Exposicions No s’ha celebrat mai cap exposició monogràfica sobre Joan Mates. Tanmateix, en diverses ocasions, s’ha abordat la seva personalitat com a pintor i s’han exposat obres seves. En són alguns exemples: «Exposición de artistas vilafranqueses. S. XIV al XIX» (Museu de Vilafranca, Vilafranca del Penedès, 1961); «Millenum. Història i art de l’Església catalana» (Saló del Tinell i Reial Capella de Santa Àgata, Barcelona, 1989); «Prefiguració del Museu Nacional d’Art de Catalunya» (Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona, 1992); «Cathalonia. Arte gótico en los siglos XIV-XV» (Museu Nacional del Prado, Madrid, 1997); «Catalunya 1400. El gòtic internacional» (Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona, 2012).
Bibliografia Salvador Sanpere i Miquel, Los cuatrocentistas catalanes. Historia de la pintura en Cataluña en el siglo XV, vol. II (Barcelona, Tip. L’Avenç, 1906, p. 248-253); Josep Mas, «Notes sobre antichs pintors a Catalunya (continuació)» (Boletín de la Real Academia de Buenas Letras de Barcelona, vol. 6, núm. 45, 1912, p. 253); Joaquim Sarret i Arbós, Art i artistes manresans (Manresa, Impremta i Enquadernacions de Sant Josep, 1916, p. 21-22); Chandler Rathfon, A history of Spanish painting, vol. II (Cambridge, Harvard University Press, 1930, p. 300, 390, 446-448 i 460, fig. 183); Chandler Rathfon, A history of Spanish painting, vol. III (Cambridge, Harvard University Press, 1930, p. 175); Chandler Rathfon, A history of Spanish painting, vol. IV (Cambridge, Harvard University Press, 1933, p. 564); Chandler Rathfon, A history of Spanish painting, vol. V (Cambridge, Harvard University Press, 1934, p. 280, fig. 81); Chandler Rathfon, A history of Spanish painting, vol. VI (Cambridge, Harvard University Press, 1935, p. 528-534, fig. 229-231); Chandler Rathfon, A history of Spanish painting, vol. VII-II (Cambridge, Harvard University Press, 1938, p. 747-750); Josep Gudiol i Ricart, La pintura gòtica a Catalunya I (Barcelona, ADAC, 1938, p. 18, fig. LIII); Vittorio Moschini, Le raccolte del Seminario di Venezia (Roma, Libreria dello Stato, 1940, p. 12, núm. cat. 15, fig. p. 27); Chandler Rathfon, A history of Spanish painting, vol. VIII-II (Cambridge, Harvard University Press, 1941, p. 597-604, 613, fig. 281-286); Joan Ainaud de Lasarte i Frederic-Pau Verrié, La pintura gótica en la Catedral de Barcelona (estudi inèdit; Barcelona, [1942], cap. XXXV); Josep Gudiol i Ricart, Historia de la pintura gótica en Cataluña (Barcelona, Ediciones Selectas, 1944, p. 37-38, fig. LIII); Josep Maria Madurell i Marimón, «El arte en la comarca alta de Urgel» (Anales y Boletín de los Museos de Arte de Barcelona, vol. III-4, 1945, p. 315-316); Josep Maria Madurell i Marimón, «El arte en la comarca alta de Urgel (continuación)» (Anales y Boletín de los Museos de Arte de Barcelona, vol. IV-1 i 2, 1946, p. 39); Joan Ainaud de Lasarte, Josep Gudiol i Ricart i Frederic-Pau Verrié, Catálogo monumental de España. La ciudad de Barcelona (Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 1947, vol. I, p. 73, 227 i 309; vol. II, fig. 443-450 i 1253); Raffaello Delogu, «Chiosa al “Maestro di Peñafel”» (Annali della Facoltà di Lettere e Filosofia della Università di Cagliari, núm. XIV, 1947, p. 3-12); Chandler Rathfon, A history of Spanish painting, vol. IX (Cambridge, Harvard University Press, 1947, p. 750-753); Joan Ainaud de Lasarte, «Tablas inéditas de Joan Mates» (Anales y Boletín de los Museos de Arte de Barcelona, vol. VI-3 i 4, 1948, p. 341-344); Josep Maria Madurell i Marimón, «El pintor Lluís Borrassà: su vida, su tiempo, sus seguidores y sus obras. II: Apéndice documental» (Anales y Boletín de los Museos de Arte de Barcelona, vol. VIII, 1950, docs. 303-306, 311, 314, 319, 321-324, 330-331, 336, 338 i 350); Josep Maria Madurell i Marimón, «El pintor Lluís Borrassà: su vida, su tiempo, sus seguidores y sus obras. III: Addenda al apéndice documental» (Anales y Boletín de los Museos de Arte de Barcelona, vol. X, 1952, docs. 667-679); Josep Francesc Ràfols, Diccionario biográfico de artistas de Cataluña desde la época romana hasta nuestros días, vol. II (Barcelona, Millá, 1953, p. 147-148); Josep Gudiol i Ricart, Pintura gótica (Madrid, Plus Ultra, 1955, col. «Ars Hispaniae», 9, p. 93-94, fig. 68); Exposición de artistas vilafranqueses (s. XIV al XIX), catàleg d’exposició (Vilafranca del Penedès, Museu de Vilafranca, 1961); Joan Ainaud de Lasarte, Pittura spagnola, vol. I, Dal periodo romanico a «El Greco» (Bèrgam, Istituto Italiano d’Arte Grafiche, 1964, p. 53, fig. 27); Agustí Duran i Sanpere, Barcelona i la seva història, vol. III (Barcelona, Curial, 1975, p. 49); Núria de Dalmases i Antoni José i Pitarch, Història de l’art català, vol. 3: L’art gòtic. Segles XIV-XV (Barcelona, Edicions 62, 1984, p. 216-220); Josep Gudiol i Santiago Alcolea i Blanch, Pintura gótica catalana (Barcelona, Polígrafa, 1986, p. 88-92, núm. cat. 223-240, fig. 31-32 i 412-440); Joan Ainaud de Lasarte, «Joan Mates. San Miguel vencedor de los demonios», a Obras singulares, catàleg d’exposició (Barcelona, Artur Ramon, 1990, núm. cat. 1); Joan Ainaud de Lasarte, La pintura catalana. De l’esplendor del Gòtic al Barroc (Ginebra i Barcelona, Skira i Carroggio, 1990, p. 74-75); Renata Serra, Pittura e scultura dall’età romanica alla fine del ‘500 (Nuoro, Ilisso, 1990, p. 88, fig. 37a-37h); Rosa Alcoy, «Joan Mates. Sant Sebastià i calvari de la Pia Almoina», a Prefiguració del Museu Nacional d’Art de Catalunya, catàleg d’exposició (Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 1992, p. 267-269); Joan Sureda, «Una tabla inédita de Joan Mates en la Galleria Corsi de Florencia», a Homenaje al profesor Martín González (Valladolid, Universidad de Valladolid, 1995, p. 565-567); Rosa Alcoy, «Joan Mates. San Sebastián y calvario de la Pía Almoina», a Cathalonia. Arte gótico en los siglos XIV-XV, catàleg d’exposició (Madrid, Museo Nacional del Prado, 1997, p. 155-157); Rosa Alcoy, «La pintura gòtica», a Xavier Barral i Altet (ed.), Art de Catalunya = Ars Cataloniae, vol. VIII: Pintura antiga i medieval (Barcelona, L’Isard, 1998, p. 236-239); Rosa Alcoy i M. Montserrat Miret, Joan Mates, pintor del gòtic internacional (Barcelona, Ausa, 1998); María del Carmen Lacarra, «Una obra del pintor Joan Mates (1391-1431) en el Museo Diocesano de Huesca» (Artigrama, núm. 16, 2001, p. 285-295); Rosa Alcoy i Pedrós, «Joan Mates i el retaule de Sant Jaume de Vallespinosa», a Vallespinosa i el seu patrimoni monumental (Tarragona, Diputació de Tarragona, 2002, p. 113-148); María del Carmen Lacarra, «Actividad pictórica de Joan Mates en Aragón», a Giampaolo Mele (ed.), Chiesa, potere politico e cultura in Sardegna dall’età giudicale al Settecento. Atti del 2o Convegno Internazionale di Studi: Oristano, 7-10 Dicembre 2000 (Oristany, ISTAR, 2005, p. 295-305); Frederic-Pau Verrié, «Joan Mates», a Francesc Ruiz i Quesada (ed.), Pintura II. El corrent internacional (Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 2005, p. 89-101); Frederic-Pau Verrié, «Una taula de Joan Mates a Venècia», a Art català al món (Barcelona, Edicions 62, 2007, p. 68-71); Rosa Alcoy, «Talleres y dinámicas de la pintura del gótico internacional en Cataluña», a María del Carmen Lacarra (ed.), La pintura gótica durante el siglo XV en tierras de Aragón y en otros territorios peninsulares (Saragossa, Institución Fernando el Católico i Diputación de Zaragoza, 2007, p. 150-157, fig. 13-19); Rosa Alcoy, «La pintura dels retaules», a Joan Fuguet i Carme Plaza (coord.), Història de la Conca de Barberà. Història de l’art (Montblanc i Valls, Consell Comarcal de la Conca de Barberà i Cossetània, 2008, p. 242-243); Aldo Sari, «L’arte in Sardegna nel XIV-XV secolo e il polittico dell’Annunciazione di Joan Mates» (Insula, núm. 6, 2009, p. 25-52); Guadaira Macías, Cèsar Favà i Rafael Cornudella, «La pintura del gòtic internacional», a Rafael Cornudella, Cèsar Favà i Guadaira Macías (amb una col·laboració de Joan Duran-Porta), El Gòtic a les col·leccions del MNAC (Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya i Lunwerg, 2011, p. 89-91, fig. 13-16); Cèsar Favà i Rafael Cornudella, «La renovació del 1400 en la pintura catalana: manuscrits il·luminats i retaules», a Rafael Cornudella (dir.), Catalunya 1400. El gòtic internacional, catàleg d’exposició (Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 2012, p. 48, fig. 11); Cèsar Favà, «Retaule de sant Miquel. Retaule de santa Llúcia», a Rafael Cornudella (dir.), Catalunya 1400. El gòtic internacional, catàleg d’exposició (Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 2012, p. 174-177); Rosa Alcoy, «Del 1200 a lo somni del gòtic internacional: qüestions de pintura medieval catalana», a Rosa Alcoy (dir.), Contextos 1200 i 1400. Art de Catalunya i art de l’Europa meridional en dos canvis de segle (Barcelona, Grup d’investigació Emac. Romànic i gòtic de la Universitat de Barcelona, 2012, p. 37-86); Bonaventura Bassegoda, Josep Puiggarí i Llobet (1821-1903), primer estudiós del patrimoni artístic (Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona, 2012, p. 25, fig. 13); Enrico Pusceddu, «Viaggi mediterranei della pittura. Aspetti e caratteristiche del gotico internazionale in Sardegna», a Rosa Alcoy (dir.), Contextos 1200 i 1400. Art de Catalunya i art de l’Europa meridional en dos canvis de segle (Barcelona, Grup d’investigació Emac Romànic i Gòtic de la Universitat de Barcelona, 2012, p. 107-129); Cèsar Favà, «Joan Mates», a Índex Magistri Cataloniae (en línia; Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona, 2013 [consulta: 2 maig 2024]); Rosa Alcoy, «La pintura gòtica als països de parla catalana entre els segles XIV i XV» (Catalan Historical Review, núm. 8, 2015, p. 141); Cèsar Favà, «Una nova atribució a Joan Mates, pintor del gòtic català», a Blog del Museu Nacional d’Art de Catalunya (en línia; Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 9 abril 2015 [consulta: 2 maig 2024]); Cèsar Favà, «Un vestigi d’un Plany sobre Crist mort, de Joan Mates», a Marià Carbonell Buades (dir.), El Palau de la Generalitat de Catalunya. Art i arquitectura, vol. I (Barcelona, Departament de la Presidència de la Generalitat de Catalunya, 2015, p. 146-151); Rosa Alcoy i Pedrós, Pintura catalana. El gòtic (Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 2017, p. 266-275); Mireia Campuzano Lerín i Cèsar Favà Monllau, «Els Planys sobre Crist mort de Joan Mates i els procediments de seriació en els tallers pictòrics del gòtic català», a Manuel Antonio Castiñeiras González (ed.), Entre la letra y el pincel: el artista medieval. Leyenda, identidad y estatus (Roquetas de Mar, Círculo Rojo, 2017, p. 203-220).
Cèsar Favà
Informació sobre l'autor
|