iec  mnac

Diccionari d'artistes

catalans, valencians i balears

Diccionari d'artistes

Presentació Crèdits Matèries



A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Ricard Opisso i Sala

Tarragona (Tarragonès), 20-11-1880 - Barcelona (Barcelonès), 21-5-1966

Art del segle XX  Arts gràfiques  Dibuix  Il·lustració 


Obra - Obres destacades - Exposicions - Bibliografia


Ricard Opisso i Sala ha estat un dels dibuixants més significatius i populars de l’art català de les primeres dècades del segle XX. Posseeix una producció gràfica inabastable, difosa mitjançant nombroses publicacions il·lustrades i exposicions que li van proporcionar una sòlida fama. Així mateix, la seva obra constitueix una crònica humorística de la vida dels barcelonins. Palesà l’ambient popular, sovint festiu i tumultuós, amb una gran càrrega d’ironia. A més, fou un testimoni excepcional del món bohemi de la Barcelona del canvi de segle. Feu centenars de dibuixos que representen els personatges que freqüentaven la cerveseria d’Els Quatre Gats, els quals gaudiren d’un gran succés i constitueixen una interessant evocació d’aquell ambient efervescent de la Barcelona modernista.

Ricard Opisso va néixer a Tarragona en el si d’una família culta i acomodada. El seu progenitor, Alfred Opisso, es va llicenciar en medicina, però es dedicà al periodisme i a la crítica artística des de les pàgines de diverses publicacions, algunes de les quals s’editaven a Madrid, com la revista El Social, on signava els seus articles amb el nom de Salvador. A més, fou director de les revistes La Ilustración Ibérica i El Camarada i, també, redactor, crític d’art i codirector de La Vanguardia. També va escriure nombroses obres literàries sota el pseudònim de Carlos de Mendoza. En l’àmbit que ens ocupa, va escriure Arte y artistas catalanes, que valorava la modernitat de l’obra dels 24 principals exponents de l’art català de la darrera dècada del segle XIX. A més, la seva germana Regina va escriure diverses novel·les i va exercir el periodisme (signava els articles amb diversos pseudònims, com Rosa González, Teresa Guzmán, Rosa de Nancy, Roll i Blanca del Valle). Els coneixements artístics del pare, afegits a una inclinació natural i uns dots innats pel dibuix, conduïren Ricard Opisso cap a la carrera artística. No obstant això, no va fer un aprenentatge acadèmic, atès que no va encaixar a l’Escola de Llotja, a la qual només assistí un dia.

L’any 1892, el dibuixant Josep Serra Pausas va dir a Alfred Opisso que Antoni Gaudí necessitava un aprenent i aquest hi presentà el seu fill, el qual ingressà al taller de l’arquitecte, on desenvolupà tota mena de treballs, inicialment poc relacionats amb la pràctica de les belles arts. A mesura que passaven els anys va anar assumint tasques més tècniques, com la de delineant i la de fotògraf. Fins i tot, feu de model per al buidatge de guix que serví per fer l’àngel trompeter de la porta del Naixement de la Sagrada Família. Paral·lelament a la seva feina va començar a definir les seves preferències artístiques, que coincidien amb les dels artistes més inquiets de la seva generació, als quals l’historiador de l’art Francesc Fontbona anomenà postmodernistes. Admirava els dibuixos d’Henri de Toulouse-Lautrec i els de Théophile Alexandre Steinlen, de la mateixa manera que Gaudí els detestava. Opisso explicava que un cop l’arquitecte li va trobar un número de la revista Le Rire que tenia a la portada un dibuix de Toulouse-Lautrec, per la qual cosa es va enfadar moltíssim i es va posar a cridar que era pornogràfic i indecent. Més endavant, quan complí setze anys, va ingressar al Cercle Artístic de Sant Lluc, avalat pel mateix Gaudí. A partir d’aleshores, en acabar la feina, cada dia hi anava a dibuixar. Va participar en les activitats de l’associació fins al 1903, quan traslladà la seva seu al local que fins al mes de juny d’aquell any havia estat la cerveseria d’Els Quatre Gats.

Aquells anys finiseculars va conèixer pintors significatius, com Joaquim Mir, quan visitava les obres del Temple Expiatori per pintar l’oli La catedral dels pobres; Manolo Hugué, al qual va enxampar quan intentava robar el raspall de les almoines, o Isidre Nonell, que li fou presentat pel seu pare l’octubre del 1896 quan va exposar els seus cretins de Boí a la sala d’exposicions del vestíbul de La Vanguardia, els quals impactaren força el jove artista. Així mateix, Ricard Opisso fou un client assidu d’Els Quatre Gats des de la seva inauguració l’any 1897. Allí coincidia amb artistes consagrats de la generació anterior, als quals admirava profundament, com Santiago Rusiñol, Ramon Casas i Miquel Utrillo, però també amb artistes més joves com Joaquín Torres-García, Pablo Ruíz Picasso, Manolo Hugué, Joaquim Mir i Isidre Nonell, entre d’altres. Opisso formava part del grup dels més joves, que es reunia en aquest local i que alguns autors han denominat la penya Picasso (figura 1). Tots ells admiraven les novetats artístiques de París i la seva plàstica tendia clarament a l’Expressionisme (figura 2). Tenien preferència per representar el vessant sòrdid de la societat amb un estil impulsiu, desgavellat, sovint carregat de denses obres negres.

Al jove Opisso cada cop li resultava més difícil compaginar el catolicisme estricte del taller de la Sagrada Família amb l’ambient desimbolt d’Els Quatre Gats i altres locals de reputació dubtosa. Els seus amics eren obertament hostils a la religiositat de Gaudí i del Cercle Artístic de Sant Lluc, cosa que més d’un cop l’incomodà, atès que es trobava a cavall entre tots ells. De fet, l’any 1901 Opisso va decidir abandonar el taller de Gaudí davant la perspectiva d’haver de passar amb l’arquitecte una temporada a Palma allotjat al Palau Episcopal per fer els treballs de la catedral de la ciutat. Va ser aleshores quan feu el seu primer viatge a París, on va conèixer les obres dels artistes que des de feia anys havien estat els seus referents. Els anys 1906, 1907 i 1908 va publicar dibuixos a la revista parisenca Le Rire, seguint les passes del seu cunyat Joan Cardona i de Xavier Gosé, que n’eren col·laboradors habituals. Simultàniament, des de feia uns pocs anys s’havia donat a conèixer al món artístic barceloní participant en les exposicions del Cercle Artístic de Sant Lluc i publicant alguns dibuixos a revistes com Luz, Pèl & Ploma, Quatre Gats, Hispania i Joventut. Els temes representats reflectien la vida quotidiana en el vessant més popular i proletari (figura 3). L’any 1898 publicà a la revista Luz el retrat d’un obrer amb brusa i gorra, segurament un treballador de la Sagrada Família, representat amb un traç vigorós i un modelat rotund, d’un marcat caràcter naturalista.

La primera exposició en la qual prengué part fou l’Exposició d’Art Íntim del Cercle Artístic de Sant Lluc, celebrada a la Sala Parés l’abril del 1900. Era una mostra de dibuixos preparatoris, estudis, apunts i esbossos fets pels membres de l’associació. Opisso va presentar Caballitos baratos, que reflecteix una atracció de fira a l’esplanada del davant de la Sagrada Família. Aquest dibuix va rebre els elogis de Raimon Casellas i Miquel Utrillo i, a més, fou publicat el febrer del 1901 a la revista Pèl & Ploma. Alexandre de Riquer, però, criticà la seva influència francesa i afirmà que tenia «baf de bordell». Durant els primers anys del segle XX participà també en les exposicions oficials barcelonines i fou guardonat amb medalles de tercera classe a la V Exposició Internacional de Barcelona del 1907 i a la VI Exposició Internacional de Barcelona del 1911. Val a dir que, tot i la seva presència en el panorama artístic, des que abandonà el taller de Gaudí, se centrà professionalment en la il·lustració de llibres i revistes per tal d’assegurar la seva subsistència.

L’especialització en aquest camp va comportar que l’estil dels seus dibuixos abandonés la tendència expressionista i adoptés una simplificació formal més adient i funcional per a l’expressió de l’anècdota humorística i la sàtira política. Des del 1903 fins al 1912 col·laborà amb la revista de sàtira política ¡Cu-cut!, que estava vinculada al catalanisme conservador representat políticament per la Lliga Regionalista. Quan desaparegué aquesta publicació, Opisso envià els seus dibuixos a L’Esquella de la Torratxa i a La Campana de Gràcia, de caràcter polític esquerrà i republicà, més d’acord amb la ideologia de l’artista (figura 4). Des de l’any 1924 i amb el pseudònim Bigre, que era un mot de l’argot dels barris baixos de París amb el qual es designava l’atribut de Príap, va publicar dibuixos a revistes pseudoeròtiques i d’humor gruixut, com Papitu, KDT, El Caloyo, Bartolo, La Guindilla i El Straperlo. A més, durant aquests anys també va il·lustrar diversos llibres, auques, manuals d’urbanitat, etc. (figura 5).

La seva prolífica producció el va convertir ben aviat en un dels dibuixants més coneguts de l’àmbit català. El seu costumisme carregat d’ironia el consagrà com un dels il·lustradors més reputats. Els seus dibuixos més populars foren els de «multituds», mot inspirat en Les multituds, el títol del llibre de Raimon Casellas que ell mateix havia il·lustrat l’any 1906. Aquestes composicions representen escenes protagonitzades per una gentada en les actituds còmiques més diverses. L’artista enquadrava el tema des d’un punt de vista elevat per tal de descriure millor tota mena de despropòsits protagonitzats pels personatges en un context determinat: festes populars, banquets, manifestacions, processons, aplecs, caceres, etc. (figura 6). El sentit de l’humor d’aquestes obres pertanyents al gènere de la caricatura li aportarà una gran popularitat en els anys vint del segle XX. L’any 1926, a causa de l’èxit, l’editor Antoni López va publicar un àlbum de 56 pàgines amb una selecció de dibuixos seus, que s’intitulà Barcelona, dibuixos d’Opisso. A més, el mateix any, un grup d’amics i admiradors li van organitzar un sopar d’homenatge que ell mateix va testimoniar amb una obra d’aquesta mena, que presentava en clau d’humor el desgavell d’aquesta trobada. Opisso reconeixia que feia les multituds davant la impossibilitat de tractar temes més compromesos durant els anys de la dictadura del general Miguel Primo de Rivera. Cal assenyalar que es poden distingir dos tipus de dibuixos de multituds: d’una banda, els que són molt elaborats i detallistes i, de l’altra, els que són esquemàtics i en els quals les figures semblen ninots, en sintonia amb els que faria per a TBO.

L’any 1935, el marxant Joaquim Renart va organitzar a la seva galeria una exposició de dibuixos antics d’Opisso. La majoria pertanyien a l’època juvenil d’Els Quatre Gats i de l’estada a París. Renart havia descobert aquestes creacions al fons de les carpetes de l’estudi de l’artista i l’animà a donar-les a conèixer al públic barceloní. L’exposició tingué molt d’èxit, especialment els retrats dels contertulians de l’establiment de Pere Romeu. Aquest succés va fer que posteriorment s’organitzés una mostra centrada en l’ambient artístic i els personatges del canvi de segle, la qual va repetir l’èxit. Des d’aquell moment i durant uns quants anys, Opisso realitzaria nombroses evocacions gràfiques d’aquell món modernista (figura 7). El llenguatge formal d’aquestes creacions és diferent de l’emprat durant la seva joventut, quan formava part d’aquest ambient. La majoria de dibuixos són acolorits i més detallats i transmeten una visió anecdòtica, alegre, amb un punt de comicitat. Pretenien palesar els personatges amb el gest característic del seu caràcter sense arribar a caricaturitzar-los. Molts d’ells porten la data del que representen i anotacions que identifiquen els personatges que hi apareixen.

Ricard Opisso i la seva família van passar la major part de la Guerra Civil a Rellinars (Vallès Occidental), on feu amistat amb l’escriptor i periodista Ferran Canyameres, que, en el darrer any de la contesa, el portà a col·laborar amb la revista Catalans!, d’ideologia catalanista esquerrana, en la qual també col·laboraven la seva germana Regina i el seu nebot Artur Llorens. Des del final de la Guerra Civil i pràcticament fins al seu traspàs (1966), Opisso exposà gairebé cada any en diferents galeries barcelonines. També continuà dibuixant per a publicacions com TBO, Destino, El Infante i Chicos. Lògicament, a causa de les circumstàncies, va abandonar definitivament la paròdia i la sàtira política i es limità a la crònica i la caricatura de costums. En aquests anys de postguerra, Opisso va tenir preferència per representar escenes de la societat benestant, com curses hípiques, partits de polo i noies joves vestides a l’última moda passejant pel carrer amb el seu gosset, prenent el sol a la platja, assegudes a la cafeteria, fent esport, etc. En un altre àmbit, durant la primera meitat de la dècada dels cinquanta va publicar un seguit d’articles autobiogràfics al Diario de Barcelona, on explicava records i anècdotes de quan treballava amb Gaudí, les vivències amb els seus col·legues d’Els Quatre Gats i l’ambient artístic del canvi de segle.

Aleshores, Opisso era considerat un artista que ja formava part de la història i, en aquest sentit, va rebre algun reconeixement, com la medalla de tarragoní absent, que se li atorgà a la IV Fira d’Art de Tarragona l’any 1953. Tot i la seva avançada edat, l’artista va treballar intensament i va seguir fent exposicions dels seus dibuixos fins al seu traspàs, el 21 de maig de 1966. Uns quants mesos abans, el periodista Lluís Marsillach demanava, des de les pàgines del Diario de Barcelona, que se li fes un homenatge que finalment no es va celebrar. En definitiva, es pot afirmar que Ricard Opisso fou possiblement el millor cronista gràfic i humorístic de la societat catalana de les primeres dècades del segle XX. A més, la seva fama anà més enllà de l’estricte món artístic. Els seus dibuixos, presents durant molts anys a les revistes de més abast del país, el convertiren en un personatge popular, estimat i reconegut.

Obra

El pintor Joaquim Mir (1898), llapis sobre paper (Col·lecció Art Petritxol); Repatriats de Cuba (1898), carbonet sobre paper (Col·lecció Vinardell-Tió); Al cafè (c. 1900), llapis sobre paper (col·lecció particular); Els desheretats (c. 1900), aquarel·la sobre paper (col·lecció particular); Retrat de Pablo Picasso (1900), carbonet sobre paper (Museu Nacional d’Art de Catalunya [MNAC]); Cafè d’estiu (c. 1900), pastel, llapis grafit i carbonet sobre paper (MNAC); El ravachol petit (1904), llapis grafit sobre paper (MNAC); Al cafè (1927), carbonet i pastel sobre paper (Col·lecció Art Petritxol); El dentista (c. 1930), tinta i aquarel·la sobre paper (col·lecció particular); Visca la República! (1931), tinta i aquarel·la sobre paper (col·lecció particular); Barcelona, atracció de forasters (1931), tinta i aquarel·la sobre paper (MNAC); Dinar en honor d’Opisso (1932), tinta i aquarel·la sobre paper (col·lecció particular); Aperitiu a la platja (c. 1950), tinta i aquarel·la sobre paper (col·lecció particular); Noies i gossos (c. 1950), tinta i aquarel·la sobre paper (col·lecció particular).

Obres destacades

Exposicions

Exposicions col·lectives fins al seu traspàs

Barcelona, Sala Parés, Exposició d’Art Íntim del Cercle Artístic de Sant Lluc (1900); Barcelona, Sala Parés, Exposició del Cercle Artístic de Sant Lluc (1902); Barcelona, Exposició del Cercle Artístic de Sant Lluc (exposició col·lectiva de socis; 1903); Barcelona, Sala Parés (1904); Barcelona, Llibreria Baguñà, exposició col·lectiva de dibuixants del ¡Cu-cut! (1905); Barcelona, Esteve Figueras i Cia. (1907); Barcelona, Sala Parés, exposició col·lectiva de dibuixants del ¡Cu-cut! (1908); Barcelona, Sala Parés, exposició de dibuixos (1928); Barcelona, Sala Parés, exposició d’originals de dibuixos publicats (1932); Barcelona, Sala Parés, exposició de dibuixos de l’arxiu de L’Esquella de la Torratxa (1933); Barcelona, Sala Parés, exposició de pintures i dibuixos de la Col·lecció Utrillo (1934); Barcelona, Sala Parés, Primer Salón dels Quatre Gats (1954); Tolosa, «Les dessins des Musées de Barcelona dés Nonell a Picasso» (1961); Barcelona, Ajuntament de Barcelona, Exposición Renart (1966). 

Exposicions individuals

Barcelona, Sala Renart (1935 i 1936); Barcelona, Sala Gaspar (1939); Barcelona, La Pinacoteca (1939); Barcelona, Librería Mediterranea (1941); Barcelona, Hotel de Ventas (1941); Barcelona, Galerías Urquinaona (1942); Barcelona, Salón de Arte Rovira (1942); Barcelona, Sala de Arte (1943); Barcelona, Sala Rovira (1944, 1945 i 1946); Barcelona, Sala de Arte Casa del Libro (1951, 1953, 1956 i 1957); Pobla de Claramunt, Celler d’Art de la Pobla de Claramunt (1968); Barcelona, Salón Náutico (1972); Barcelona, Palau de la Virreina (1980); Tarragona, Fundació La Caixa (1988); Barcelona, Galerías Génesis (1992); Reus, Sala Rebull (1997); Barcelona, Art Petritxol (1997 i 2000); Barcelona, Fundació La Caixa (1998); Tarragona, Fundació Caixa de Tarragona (2002); Barcelona, Galeria Gothsland (2022); Vilafranca del Penedès, Espai Cultural Fòrum Berger (2023).

Bibliografia

Monografies

Salvador Tomàs, Album Opisso (Barcelona, Marte, 1965); Josep Maria Cadena, Opisso (Barcelona, Saturno, 1970); Josep Maria Cadena, Ricard Opisso 1880-1966, catàleg de l’exposició (Barcelona, Semana Nacional del Libro Infantil y Juvenil, 1979); Josep Maria Cadena, Opisso (Barcelona, Nou Art Thor, 1986, «Gent Nostra», 47); Llorenç Jaume Grau (cur.), Ricard Opisso i Sala, catàleg de l’exposició (Tarragona, Fundació La Caixa, 1988); Josep Maria Cadena (cur.), Ricard Opisso, dibuixant de l’ànima popular, catàleg de l’exposició (Barcelona, Fundació Caixa de Pensions, 1998); Jordi À. Carbonell i Norma Vélez, Opisso, catàleg de l’exposició (Tarragona, Fundació Caixa Tarragona, 2002); Josep Maria Cadena, Opisso (Barcelona, Colección Petritxol Ocho, 2003); Ricardo Opisso, dibuixant de Catalunya. Col·lecció Samaranch, catàleg de l’exposició (Barcelona, Fundació La Caixa, 2004); Josep Maria Cadena, Opisso (Barcelona, Àmbit, 2013).

Obres de referència

Valentí Castanys, La memòria es diverteix (Barcelona, Destino, 1964); Josep Palau i Fabre, Picasso i els seus amics catalans (Barcelona, Aedos, 1971); Enric Jardí, Història dels Quatre Gats (Barcelona, Aedos, 1972); Joan Anton Maragall, Història de la Sala Parés (Barcelona, Selecta, 1975); Francesc Fontbona, La crisi del Modernisme artístic (Barcelona, Curial, 1975); Enric Jardí, Historia del Cercle Artístic de Sant Lluc (Barcelona, Destino, 1976); Eliseu Trenc, Les arts gràfiques de l’època modernista a Barcelona (Barcelona, Gremi d’Indústries Gràfiques de Barcelona, 1977); La Campana Catalana. Exposició de dibuixos originals (Barcelona, Biblioteca de Catalunya, 1980); Ángel Vintró i Lluís Gassó, Cinquanta dibuixants de Catalunya que formaren època (Barcelona, Glosa, 1981); Francesc Miralles, Història de l’art català, vol. VIII: L’època de les avantguardes. 1917-1970 (Barcelona, Edicions 62, 1983); Francesc Fontbona i Francesc Miralles, Història de l’art català, vol. VII: Del Modernisme al Noucentisme. 1888-1917 (Barcelona, Edicions 62, 1985); Antonio Martín, Apuntes para una historia de los Tebeos (Barcelona, Glénat, 2000); Francesc Fontbona, Pintores y escultores amigos de Gaudí (Barcelona, Fundació Godia, 2002).

Articles

Raimon Casellas, «Art Íntim. Exposició dels de Sant Lluch» (La Veu de Catalunya, 20 i 27 abril 1900); Raimon Casellas, «Exposició de Sant Lluch» (La Veu de Catalunya, 23 novembre 1902); Raimon Casellas, «Gaseta de Belles Arts» (La Veu de Catalunya, 28 gener 1904); Enric F. Gual, «Ricard Opisso» (Mirador, 20 febrer 1926); Jaume Passarell, «L’època dels Quatre Gats. Dibuixos de Ricard Opisso» (Mirador, 13 febrer 1935); Ferran Canyameres, «Opisso, artista popular» (Catalans!, 10 agost 1938); Alberto del Castillo, «Opisso en la Librería Mediterránea» (Diario de Barcelona, 1 març 1941); Calístedes, «Dibujos de Opisso» (Solidaridad Nacional, 17 maig 1942); Ernesto Foyé, «Opisso» (Hoja del Lunes, 18 maig 1942); Alberto del Castillo, «Ricardo Opisso en la Casa del Libro» (Diario de Barcelona, 29 desembre 1943); Ernesto Foyé, «Opisso» (Hoja del Lunes, 29 desembre 1943); Ernesto Foyé, «Opisso» (Hoja del Lunes, 3 gener 1944); Alberto del Castillo, «Opisso en la Sala Rovira» (Diario de Barcelona, 10 juny 1944); Ernesto Foyé, «Opisso» (Hoja del Lunes, 15 març 1948); Alberto del Castillo, «Ricardo Opisso en la Casa del Libro» (Diario de Barcelona, 11 gener 1949); Juan Cortés, «Opisso en la Casa del Libro» (La Vanguardia, 27 gener 1950); Manuel del Arco, «Ricardo Opisso» (Diario de Barcelona, 5 gener 1951); Mario Lleget, «Los IV Gats en la Plaza Cataluña. Estampas barcelonesas» (El Correo Catalán, 18 juny 1952); «Homenaje a Ricardo Opisso en Tarragona» (Diario de Barcelona, 11 agost 1953); Ernesto Foyé, «Ricardo Opisso» (Hoja del Lunes, 9 novembre 1953); Juan Cortés, «Ricardo Opisso en la Casa del Libro» (La Vanguardia, 14 abril 1956); Manuel del Arco, «Ricardo Opisso» (La Vanguardia, 3 maig 1956); Ernesto Foyé, «Ricardo Opisso, en la Casa del Libro» (Hoja del Lunes, 7 maig 1956); Fernando Gutiérrez, «Ricardo Opisso en la Casa del Libro» (La Prensa, 10 maig 1956); Ernesto Foyé, «Opisso» (Hoja del Lunes, 13 gener 1957); Juan Cortés, «Ricardo Opisso en la Casa del Libro» (La Vanguardia, 14 juny 1957); Ángel Marsà, «Ricardo Opisso en la Casa del Libro» (El Correo Catalán, 15 juny 1957); Ernesto Foyé, «Opisso, en la Casa del Libro» (Hoja del Lunes, 17 juny 1957); Francisco Daunis, «La conversión de Foujita a mil kilómetros de distancia, con Opisso» (Solidaridad Nacional, 21 octubre 1959); Artur Llorens Opisso (Arturo Llopís), «Los buenos barceloneses: Ricardo Opisso» (La Vanguardia, 23 desembre 1962); Luis Marsillach, «Por un homenaje a Ricardo Opisso» (Diario de Barcelona, 22 desembre 1965); Melchor Fernández, «Al margen de los dibujos de Opisso. Mundo pequeño, vida frágil, “belle epoque”» (La Vanguardia, 13 gener 1966); Juan Cortés, «Ricardo Opisso, agudo observador de la crónica ciudadana» (La Vanguardia, 22 maig 1966); «Falleció Ricardo Opisso» (El Correo Catalán, 22 maig 1966); Juan Perucho, «Los dibuixos de Opisso» (Destino, 28 maig 1966); Artur Llorens Opisso (Arturo Llopís), «En la muerte de Ricardo Opisso. Opisso íntimo» (Destino, 28 maig 1966); «Opisso en el Celler d’Art de la Pobla de Claramunt» (La Vanguardia, 25 octubre 1968); «Exposició d’Opisso a la Pobla de Claramunt» (Tele/estel, 25 octubre 1968); J. Fis, «Buirac anecdòtic. Opisso i el propietari enemic de les cabelleres» (Patufet, 23 maig 1969); Josep Maria Cadena, «Opisso, gran retratista de Barcelona, aunque apresurado» (Diario de Barcelona, 16 novembre 1969); «Opisso, libro y exposición» (Diario de Barcelona, 18 octubre 1970); Josep Maria Cadena, «Ricardo Opisso hacia su revalorización» (Diario de Barcelona, 1 novembre 1970); Alberto del Castillo, «Opisso» (Diario de Barcelona, 8 novembre 1970); Fernando Gutiérrez, «Opisso» (La Vanguardia, 8 novembre 1970); Rafael Manzano, «Opisso» (Solidaridad Nacional, 12 novembre 1970); Manuel Amat, «Opisso» (La Vanguardia, 28 març 1971); Manuel Amat, «Opisso y su aportación al dibujo deportivo» (La Vanguardia, 25 abril 1971); Josep Maria Cadena, «La moda femenina en la caricatura» (Diario de Barcelona, 1 febrer 1972); Alberto Duran, «Homenaje al dibujante Opisso en el certamen (Salón Náutico). Utilizó para su arte una ciudad entera, con profundo sentido del humor» (La Vanguardia, 9 febrer 1972); Josep Maria Cadena, «El metro cumple cincuenta años» (Diario de Barcelona, 10 juny 1972); Josep Maria Cadena, «Homenaje a Opisso como dibujante deportivo» (Diario de Barcelona, 24 setembre 1972); Alberto del Castillo, «Opisso» (Diario de Barcelona, 29 octubre 1972); «De abuelo a nieto y algo más» (La Vanguardia, 22 novembre 1972); «Opisso en la Sala de Arte Ausias March» (Diario de Barcelona, 29 novembre 1972); «Salón Náutico. Una exposición de dibujos de Opisso» (Diario de Barcelona, 2 desembre 1972); Josep Maria Cadena, «Opisso, caricaturista deportivo» (Diario de Barcelona, 4 febrer 1973); Josep Martí, «Opisso. Grandes dibujantes» (El Correo Catalán, 8 maig 1973); Josep Maria Cadena, «Opisso y sus bañistas» (Diario de Barcelona, 8 juliol 1973); «Apuntes históricos sobre la Sagrada Familia» (La Vanguardia, 20 octubre 1973); Esteve Busquets, «Una anècdota d’Opisso» (El Correo Catalán, 8 maig 1978); Josep Martí, «Revival Opisso: una vida bohemia dedicada al arte» (El Periódico, 2 setembre 1980); Patricia Cabancho, «Opisso, perfecto creador de tipos y ambientes» (24 setembre 1980); Josep Maria Puig de la Bellacasa, «En el centenario de Ricard Opisso» (La Vanguardia, 24 setembre 1980); Daniel Giralt Miracle, «Palau de la Virreina. En el centenario de Ricard Opisso» (Avui, 2 novembre 1980); Àngel Marsà, «Dos artistas singulares» (El Correo Catalán, 21 febrer 1981); Vicente Pañella, «Ricardo Opisso, el dibujo de humor en pleno apogeo» (El Correo Catalán, 22 novembre 1981); Conxita Oliver, «El dibuix com a forma d’expressió completa i creativa» (Avui, 18 abril 1985); «Opisso Inédito» (El Periódico, 21 desembre 1988); «La Barcelona d’Opisso viatja a la ciutat natal del dibuixant. “Un art que fa riure i fa plorar, fa rumiar i fa estremir” va dir Raimon Casellas» (Avui, 30 desembre 1988); Donat Putx, «Ricard Opisso, el cronista visual de Tarragona. Una exposició recupera pel públic de la seva ciutat un artista només parcialment apreciat» (Diario de Barcelona, 8 gener 1989); Francesc Miralles, «Opisso en las galerías Génesis» (La Vanguardia, 4 febrer 1992); Josep Maria Cadena, «Ricard Opisso (en Génesis)» (El Periódico, 4 febrer 1992); Rosa M. Piñol, «Opisso inicia una colección de álbumes que recupera los clásicos del cómic catalán» (La Vanguardia, 26 juny 1992); «Más de treinta dibujos y acuarelas modernistas de Ricard Opisso se exponen desde hoy en la Sala Rebull de Reus hasta el 2 de abril» (ABC, 11 març 1997); Josep Maria Cadena, «Opisso en Art Petritxol» (El Periódico, 13 maig 1997); «76 obras inéditas en colecciones privadas. Fundació Caixa de Pensions» (La Vanguardia, 20 desembre 1998); Josep Maria Cadena, «Opisso/Cornet en Art Petritxol» (El Periódico, 14 setembre 2000); Jaume Capdevila, «Ricard Opisso i Sala (1880-1966)» (Tebeoesfera, 11 març 2017); Xavi Casinos, «Un hotel consagrado al culto de Opisso» (La Vanguardia, 29 setembre 2019); Víctor Fernández, «Ricard Opisso, el hombre que lo sabía todo sobre Gaudí» (La Razón, 6 gener 2020); Josep Playà, «Opisso, Picasso y Els Quatre Gats» (La Vanguardia, 26 març 2020).

Jordi À. Carbonell
Informació sobre l'autor

Diccionari d'artistes catalans, valencians i balears - Institut d'Estudis Catalans - Museu Nacional d'Art de Catalunya

IEC

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona. 
Telèfon +34 932 701 620. diccionari.artistes@correu.iec.cat - Informació legal

MNAC

Palau Nacional, Parc de Montjuïc, s/n, 08038 Barcelona. Telèfon +34 936 22 03 60. Contacte - Informació legal

Amb el suport de

Diputació de Barcelona

Amb la col·laboració de

Museu de Montserrat

Museu de Montserrat