Exposicions Exposicions individuals (selecció)
Barcelona, Galeria Belarte (1963); Madrid, Sala del Prado del Ateneo (1965); Milà, Galeria Il Giorno (1969); Salamanca, Palacio de Garci Grande (1970); Benidorm, Galeria Darim (1971); Barcelona, Galeria Seny (1975 i 1984); Barcelona, Galeria Dau al Set (1978 i 1981); Mataró, Galeria Tertre (1980); Varsòvia, Galerie Centrum Sztuki (1983); Tarragona, Quattrocento Galeria d’Art (1983); Llafranc, Sala Levante (1983); Sabadell, Galeria Intel·lecte (1984); Barcelona, Sala Plaça Catalunya de la Fundació Caixa de Barcelona, «Tríptics del demà» (1986); Licorella (1986); Sant Cugat del Vallès, Galeria Canals (1988 i 1992); Barcelona, Àmbit Galeria d’Art (1990); Begur, Galeria d’Art Can Marc (1991); Begur, Sala d’Art Flocs (1993); Granollers, Galeria AB (1993); Pamplona, Pabellón Mixtos de la Ciudadela (1993); Barcelona, Galeria Tres Punts (1994); l’Hospitalet de Llobregat, Centre Cultural Tecla Sala (1995); Barcelona, Fundació Vila Casas (2005); Girona, Museu d’Art de Girona, «Les presons d’Amèlia» (2007); Barcelona, Fundació Vila Casas, «Amèlia Riera, a poc a poc» (2010); París, Centre d’Estudis Catalans, «Amèlia Riera, a poc a poc» (2011); Barcelona, Palau de la Virreina, «Mrs. Death» (2022).
Exposicions en grup (selecció)
Barcelona, Cercle Artístic de Sant Lluc (1962 i 1963); Barcelona, Sala Municipal d’Exposicions de l’antic Hospital de la Santa Creu (1962, 1963, 1964, 1965, 1966, 1967, 1968, 1970, 1971, 1980 i 1988); l’Hospitalet de Llobregat, Agrupació Amics de la Música (1962 i 1963); Mataró, Museu Municipal de Mataró (1962); Barcelona, Galeria Belarte (1962 i 1963); Vic, Temple romà (1963); Girona, Sala Municipal d’Exposicions (1963); València, Palau de la Generalitat (1963); Copenhaguen, Biblioteca Nicolaj Kirke (1963); Igualada, Agrupació Fotogràfica (1963); Madrid, Sala Amadís (1963); Barcelona, Conservatori de les Arts del Llibre (1963 i 1964); Barcelona, CIC (1963); Estocolm, Galeria Pierre (1964); Madrid, Dirección General de Bellas Artes (1964); Barcelona, Sala Gaspar (1964, 1971, 1973 i 1979); VI Saló Internacional: París - Essone, Juvisy (1965); Barcelona, Palau de la Virreina (1966, 1969, 1970, 1971, 1973, 1976 i 1979); Madrid, Galería Toisón (1966); Tolosa, Musée des Augustins (1966); Buenos Aires, Galeria Nice, «6 artistas de la Escuela de Barcelona» (1966); Ceret, Hotel Ville, «Pintura catalana d’avui» (1966); Tucumán, Museo Provincial de Bellas Artes de Tucumán, «4 plásticos catalanes» (1966); Norrköping, Nermans Konsthall (1966); Suècia (museus de Norrköping, Orebro, Linkoping, Eskilstuna, Kalstad i Jonkoping), «10 Fran Barcelona och Valencia» (1966); París, Salon des Realités Nouvelles (1968 i 1969); Ancona, Annuale Italiana d’Arte Grafica (1968 i 1969); Salamanca, Palacio de Garci Grande (1969); Salamanca, Caja de Ahorros de Salamanca (1970); l’Hospitalet de Llobregat, Museu de la Ciutat (1970 i 1971); Barcelona, Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (1971, 1978 i 1979); Barcelona, Twain Studio (1971); Barcelona, Galeria Adrià (1971, 1973, 1974, 1975 i 1976); Figueres, Museu de l’Empordà (1971); Barcelona, Galeria René Metras (1971, 1973, 1974 i 1982); Milà, Sala Reale delle Cariatidi, «Amnistia que trata de Spagna» (1972); Norrköping, Museu Varen Norrköping (amb Owe Pellsjó; 1973); Barcelona, Galeria Manuel Barbié-Ianua (1973); Barcelona, Galeria Matisse (1973, 1975 i 1977); Barcelona, rambla de Catalunya, MAN74 (1974); Barcelona, Galeria Dau al Set (1974); Barcelona, Galeria Layetana (1975); Barcelona, Fundació Joan Miró, «Homenatge a Carles Rahola» (1976); Barcelona, Fundació Joan Miró, «Homenatge a Catalunya a l’entorn del gest i la figura d’en Lluís Xirinacs», (1976); Barcelona, Galeria Trece (1976); Barcelona, Museo Internacional de la Resistencia Salvador Allende (1977); Varsòvia, Galeria Teatru Studio i Palau de Cultura Kwiecien (1977); Quesada, Museo Zabaleta (1978); Girona, Institut Vell (1980); Barcelona, Palau de Congressos de Montjuïc (1982); Segòvia, La Casa del Siglo XV (1983); Sölvesborg, Sölvesborg Konsthall (1983); Barcelona, FAD (1983); Sevilla, Museo de Arte Contemporáneo de Sevilla (1986); Sant Cugat del Vallès, Galeria Canals (1986, 1988, 1990, 1992 i 1995); Barcelona, Universitat de Barcelona, «A Pasolini» (1986); Girona, Fontana d’Or (1986); Madrid, Cículo de Bellas Artes, «Paraigües immorals» (1986); Barcelona, Banco Bilbao, «L’art i la dona» (1986); Cadaqués, Galeria Port Lligat (1986 i 1987); San Francisco, «Mecoart» (1987); Lleida, Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (1987); Cotlliure, castell de Cotlliure (1987); Barcelona, Institut Britànic (1988); Teià, Casa Municipal de Cultura La Unió (1988); Barcelona, estació de França, «On és el temps?» (1989); Barcelona, Galeria Bozenna (1989); Perpinyà, Palau dels Reis de Mallorca (1989); Barcelona, Centre d’Arts Santa Mònica, «Informalisme a Catalunya» (1990); Barcelona, Casa Elizalde (1990); Barcelona, Àmbit Galeria d’Art (1990 i 1995); Mollet del Vallès, Centre Cultural Can Mulà (1991); Barcelona, Galeria Salvador Riera / Dau al Set (1991); Barcelona, Galeria Trànsit (1991); Barcelona, Fundació Lluís Companys, «Expometro» (1991); Barcelona, Palau de la Música Catalana (1992); l’Hospitalet de Llobregat, Centre Cultural Tecla Sala (1993 i 1994); Bucarest, sales del Ministeri de Cultura i Teatre Nacional (1993); Santiago de Xile, Casa de Cultura Hispánica (1993); Barcelona, Galeria Tres Punts (1994, 1995, 2002 i entra a formar part del recorregut de l’espai); Palma, Ses Voltes (1994); Argentona, Casa de Cultura (1995); Barcelona, Palau Robert, Cub (1995); Sabadell, Saló Caixa de Sabadell (1995); Museu d’Art de Girona (2004 i 2005); Fundació Caixa de Tarragona (2006); Berlín, «Catalunya look» (2007); Agramunt, Espai Guinovart, «Llàgrimes» (2022).
Bibliografia Monografies (selecció)
Carlos Antonio Arean, El arte en el siglo XX. Pintura catalana (Madrid, Nacional); Alexandre Cirici Pellicer, Els catalans. Els artistes a Dolça Catalunya (Barcelona, Mateu, 1968); Domenico Cara, La comunicazione emotiva (Milà, Laboratori delle Art, 1969); Juan-Eduardo Cirlot, Pintores celebres (Barcelona, Gustau Gili, 1969); Cesáreo Rodríguez-Aguilera, Crónica de arte contemporáneo (Barcelona, Ariel, 1971); Alexandre Cirici, «Escultura, pintura, gravat, dibuix, l’ensenyament, els grups, la crítica (1948-1971)», a L’art català contemporani (Barcelona, Proa, 1972); Antonio M. Campoy, Diccionario crítico de arte español contemporáneo (Madrid, Ibérico Europea, 1973); José M. Garrut, Dos siglos de pintura catalana (Madrid, Ibérico Europea de Ediciones, 1974); J. Eduardo Cirlot, Gran enciclopèdia catalana (Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1978); Diccionario universal del arte (Barcelona, Argos Vergara, 1979); Joan Perucho, Museu d’ombres (Barcelona, Edicions 62, 1981); Salvador Espriu, Obres completes, vol. 1: Poesia (Barcelona, Edicions 62, 1981); Guillem Viladot, La finestra induïda (Barcelona, Hogar del Libro, 1981); Francesc Miralles, Història de l’art català, vol. VIII: L’època de les avantguardes. 1917-1970 (Barcelona, Edicions 62, 1983); Arnau Puig, «El segle XX», a Dolça Catalunya. Gran enciclopèdia temàtica catalana. L’art a Catalunya, vol. II (Barcelona, Nauta, 1983); Salvador Espriu, Obres completes, vol. 1: Poesia (Barcelona, Edicions 62, 1983); Lourdes Cirlot, La pintura informal en Cataluña 1951-1970 (Barcelona, Anthropos Editorial del Hombre, 1983); Salvador Espriu, Per a la bona gent (Barcelona, El Mall, 1984); Joan Perucho, Les delícies de l’oci (Barcelona, Laia, 1984); Joan Perucho, Teoria de Catalunya (Barcelona, Edicions 62, 1985); Francisco Calvo Serraller, España, medio siglo de arte de vanguardia. 1939-1985 (Madrid, Fundación Santillana i Ministerio de Cultura, 1985); Diccionario «Ràfols» de artistas contemporáneos de Cataluña y Baleares (Barcelona, Diccionario Ràfols, 1985); Joan Perucho, Art català contemporani. 1970-1985 (Barcelona, Xarxa Cultural, 1986); Rafael Santos Torroella, Enciclopèdia vivent de la pintura i l’escultura catalanes (Barcelona, Àmbit Serveis Editorials, 1990); Maria Lluïsa Borràs, Amèlia Riera (Barcelona, Àmbit Serveis Editorials, 1990); Joan Ainaud de Lasarte, La pintura catalana. Del segle XIX al sorprenent segle XX (Ginebra i Barcelona, Skira i Carrogio, 1991); Sempronio, 100 autoretrats d’artistes catalans (Barcelona, La Llar del Llibre, 1992); Gran Larousse català, vol. 9 (Barcelona, Edicions 62, 1993); Francesc Miralles, Amèlia Riera. Trajectòria (l’Hospitalet, Centre Cultural Tecla Sala i Ajuntament de l’Hospitalet, 1995); Francesc Miralles, El mundo de Amèlia Riera (Sabadell, Ausa, 1997); Glòria Bosch Mir, Les altres Amèlies d’Amèlia Riera (Barcelona, CEGE, 2014); Elina Norandi (ed.), Cent dues artistes (Barcelona, Univers, 2022).
Articles (selecció)
Alberto del Castillo (Diario de Barcelona, 24 març 1962 i 11 maig 1963); Juan Cortés (La Vanguardia, Barcelona, 5 abril 1962 i 23 maig 1963); Joan Perucho (Destino, Barcelona, núm. 1345, 18 maig 1963); Carlos Areán, «Amèlia Riera» (La Estafeta Literaria, Madrid, 8 juny 1963, 13 febrer 1965 i 23 octubre 1971); Francisco Valbuena, «Sobre la pintura de Amelia Riera» (Arriba, Madrid, 9 agost 1964); José Hierro, «Amelia Riera» (El Español, Madrid, 23 gener 1965); José de Castro Arines, «Pintores de Barcelona: Amelia Riera» (Diario de Barcelona, 30 gener 1965); Antonio M. Campoy, «Amelia Riera» (ABC, Madrid, 20 febrer 1965); María-Cruz Hernández, «Amèlia Riera. Una pintura sombría; un caràcter expansivo» (Tele/eXpres, Barcelona, 15 març 1966); Enrique Barco Teruel (Solidaridad Nacional, Madrid, 24 abril 1966, i Arriba, Madrid, 6 juliol 1976); Domenico Cara, «Ironia post mortem di Amelia Riera» (Revista Il Patio, Roma, 8 gener 1969); Joan Vilacasas (Nazione Sera, Florència, 13 gener 1969); Josep Vallès Rovira (Tele/eXpres, Barcelona, 7 agost 1970, 20 desembre 1974 i 21 gener 1978); Alexandre Cirici, «Amèlia Riera i el vertigen fúnebre» (Serra d’Or, Montserrat-Barcelona, núm. 205, 15 octubre 1976); Josep Iglesias del Marquet (Diario de Barcelona, Barcelona, 21 gener 1978 i 9 maig 1981); Àngel Marsà, «A. Riera. Galeria Dau al Set» (El Correo Catalán, Barcelona, 21 gener 1978); Daniel Giralt-Miracle, «Amèlia Riera» (Avui, Barcelona, 22 gener 1978); J. Corredor-Matheos, «Amèlia Riera: geometria y rito de la muerte» (Destino, Barcelona, núm. 2103, 26 gener - 1 febrer 1978); Guillem Viladot, «Amèlia Riera transferida» (El Correo Catalán, Barcelona, 4 febrer 1978); Artes Plásticas (Barcelona, núm. 23, març-abril 1978, i núm. 47, 1981); Carmen Casas, «En la cuerda floja» (El Correo Catalán, Barcelona, 23 desembre 1978); El Periódico (Barcelona, 11 gener 1979); Arnau Puig (Batik, Barcelona, núm. 56, juny 1980, p. 40); Josep M. Carandell, «El día por delante» (El Periódico, Barcelona, 22 abril 1981); La Vanguardia (Barcelona, 24 setembre 1981); Jaume Fàbrega, «Amèlia Riera, dama del misteri» (Presència, Girona, 4 setembre 1983); Diario de Barcelona (17 gener 1984, 6 abril 1988 i 10 juny 1990); Pilar Parcerisas, «Dins un quadre d’Amèlia Riera, en companyia de la mort» (Avui, Barcelona, 26 gener 1984, 30 desembre 1984, 30 octubre 1986, i 20 març 1988); Lluís Permanyer (La Vanguardia, Barcelona, 29 novembre 1984 i 6 juny 1990); Manuel Durán, «Poemas (de Joan Perucho) para estampas de Amelia Riera» (El Correo Catalán, Barcelona, 27 desembre 1984); José Corredor-Matheos, «Libro de estampas de Amèlia Riera» (La Vanguardia, Barcelona, 30 desembre 1984); Julià Guillamon, «L’escenografia de la mort als tríptics d’Amèlia Riera» (Avui, Barcelona, 29 octubre 1986); Josep M. Cadena, «Amèlia Riera» (El Periódico, Barcelona, 4 novembre 1986, 19 març 1988, 29 maig 1990, 15 desembre 1992 i 6 desembre 1994); Avui (5 novembre 1986); Francesc Miralles, «Amèlia Riera, el rito de la frustración» (La Vanguardia, Barcelona, 25 novembre 1986, 29 març 1988, 30 abril 1993 i 16 desembre 1994); Anna Guasch, «Amèlia Riera» (Diari de Barcelona, Barcelona, 30 març 1988 i 10 juny 1990); Olga Spiegel (La Vanguardia, Barcelona, 24 maig 1990 i 13 juny 1995); Oscar Fontrodona, «Amèlia Riera: “Mis obras son un paisaje donde el espectador coloca las figuras”» (ABC Cataluña, Barcelona, 24 maig 1990); Montse Badia, «Amèlia Riera» (Marte, Barcelona, núm. 8, juny 1990); M. Lluïsa Borràs (La Vanguardia, Barcelona, 8 juny 1990 i 15 desembre 1992); Conxita Oliver, «Les inquietants estances d’Amèlia Riera» (Avui, Barcelona, 13 juny 1990, 20 desembre 1992, 5 gener 1995 i 29 juny 1995); Montse Badia, «Amèlia Riera. La reflexió metafísica» (Avui, Barcelona, 14 agost 1991); M. Lluïsa Borràs, «Pintura catalana última» (El Guia, Barcelona, núm. 15, juny-setembre 1992); Montse Gispert Saüch, «Amèlia Riera» (Els 4 cantons, Sant Cugat del Vallès, 29 novembre 1992); Conxita Oliver, «Els conjurs d’Amèlia Riera» (Avui, Barcelona, 20 desembre 1992); Àngels Vilana, «Entrevista a Amèlia Riera» (Diari de Barcelona, Barcelona, 24 desembre 1992); Joan Gil, «El mundo interior de Amèlia Riera» (Arte, Barcelona, núm. 4, 1993); M. Lluïsa Borràs, «Diecisiete autoras» (La Vanguardia, Barcelona, 19 març 1993); Xavier Bru de Sala, «Dau al quatre» (Avui, Barcelona, 3 juliol 1995); Rosario Fontova, «Amèlia Riera i el seu món» (El Periódico, Barcelona, 13 octubre 1998); M. Gispert-Saüch, «L’escenografia del neguit» (Avui, Barcelona, 22 octubre 1998); Montse Frisach, «Amèlia Riera» (Avui, 5 novembre 1998, p. 38); Mercè Ibarz, «Formes, colors, paraules» (escrit enviat a Amèlia Riera el 12 de novembre de 1998); Imma Prieto, «Esferes portadores de poesia crítica» (El Punt, 12 juliol 2005, p. 53); Maria Palau, «Entrevista a Amèlia Riera Artista: “La gent s’ha d’agenollar davant de l’obra d’art”» (El Punt Avui, 18 juny 2014, p. 36-37); Francesc Fontbona, «Amèlia Riera a l’Acadèmia» (Butlletí de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, Barcelona, vol. XXX, 2016, p. 215-216); Francesc Fontbona, «Amèlia Riera, reina de la nit» (El Temps, València, Barcelona i Palma, núm. 1656, 8 març 2016, p. 80).
Glòria Bosch Mir
Informació sobre l'autor
|