iec  mnac

Diccionari d'artistes

catalans, valencians i balears

Diccionari d'artistes

Presentació Crèdits Matèries



A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Eusebi Arnau Mascort

Eusebi Arnau fotografiat per Audouard l’any 1902
Font: Arxiu Arnau


Obra - Exposicions - Bibliografia


Acollit de petit a la Casa de Caritat, Eusebi Arnau Mascort va aprendre l’ofici de caixista d’impremta, tot i que ja tenia llavors una prematura afecció per l’escultura. Va iniciar els estudis superiors a l’Escola Oficial de Belles Arts de Barcelona als quinze anys (del curs 1878-1879 al curs 1886-1887), que va compatibilitzar amb el treball a l’estudi de l’escultor Josep Gamot, el seu primer mestre. A l’Escola assistia, entre altres, a les classes de Claudi Lorenzale, Lluís Rigalt, Jeroni Faraudo i Josep Manjarrés. A l’entorn del 1883, Arnau va tenir el seu primer taller en un terrat de la Casa de Caritat. La seva formació va seguir regularment fins al curs 1884-1885, únic període en què no consta matriculat com a pobre. Com a alumne d’Agapit Vallmitjana, Arnau destacà ben aviat a la classe de modelatge.

El juny del 1887, a la Junta General de Professors se li va concedir, per unanimitat, la borsa d’estudi i viatge de la Diputació en el grup d’escultura, amb la conveniència de visitar Roma i Florència. Posteriorment, consolidà els estudis amb diverses estades a París. Està documentada la seva inscripció a l’Académie Colarossi el 1894 i a l’Académie Julian el 1895 —Denys Puech va ser el seu mestre—, i va ser company de Damià Pradell. També era amic d’Anglada Camarasa. Va exposar al Salon del 1895 de la Société des Artistes Français, i els Masriera —des de Barcelona— li encarregaven alguns models per a les seves joies.

Arnau va ser bon coneixedor de l’obra de Miquel Àngel, de la dels francesos Dalou, Dubois, Falguière, Mercié i Rodin, entre altres, així com de la del belga Meunier. Fou un gran creador i destacat modelista; aconseguia una perfecta adaptació escultòrica en àmbits ben diferents. La seva producció és molt àmplia i va tractar totes les perspectives: escultura de saló, models per a orfebres i arquitectes, models funeraris, decoratius…, pluralitat de facetes que no es donen en altres artistes. Es va distingir en la medallística i pels seus models aplicats a l’arquitectura, tant civil —cases particulars, monuments i edificis públics— com religiosa, així com en el camp funerari, amb obres als cementiris de Montjuïc, Lloret de Mar, Manresa, Palamós, Sant Feliu de Guíxols i Vilassar de Mar. Va acceptar tot tipus d’encàrrecs, sense tenir inconvenient a dedicar-se a treballs secundaris que no li atorgaven un especial reconeixement.

Els seus primers treballs van ser escultures de saló, obres anecdòtiques que requerien argument i gran observació, treballs que reprodueixen fidelment la realitat. També va fer models de medalles, entre les quals destaquen les de l’Exposició Universal de Barcelona del 1888 i la medalla commemorativa del IV Centenari del Descobriment d’Amèrica del 1892.

A partir del 1890-1891 inicià la seva relació professional amb joiers —Cabot, Masriera i Juli Vallmitjana— i els arquitectes Lluís Domènech i Montaner i Antoni M. Gallissà al castell dels Tres Dragons. Començà aleshores una vessant important en la seva trajectòria que el portà a relacionar-se amb altres arquitectes prestigiosos del Modernisme: Emili Sala Cortés, Lluís Domènech i Montaner, Enric Sagnier Villavecchia —dels quals feu retrats—, Josep Azemar Font, Claudi Duran Ventosa, Josep Puig i Cadafalch, Bonaventura Conill Montobbio, Antoni de Falguera Sivilla, Alexandre Soler i March, i Bernardí Martorell Puig, entre molts altres.

Va crear els models figuratius més rellevants de les cases modernistes més emblemàtiques, amb interessants repertoris iconogràfics —com ara la xemeneia de la Fonda Espanya i la Casa Lleó Morera, on demostrà la seva capacitat narrativa—, que el van convertir en un professional clau per a molts arquitectes, amb treballs com els de la Casa Garriga Nogués, del 1902-1903; el Casino de Madrid (figura 4), del 1907, i la Casa Heribert Pons, del 1907-1909, en alt relleu.

La seva etapa més notòria i ponderada és, doncs, la modernista; fou la més productiva i representativa de l’escultor, amb treballs harmoniosos i refinats, modelats amb gràcia i elegància. La influència de la seva formació francesa és evident: mostrà gran interès per captar el moviment i preferència per les formes suaus. Portà l’art decoratiu a alt nivell, fent treballs complexos propers a Rodin —com ara la caixa de cabals, del 1903— i a Meunier, amb medalles com ara la dedicada a Emilio Castelar, del 1899; la de la Solidaritat Catalana, del 1906; els capitells de l’entrada de l’edifici de la Caixa d’Estalvis de Sabadell, del 1906, i el fris de la Casa de la Lactància (figura 5), del 1909-1912. També durant aquests anys —de fet, la crítica ja considerava el 1898 que la seva labor era copiosíssima— va dur a terme obres importants en relleu, com ara L’Onada, del 1903-1904, i en escultura exempta, com A la Llotja, del 1908-1911.

A partir del 1907 s’aprecia una certa ambivalència en la seva obra i hi ha treballs de caràcter simbòlic, en què uneix figures de llenguatge historicista —de retorn al món medieval— amb altres en què mostra interès pel nu femení exposat amb una simplicitat i una claredat pròpies del Noucentisme, com ara la medalla de la V Exposició Internacional d’Art de Barcelona, del 1907. Certes obres, com ara la Diana, de l’arrencament d’escala de la Casa Heribert Pons, de prop del 1909, ens introdueixen en el tercer període eminentment classicista, caracteritzat per una progressiva simplificació de les formes, però amb alguns treballs d’estil neogòtic, com ara la decoració escultòrica del Saló de Cent de l’ajuntament de Barcelona, del 1924. De la seva adaptació al nou corrent noucentista en destaquen les figures i els frisos del projecte escultòric per al Monument a Mossèn Jacint Verdaguer, del 1912-1913, així com les escultures Atlant amb Verge de Montserrat i La navegació, de la nova urbanització de la plaça de Catalunya, i Figura femenina amb xarxa (figura 6), a l’avinguda Diagonal, davant el Palau de Pedralbes, totes tres del 1927-1928. Per a les quatre columnes de Montjuïc, projectades per Puig i Cadafalch, va elaborar els models de les victòries alades que havien de coronar-les.

Els seus models escultòrics van ser reproduïts pels escultors Vicens Anton Puig, Pau Carbonell, Josep Casan Matamala, Narcís Gosch, J. Miret, Roca i E. Vilanueva; pels tallers de reproducció de Babot Argelaguet, Frederic i Gabriel Bechini, i Alfons Juyol; pels tallers de foneria de Manuel Ballarín, Frederic i Gabriel Bechini, la vídua i els fills de Cabot, els germans Damians, Masriera i Campins, Manuel Morales i Gimeno Blanes, entre altres professionals.

Arnau, de caràcter modest i prudent, va ser molt valorat entre els bons coneixedors de la seva obra. Feliu Elias considerava que la seva escultura era comparable a la dels millors escultors francesos de finals de segle XIX i principis del XX. Fou un gran decorador, condició que, en un artista, representa la plenitud de l’art i que els crítics i els arquitectes van saber valorar. Aquest domini el va portar a manifestar-se en múltiples mitjans d’expressió, ja que tenia l’habilitat d’encaixar amb elegància un tema decoratiu en un espai determinat.

Des del 1880 van ser molt elogiats els seus treballs a la premsa i fins i tot a revistes satíriques, com La Tomasa i L’Esquella de la Torratxa. Reproduïren la seva obra i n’escriviren elogiosament revistes com La Ilustració Catalana, La Ilustración Artística, Álbum Salon, Anuario de la Asociación de Arquitectos de Cataluña, Hispania, Arquitectura y Construcción, Joventut, La Ilustración Española y Americana, Catalunya Artística, Hojas Selectas, Forma, Garba, Estilo, La Esfera, Foment de les Arts Decoratives i Gaseta de les Arts, entre altres. Entre els crítics destaca Alfred Opisso, el qual el 1898 va demanar a Arnau una obra en què aparegués la seva pròpia personalitat, ocupada massa temps en temes forçats. El 1902 fou un any de gran reconeixement a Arnau per part de Carles Juñer i de Giraldos, però encara se li demanava una obra cabdal.

El 1906 els seus models seguien sent molt apreciats. Es considerava que no era un auxiliar; era un col·laborador de l’arquitectura, ja que bona part dels efectes aconseguits a les edificacions eren deguts a la seva vàlua artística. Tot i que en els darrers anys no fou prou valorat per la crítica, amb motiu de la seva mort, Feliu Elias expressava que Arnau havia conreat un art immarcescible que havia superat amb gran dignitat totes les tendències artístiques. Per a Folch i Torres, la seva constant havia estat l’harmonia de les formes, a la qual ho subordinava tot. Segons Alexandre Soler i March, Arnau havia estat un decorador extraordinari, i els arquitectes més prestigiosos s’adonaren de la difícil elegància amb què l’escultor encaixava els temes en determinats elements constructius.

Entre els nombrosos premis obtinguts, destaquen la medalla de bronze pels treballs d’escultura presentats a l’Exposició Universal de Barcelona del 1888, per a la qual va preparar els models de les medalles commemoratives, i la de la Societat Econòmica d’Amics del País al certamen d’escultura; dues medalles de segona classe, la del Premi del Bisbe Morgades a l’Exposició de Belles Arts i Indústries Artístiques de Barcelona del 1896 i la del premi pel model de medalla commemorativa de l’enderrocament de les muralles; el premi per la medalla d’Emilio Castelar i la menció honorífica a l’Exposición General de Bellas Artes de Madrid del 1899; la medalla d’argent al concurs de l’Associació de Joieria de Barcelona del 1901; la menció honorífica de l’Ajuntament de Barcelona al concurs anual d’edificis i establiments acabats del 1903 per a l’establiment Masriera i Campins; el premi de l’Ajuntament en el concurs per a la medalla d’aprenents d’arts i oficis; l’accèssit obtingut a la V Exposició Internacional de Barcelona del 1907; la primera medalla de la secció d’arts decoratives de l’Exposición de Bellas Artes de Madrid del 1908; la medalla d’or del Cercle Artístic a la VI Exposició Internacional d’Art de Barcelona del 1911, i la tercera medalla a la secció d’escultura de l’Exposición Nacional de Pintura, Escultura y Arquitectura de Madrid del 1912. D’altra banda, la Fonda Espanya el 1903, la Casa Lleó Morera el 1905 i el Palau de la Música Catalana el 1908 van obtenir el premi de l’Ajuntament en el Concurs Anual d’Edificis i Establiments, i l’Hospital de Sant Pau va aconseguir la medalla d’or el 1913; van ser obres dirigides per Domènech i Montaner totes elles amb importants aportacions d’Eusebi Arnau.

Van ser deixebles seus Emili Fontbona Ventosa, Pau Gargallo Catalán, Josep Duñach Sala, Ricard Guinó Boix, Frederic Marès Deulovol, Enric Monjo Garriga, Josep Viladomat Massanas, Manuel Martí Cabrer, Rafael Solanic Bàlius i Lluís Montané Mollfulleda.

Freqüentà el Cercle Artístic; hi fou admès com a soci de número el 31 de juliol de 1895, quan n’era president Lluís Graner. També s’hi van incorporar en aquella data Josep Guardiola, Segundo Matilla, Eliseu Meifrén, Adrià Gual, Joaquim Mir, Lluís Foix i Lluís Bonnin, entre altres. Reingressà a l’entitat el 12 de setembre de 1899, data en què també van ser admesos els pintors Alexandre de Cabanyes i Francesc de Cidon, el fonedor Ferruccio Cescatti i l’escultor Gaucenci Malla. L’any 1920 en formava part com a soci propietari amb el número 283. També s’incorporà al Cercle Artístic de Sant Lluc, del qual era soci fundador des del novembre del 1896. Així mateix, va ser soci de l’Ateneu Barcelonès entre els anys 1900 i 1919. Entre el 1903 i el 1907, Arnau formà part de la secció de belles arts, de la qual el 1903 i el 1905 va ser vicepresident, i el 1906, president.

Va ser nomenat membre numerari de l’Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi el 1927 i vocal del comitè executiu de l’Exposició Internacional de Barcelona del 1929, així com membre del jurat de l’Exposició de Belles Arts del 1930.

El seu treball se centrà especialment en la ciutat de Barcelona i algunes ciutats i pobles de Catalunya, com ara Argentona (El Cros), Caldes de Montbui, Canet de Mar, Cervelló, Cervera, Hostalric, Lloret de Mar, Mataró, Montserrat, Olot, Reus, Sabadell, Sallent, Sant Hilari Sacalm, Sant Pere de Ribes, la Seu d’Urgell, Tarragona, Tortosa, Vic i Vilafranca del Penedès, però també va elaborar models destinats a Biarritz, Comillas, Madrid, Palma, Saragossa i Sevilla, així com a l’Amèrica Central i del Sud: l’Havana, Mèxic, Monterrey i Corrientes.

Pocs mesos després de morir se li va organitzar una exposició d’homenatge al Cercle Artístic de Sant Lluc amb obres de l’artista, mostrades entre el 18 d’octubre i el 2 de novembre de 1933, en la qual hi va haver una bona mostra de les seves escultures, els seus dibuixos i les seves recents pintures a l’oli. En l’acte inaugural, la presentació i l’elogi de l’escultor van ser a càrrec de l’arquitecte Alexandre Soler i March.

Obra

Retrat de Santiago Rusiñol (1882); Sortint de l’aigua (1891); Retrat del marquès d’Olèrdola (1891); Ave Maria (1891); Translació de les despulles de santa Eulàlia a la cripta de la catedral, treball de pensió de la Diputació (1888); Noblesa (1892); decoració escultòrica per al seminari de Comillas (c. 1892); Situació apurada (1893); Spes (1893); Sagrada Família de Natzaret (1894); Mme. (1895); escultures per al Palau Montaner (1893-1895); medalla de Francesc Vidal Solares (1894); escultures per al panteó De la Riva (1894); Loïe Fuller (1895-1902); segell Masriera Hnos (entre 1895 i 1907); La Sagrada Família de Natzaret (1896); Redempció (1896); medalla commemorativa de l’enderrocament de les muralles de Barcelona (1896); medalla de Manuel Duran i Bas (1896); escultures per a la Casa Martí (1896); escultures per al panteó d’Olano Iriondo (1896); Sant Ramon de Penyafort (1896); Retrat femení (1897); Salomé (1897); projecte de monument a Rius i Taulet (1897); Barcelona (figura 1; 1897); escultures per a la Casa Coll i Regàs (1897-1898); Marià Aguiló (1897-1898); Bes de mare (figura 2; 1898); La pastora (1898); Narcís Oller (1898); escultures per al panteó Casas (1898); Sant Jeroni (1899); Grup de nens (1901); escultures per a la Casa Garí (1899); escultures per a la Casa Amatller (1899-1900); escultures per a la Casa Macaya (1900); escultura per al panteó Bonet (1900); medalla del cardenal Casañas (1901); placa del Dr. Robert (1901); Pendeloque (1901); joiell de sant Jordi i el drac (1901); escultures per al Gran Hotel de Palma (1901-1902); escultures per al panteó Casanovas i Terrats (c. 1901-1903); Petjapapers (1901-1906); Retrat de mossèn Jacint Verdaguer (1902); Nens Lamadrid (1902); medalla commemorativa de les Festes de la Mercè (figura 3; 1902); escultures per a la Casa Serra (1902); escultures per al panteó Costa i Macià (1902); escultures per a la tribuna de la sala de música de la comtessa de Sicart (c. 1902); escultures per a Villa Labat (c. 1902); Escrivania (1902-1904); La Pau (1904); Bust de la nena Francesca Lleó (1904); escultures per a la Casa Quadras (1904); escultures per a la Casa Trinxet (1904); Viacrucis de Montserrat (1904-1919); placa Sportsmens Club (1904); escultures per al panteó Carbó (1905); gerro decoratiu (1905); medalla de les Festes de Nadal (1906); escultures per al panteó Ubiós Ibarra (1906); Retrat del nen Frederic Miracle (1906); escultures per al panteó d’Àngela Brutau, vídua de Terradas (1906); escultura per al panteó Esqueu (c. 1907); escultura per al panteó Ribera (c. 1907); bust femení per a la Casa Butsems (1906); Retrat (1907); models escultòrics de la base del cimbori de la catedral de Barcelona (1907); models per al bàcul del bisbe de Tui (1907); medalla de la V Exposició Internacional d’Art de Barcelona (1907); escultures per al panteó Álvarez (1907); xemeneia de la casa de Francesc Macià (1907); Bust retrat de Leopold Gil (1908); escultures a la façana del temple del Sagrat Cor del Tibidabo (c. 1908); Bonic retrat (1908); escultures per al panteó de Jaume I (1908); Retrat de Mossèn Gudiol (c. 1908); copa per a Àngel Guimerà (1909); Retrat de Teodor Llorente (1909); Retrat del primer comte Güell (c. 1910); medalla commemorativa de la indústria Bertrand i Serra (c. 1910); medalla de les Festes de Primavera (1910); Retrat dels nens Guarino Mulleras (1910); Retrat d’Antoni Amatller (1910); Santa Anna i la Verge (1910); espasa d’honor per a Jaume de Borbó (1910); Sant Miquel Arcàngel (1911); medalla de la VI Exposició Internacional d’Art (1911); Retrat de Concha Espina (c. 1911); Baptisme de Jesús (c. 1911); Plaqueta bust del nen Ricard Arnau (c. 1911-1912); medalla a la memòria de Joan Maragall (1912); medalla de la Real Compañía de Canalización y Riegos del Ebro (1912); Monument a Milà i Fontanals (1912); Retrat d’Assumpció Mariné Forns (c. 1913-1916); Retrat d’Apel·les Mestres (1912); relleu del timpà del panteó Amatller (1912); relleu del judici final per a la família Soler i March (c. 1911-1913); Hojas selectas (1913); bust del Monument a Joan Maragall (1913); Plaqueta retrat del nen Ricard Arnau (c. 1913); medalla de l’Acadèmia de Belles Arts (c. 1913); figures femenines de la façana de la Casa Solà-Morales (1913-1916); lleó per al Monument a Alfonso XII (1913); Nen sobre lleó (c. 1913); placa commemorativa de la fundació de la Real Academia de Ciencias y Artes de Barcelona (1914); Plaqueta retrat de la nena Montserrat Falguera (1914); relleus de la façana del panteó Tormo (1914); Retrat de Ricard Domènech (c. 1915); Bust d’esportista; Dra. Maria Montessori (1916); Monument a Pau Gil (1916); creu de terme del panteó Amatller (c. 1914); relleu de la façana del Conservatori Municipal de Música de Barcelona (1916); model de medalla commemorativa del III Centenari de Cervantes (1916); plaques al·legòriques de la Casa Masriera (c. 1916); hipogeu per a la família Arnau París (1918); bastó de batlle per A. Martínez Domingo (c. 1920); Monument al doctor Andreu (1927); escultures per al Pavelló de Barcelona de l’Exposició Internacional (1929); medalla de l’Exposició Internacional de Barcelona (1929); Diana (1929); Retrat de noi (1929); Gemma Galgani (1930); Retrat de Narcís Oller (1931); relleus a la façana de l’edifici de “la Caixa” (1931); model de medalla de Gemma Galgani (c. 1932); Gitaneta (c. 1932); Autorretrat (1933); Retrat de Joaquim Cabot Rovira (1933); Bust de Francesc Carreras (c. 1880).

Exposicions

Va participar en exposicions col·lectives a la Sala Parés entre el 1880 i el 1931 i a l’Ateneu Barcelonès el 1881, així com en la primera exposició del Centro de Acuarelistas de Barcelona del 1885, l’Exposició General de Belles Arts de Barcelona del 1891 i del 1894, l’Exposició Nacional d’Indústries Artístiques i Internacional de Reproduccions de Barcelona del 1892, l’Exposició de Chicago del 1893, el Salon des Artistes Français del 1895, l’Exposició de Belles Arts i Indústries Artístiques de Barcelona del 1896 i el 1898, l’Exposición General de Bellas Artes de Madrid del 1899 i del 1908, l’Exposició del Círcol de Sant Lluch del 1899, l’Exposició Nacional d’Art del Cercle Artístic del 1900, l’exposició d’art català de la Lliga Regionalista del 1906, l’Exposició Internacional d’Art de Barcelona del 1907 i del 1911, l’Exposición Hispano-Francesa de Saragossa del 1908, l’Exposició de Retrats i Dibuixos Antics i Moderns de Barcelona del 1910, l’Exposición Española de Artes e Industrias Decorativas de la Ciudad de México del 1910 i l’Exposición de Pintura, Escultura y Arquitectura de Madrid del 1912, entre altres mostres.

Bibliografia

Alfred Opisso, «Arte y artistes catalanes» (La Vanguardia, 24 març 1898); Bonaventura Bassegoda, «De la Exposició. I. La esculptura» (La Renaixensa, 26 maig 1898); Carlos Juñer, «Eusebio Arnau» (La Confidencia Universal, Barcelona, núm. 601, 28 març 1900); Alfred Opisso, «Arnau», a Arte y artistas catalanes (Barcelona, La Vanguardia, 1900); Carlos Juñer (El Liberal, 26 juny 1902); F. Giraldos, «Gent notable de Catalunya» (Catalunya Artística, núm. 115, 28 agost 1902); Hojas Selectas, núm. 11 (novembre 1902); «Obras de escultura decorativa» (Arquitectura y Construcción, juny 1906); Bonaventura Bassegoda, «Escultors catalans - Eusebi Arnau» (Ilustració Catalana, núm. 289, 13 desembre 1908); Emili Orduña, «Eusebio Arnau», a Pequeñas monografías de arte (c. 1910); Feliu Elias, «Els artistes», a L’escultura catalana moderna, vol. II (Barcelona, Barcino, 1928); Feliu Elias, «Eusebi Arnau» (La Publicidad, núm. 18377, 4 juliol 1933); «Los que mueren. Eusebio Arnau», La Vanguardia (4 juliol 1933); «Eusebio Arnau Mascort», Diario de Barcelona (5 juliol 1933); Elvira Augusta Lewi, «Eusebio Arnau Mascort» (Butlletí de Museus d’Art de Barcelona, vol. III, núm. 28, setembre 1933); Exposició-Homenatge d’obres de l’artista Eusebi Arnau (Barcelona, 18 octubre - 2 novembre 1933), catàleg de l’exposició (Barcelona, Cercle Artístic de Sant Lluc, 1933); Joaquim Folch Torres, «Carnet d’Art. Exposició Eusebi Arnau» (El Matí, 7 novembre 1933); Alexandre Soler, «Eusebi Arnau. I i II» (La Veu de Catalunya, 9-10 novembre 1933); Josep Francesc Ràfols, Modernismo y modernistas (Barcelona, Destino, 1949); Alexandre Cirici, El arte modernista catalán (Barcelona, Aymà, 1951); Josep Francesc Ràfols, Diccionario biográfico de artistas de Cataluña (Barcelona, Millà, 1953); José Manuel Infiesta, Un siglo de escultura catalana (Barcelona, Aura, 1975); «Eusebi Arnau i Mascort», a Gran enciclopèdia catalana, 2a ed., 1a reimpr. (Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1988); Escultura catalana del segle XIX. Del Neoclasicisme al Realisme (Barcelona, Casa Llotja de Mar de Barcelona i Caixa de Barcelona, 1989); El Modernisme (Barcelona, 10 octubre 1990 - 13 gener 1991), catàleg de l’exposició (Barcelona, Museu d’Art Modern, 1990); Olimpíada Cultural (Barcelona, Lunwerg, 1990); M. Isabel Marín, Eusebi Arnau Mascort (1863-1933) (tesi doctoral; Barcelona, Universitat de Barcelona, juliol 1993); M. Isabel Marín, L’obra medallística de l’escultor Eusebi Arnau (Barcelona, Societat Catalana d’Estudis Numismàtics i Institut d’Estudis Catalans, 2005); M. Isabel Marín, Eusebi Arnau (Barcelona, Infiesta, 2006, «Gent Nostra»); M. Isabel Marín, «Eusebi Arnau Mascort», a Diccionario biográfico español de la Real Academia de la Historia (Madrid, Real Academia de la Historia, 2011-2013).

Maria Isabel Marín Silvestre
Informaciķ sobre l'autor

Diccionari d'artistes catalans, valencians i balears - Institut d'Estudis Catalans - Museu Nacional d'Art de Catalunya

IEC

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona. 
Telèfon +34 932 701 620. diccionari.artistes@correu.iec.cat - Informació legal

MNAC

Palau Nacional, Parc de Montjuīc, s/n, 08038 Barcelona. Telèfon +34 936 22 03 60. Contacte - Informació legal

Amb el suport de

Diputació de Barcelona

Amb la col·laboració de

Museu de Montserrat

Museu de Montserrat