Exposicions Exposicions individuals (selecció)
Barcelona, Galeries Dalmau (1911); Girona, Athenea (1914); París, Galerie Chéron (1918); París, Galerie Billiet (1924); París, Galerie Drouet (1926); París, Galerie Bernheim-Jeune (1928); Colònia, Galerie Gmurzynska (1965 i 1967); París, Galerie Jean-Claude Bellier (1966); Nova York, Hammer Gallery (1967); Ginebra, Musée du Petit Palais (1987); París, Galerie Albert (1990); Pont-Aven, Musée de Pont-Aven (1993); Girona, Sales Municipals d’Exposició (1994); Varsòvia, Muzeum Narodowe w Warszawie (1994); Toruń, Muzeum Uniwersyteckiego w Toruniu (2010); Girona, Museu d’Art de Girona (2018-2019); Salt, Les Bernardes - Espai de Cultura Contemporània (2018-2019).
Exposicions col·lectives (selecció)
Barcelona, Galeries Dalmau, Exposició d’Art Polonès (1912); Varsòvia, Muzeum Nadorowe w Warszavie, «Artystki polskie» (1991); Cracòvia, Muzeum Narodowe w Krakowie, «Kolory tożsamości. Sztuka polska z amerykańskiej kolekcji Toma Podla / Colors of identity. Polish art from the American collection of Tom Podl» (2000); Varsòvia, Muzeum Narodowe w Warszawie, «Malarze polscy w Bretanii (1890-1939)» (2005); Girona, «Berlín > Londres > París > Tossa… La tranquil·litat perduda» (Fundació Caixa de Girona, 2007); Cotlliure, Museu de Cotlliure, «Collioure. Babel des Arts 1905-1945» (2022); Ceret, Museu d’Art Modern, «Chagall, Modigliani, Soutine & Cie, L’Ecole de Paris (1900-1939)» (2022).
Bibliografia Mela Muter va exposar a Catalunya els anys 1911, 1912 i 1914. La selecció bibliogràfica recollida a continuació incideix de manera especial en la recepció crítica d’aquests anys i en la recuperació que es va fer d’ella a Catalunya el 1994 (a les Sales Municipals d’Exposició de Girona) i el 2018 (al Museu d’Art de Girona i a Les Bernardes - Espai de Cultura Contemporània, de Salt).
Monografies i parts de monografies
Xavier Monsalvatje i Pla i Joaquim Pla, Terra de gestes i de beutat (Girona, Dalmau Carles Pla, 1917, p. 113-117); Josep Maria de Sucre, Memorias II. Los primeros pasos del 1900 (Barcelona, Barna, 1963, p. 74); Miquel de Palol, Girona i jo (Barcelona, Pòrtic, 1972, p. 135-136); Glòria Bosch i Mir, «Des de l’Onyar, un transplantament màgic de plantejaments plàstics i estètics», a Girona i l’Onyar (Girona, Sala d’Exposicions de la Caixa de Pensions, 1986, p. 9); Narcís Jordi-Aragó, «La mirada nova d’una polonesa», a Un museu a contrallum. Anvers i revers de 60 peces del MD’A (Girona, Museu d’Art de Girona, 1992, «Guies Alternatives», 1, p. 250-253); J.-J. Tharrats, Dames de tots colors (Barcelona, Parsifal, 1992, p. 87-91); Jaume Vidal Oliveras i Josep Dalmau, L’aventura per l’art modern (Manresa, Fundació Caixa de Manresa, 1993, p. 109 i 221); Mercè Doñate, «Mela Muter, una pintora polonesa a Catalunya», a Mela Muter. Girona, 1914 (Girona, Ajuntament de Girona, 1994); Glòria Bosch i Susanna Portell, Berlín > Londres > París > Tossa… La tranquil·litat perduda (Girona, Fundació Caixa de Girona, 2007, p. 48-51); Josep Casamartina, Amazonas del arte nuevo (Madrid, Fundació MAPFRE, 2008); Natàlia Barenys i Susanna Portell, Colección Ybarra-Muñoz, tom I (Barcelona, Igol, 2010, p. 20); Natàlia Barenys i Susanna Portell, Colección Ybarra-Muñoz, tom II (Barcelona, Igol, 2010, p. 34-37); Glòria Bosch i Susanna Portell, «Tossa, de la descoberta del paisatge al des-paisatge», a Atles paisatgístic de les terres de Girona, vol. I (Girona, Diputació de Girona, 2010, p. 423 i fig. 76); Rosa Pous, L’art a Girona als segles XIX i XX. Empremtes de creació femenina 1872-1960 (Girona, Ajuntament de Girona, 2010); Cristina Ribot, Girona als ulls de les viatgeres (Girona, Museu d’Història de Girona, 2015); Glòria Bosch i Susanna Portell, «Cartes a la tardor de la vida», a Les llibertats perdudes (Salt, Les Bernardes - Espai de Cultura Contemporània, 2018-2019); Glòria Bosch i Susanna Portell, «Mela Muter: cartografia visual i humana», a De París a Girona. Mela Muter i els artistes polonesos a Catalunya (Girona, Museu d’Art de Girona, 2018-2019, p. 14-27); Glòria Bosch, Susanna Portell i Artur Tanikowski, «Mela Muter, una vida», a De París a Girona. Mela Muter i els artistes polonesos a Catalunya (Girona, Museu d’Art de Girona, 2018-2019, p. 66-69); Mercè Doñate, «Memòria d’una forastera», a De París a Girona. Mela Muter i els artistes polonesos a Catalunya (Girona, Museu d’Art de Girona, 2018-2019, p. 43-48); Marya Nawrocka-Teodorczyk, «De retrat a retrat: Mela Muter en la col·lecció de Bolesław i Lina Nawrocki», a De París a Girona. Mela Muter i els artistes polonesos a Catalunya (Girona, Museu d’Art de Girona, 2018-2019, p. 54-59); Aitor Quiney, «Mela Muter, les petjades d’una pintora polonesa a París 1901-1911», a De París a Girona. Mela Muter i els artistes polonesos a Catalunya (Girona, Museu d’Art de Girona, 2018-2019, p. 27-31); Artur Tanikowski, «Els polonesos arriben a París», a De París a Girona. Mela Muter i els artistes polonesos a Catalunya (Girona, Museu d’Art de Girona, 2018-2019, p. 31-43); Eva Vàzquez, «Mela Muter i el mite gironí i la melanconia», a De París a Girona. Mela Muter i els artistes polonesos a Catalunya (Girona, Museu d’Art de Girona, 2018-2019, p. 48-51); Glòria Bosch «Toujours le mème ilenci… Mela Muter i Raymond Lefebvre» (Salt, Les Bernades, 2020); Claire Muchir, «Les artistes polonais. Le Midi comme état d’âme», a Collioure. Babel des Arts 1905-1945 (Cotlliure, Muséé de Collioure, 2022, p. 69- 84).
Articles en publicacions periòdiques
Mela Muter, Wspomnienia 1950-1965 (manuscrit no datat; Arxiu de l’Emigració de la Biblioteca Universitària de Toruń); «Arte y artistas. La Galeria Dalmau. Pròxima inauguración. Una gran artista rusa. Mela Mutermilch» (La Publicidad, núm. 11541, 21 maig 1911, p. 1-2); Xènius, «Glosari. Mela o la bona polonesa» (La Veu de Catalunya, núm. 4321, 2 juny 1911, p.1); «Crònica. Mela Mutermilch a Can Dalmau» (La Veu de Catalunya, núm. 4326, 8 juny 1911, p. 5); José Junoy, «Arte y artistas. Exposición Mme. Mela Mutermilch» (La Publicidad, núm. 11559, 8 juny 1911, p.1); Joaquim Folch i Torres, «Les pintures de Mela Mutermilch» (La Veu de Catalunya. Pàgina Artística, núm. 4333, 15 juny 1911); J. R. [Joana Romeu], «Una artista polonesa a Catalunya» (Feminal, núm. 51, 25 juny 1911); Manuel Rodríguez Codolà, «Mela Mutermilch» (Museum, vol. I, núm. 11, novembre 1911, p. 401-419); «Crònica. Els pintors polonesos a Can Dalmau» (La Veu de Catalunya. Pàgina Artística, núm. 4661, 9 maig 1912, p. 5); Angel Dant, «Desde París. Mela Muter (Mutermilch)» (La Publicidad, 4 març 1914); Mopsus, «Mela Mutermilch» (Aigua-Forts, núm. 7, 24 maig 1914, p. 2 i 5-7); R. Masó, «D’Athenea. Lloes a l’obra de Mela Mutermilc» (Diario de Gerona, núm. 125, 31 maig 1914, p. 3); «Crónica General. Ayuntamiento» (Diario de Gerona, núm. 130, 6 juny 1914 p. 7); «Athenea» (Aigua-Forts, núm. 8, 7 juny 1914, p. 4 i 5); Max Sauerlanut, «Mela Muter» (Deutsche Kunst und Decoration, núm. 58, 1926, p. 233-238); Rainer Maria Rilke, «Trois lettres a Mme. M. M.» (La Revue Européenne, núm. 3, 1927, p. 180-188); Rainer Maria Rilke, «Lettre à une amie» (La Nouvelle Revue Française, 1 febrer 1927, p. 131-136 i Le Point, setembre 1936); Robert Rey, «Mela Muter» (Art et Décoration, núm. 303, març 1927, p. 65-72); Gaston Derys, «Mela Muter» (Mobilier et Décoration, Editions Edmond Honoré, núm. 11., novembre 1932, p. 491-498); André Bloc, «Les portraits de Mela Muter» (L’Architecture d’Aujourd’hui, núm. 3, abril 1933, p. 94-98); Mela Muter, «Quelques mots sur les rapports indissolubles entre l’art et le peuple» (Cahiers de París, Art-Littérature, núm. 22, juny 1938, p. 37-39); Eva Vàzquez, «Una visita providencial a la Girona grisa, l’estada de Mela Muter, 1914. Les Sales Municipals revisen una època a través de l’artista polonesa» (Diari de Girona, 6 novembre 1994); Eva Vàzquez, «Enyorança de Mela Muter» (Revista de Girona, núm. 284, 2004, p. 51); Eva Vàzquez, «L’empremta de la bona polonesa» (El Punt Avui, 2 maig 2014, p. 84-85); Aitor Quiney, «Mela Mutermilch a Barcelona. La presència de la pintora polonesa, 1911-1912» (L’Avenç, Barcelona, núm. 440, desembre 2017, p. 30-40); Jaume Vidal, «Catalunya polonesa» (El Punt, 24 novembre 2018, p. 29); L. S., «Mela Muter torna a enlluernar un segle després» (Ara, 25 novembre, 2018, p. 53); Cristina Masanés, «Mela Muter, finalment!» (Mirador de les Arts, 10 desembre 2018); Isabel Gómez Melenchón, «El retorn de Mela Muter» (La Vanguardia, 15 desembre 2018, p. 12-14); Eva Vàzquez, «Mela Muter, en carn i ossos» (El Punt, 13 gener 2019); Liliana Marin de Mas, «El viatge de Mela Muter» (Mirador de les Arts, 31 gener 2019); Mercè Ibarz, «Arte y generosidad de Mela Muter» (El País, 28 febrer 2019).
Susanna Portell
Informació sobre l'autor
|