pere Coll, «Crónicas de París» (La Veu de Catalunya, ed. de vespre, 22 novembre 1903, p. 2); Pere Coll, «Crónicas de París» (La Veu de Catalunya, ed. de vespre, 21 abril 1904, p. 2); Jordi Català, «Els catalans de París. Claudi Castelucho» (Catalunya-París, núm. 9, setembre 1903, p. 1-2); Louis Chassevent, Les Artistes Indépendants. 21è. Exposition. 1905 (Issoire, Imprimerie Boucheron et Vessely, fasc. 1, 1905, p. 11); Louis Chassevent, Les Artistes Indépendants. 22è. Exposition. 1906 (Issoire, Imprimerie Boucheron et Vessely, 1906, p. 6); J. C. Holl, Les salons de 1906 illustrés. Indépendants, Nationale, Artistes Français (París, Editions des Cahiers d’Art et Littérature, 1906, p. 15 i 28); Louis Chassevent, Les Artistes Indépendants. 23è. Exposition. 1907 (Issoire, Imprimerie Boucheron et Vessely, 1907, p. 8); Karl Eugen Schmidt, «Pariser Brief» (Kunstchronik, Leipzig, 1907, p. 354); Ernst Arthur Seemann, «Claudio Castelucho an R.E.S» (Meister der Farbe, Leipzig, núm. 4, 1907, p. 116-117); Karl Eugen Schmidt, «Danseuse espagnole», a L’art et la couleur. Les maîtres contemporains (París, Laurens, 1908, p. 63); Henry Bidou «Les salons de 1910. Le Salon des Indépendants» (Gazette des Beaux-Arts, París, 1910, p. 374); Charles Malpel, Notes sur l’art d’aujourd’hui et peut-être de demain. Quelques salons, vol. 11 (París, Bernard Grasset i Tolosa, Privat Editeur, 1910, p. 14); «El Saló de París» (La Veu de Catalunya, «Pàgina Artística», 20 abril 1911, p. 6); E. A. T., «Studio Talk: Claudio Castelucho» (The Studio, Londres, núm. 65, 1915, p. 133); Joan Sacs, La nostra gent. Xavier Nogués (Barcelona, Catalònia, 1926, p. 30-41, «Quaderns Blaus»); «Necrológica» (La Vanguardia, 9 desembre 1927, p. 17); Gaston de Pawlowski, «Les expositions posthumes de Claudio Castelucho» (Salon des Indépendants i Salon National des Beaux-Arts; Le Journal, París, 1928); Luc Benoist, «Les Expositions. Les Salons des Indépendants», Beaux-Arts. Revue d’Information Artistique (París, núm. 4, 15 febrer 1928, p. 62); «Castelucho (Claudio)», a Enciclopedia universal ilustrada europeo-americana, vol. XII (Madrid, Espasa-Calpe, 1930, p. 245-246); «Exposició Claudi Castelucho» (Butlletí de la Casa de Catalunya, París, núm. 7, novembre 1930); ); «Castelucho Diana, Claudi», a Josep Francesc Ràfols, Diccionario biográfico de artistas de Cataluña: desde la época romana hasta nuestros días, vol. I (Barcelona, Millá, 1951, p. 242-243); Josep Palau i Fabre, Picasso i els seus amics catalans (Barcelona, Aedos, 1971, p. 148 i 174); Francesc Fontbona, La crisi del modernisme artístic (Barcelona, Curial, 1975, p. 52); Lola Anglada, Les meves nines (Barcelona, Alta Fulla, 1983, p. 53-56); Gérald Schurr, Les petits maîtres de la peinture (1820-1920) (París, Les Editions de l’Amateur, 1985, p. 187); Francesc Fontbona i Francesc Miralles, Història de l’art català, vol. VII: Del Modernisme al Noucentisme 1888-1917 (Barcelona, Edicions 62, 1985, p. 64); Sílvia Flaquer i Revaud i M. Teresa Pagès i Gilibets, Inventari d’artistes catalans que participaren als salons de París fins l’any 1914 (Barcelona, Diputació de Barcelona, 1986); Carlos González i Montse Martí, Pintores españoles en París (1850-1900) (Barcelona, Tusquets, 1989); Corrinne Hess, «Bartlett artist wasn’t typical 1020s woman» (Killeen Daily Herald. Central Texas Chronicles, 14 octubre 2002); Francesc Fontbona, «Anglada-Camarasa i els postmodernistes de París», a El Modernisme, vol. III: Pintura i dibuix (Barcelona, L’Isard, 2002, p. 250); Ester Baron Borràs, «Claudi Castelucho Diana (1870-1927): un pintor del color, un artista per redescobrir» (Butlletí de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, vol. XVI, 2002, p. 119-153); Ester Baron Borràs, «El paper del pintor català Claudi Castelucho i l’Académie de la Grande Chaumière en la formació de les artistes nord-americanes de París. El cas d’Alice Pike Barney i el binomi diletant/professional» (comunicació al II Congrés Internacional coupDefouet; Barcelona, 25-28 juny 2015); Núria Rius Vernet i Teresa Sanz Coll (ed.), Lola Anglada. Memòries 1892-1984 (Barcelona, Diputació de Barcelona, 2015); Ester Baron Borràs, «Claudi Castelucho», a Francesc Fontbona (dir.), Pintura catalana. El Modernisme (Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 2016, p. 172); Ester Baron Borràs, «Americanes a París. L’Acadèmia de la Grande Chaumière» (Revista Coup de Fouet, Barcelona, núm. 30, 2018, p. 24-33).
Ester Baron Borrās
Informaciķ sobre l'autor
|