Exposicions Exposicions individuals (selecció)
«Juana Francés» (Sala Xagra, Madrid, 1952); «Juana Francés» (Galería Biosca, Madrid, 1953); «Juana Francés» (Salón del Prado del Ateneo, Madrid, 1956); «Juana Francés» (Salón del Prado del Ateneo, Madrid, 1959); «Juana Francés» (Galeria Il Traghetto, Venècia, 1962); «Juana Francés» (Galería Biosca, Madrid, 1963); «Juana Francés» (Galeria L’Entracte, Lausana, 1963); «Juana Francés» (Galería Juana Mordó, Madrid, 1965); «Juana Francés» (Galería Val i 30, València, 1969); «Juana Francés» (Galería Juana Mordó, Madrid, 1970); «Juana Francés» (Galería Alcoiarts, Altea, 1973); «Juana Francés» (Galería Juana Mordó, Madrid, 1974); «Juana Francés» (Galería Zarte, Bilbao, 1975); «Juana Francés» (Dirección General del Patrimonio Artístico y Cultural, Madrid, 1976); «Juana Francés» (Museu d’Art Modern de la Vila de París, 1977); «Juana Francés» (Galeria Attali, París, 1977); «Juana Francés» (Galeria La Cité, Luxemburg, 1978); «Juana Francés» (Galería Punto, València, 1980); «Juana Francés» (Sala Luzán, Saragossa, 1981); «Juana Francés» (Fundaçao Calouste Gulbenkian, Lisboa, 1983); «Juana Francés» (Universitat Brown, Rhode Island, 1983); «Juana Francés» (Centre Municipal de Cultura, Alcoi, 1984); «Juana Francés. Exposición antológica» (Institut de Cultura Juan Gil-Albert, Alacant, 1985); «Juana Francés» (Sala de Exposiciones Juan de Villanueva, Aranjuez, 1985); «Juana Francés» (Centro Cultural Nicolás Salmerón de Chamartín, Madrid, 1985); «Juana Francés» (Palau Solleric, Palma, 1986); «Juana Francés» (Galería Juana Mordó, Madrid, 1987); «Juana Francés» (Galería Punto, València, 1989); «Juana Francés» (Galería Juan de Juanes, Alacant, 1990); «Juana Francés» (Caja de Ahorros de Asturias, Palau de Revillagigedo, Gijón, 1993); «Juana Francés (1924-1990)» (Ajuntament d’Alacant, Alacant, 1995); «Juana Francés. Hasta el cielo desde el fondo del mar» (Museu d’Art Contemporani, Alacant, 2018); «Juana Francés. Informalism was also female» (Galeria Mayoral, Barcelona, 2020); «Juana Francés. Atravesando la materia de improviso» (Museu d’Art Contemporani, Alacant, 2021); «Juana Francés. Antología íntima, 1957-1985» (Museu Carmen Thyssen, Màlaga, 2022); «Juana Francés» (Institut Valencià d’Art Modern - Centre d’Art d’Alcoi, 2023); «Juana Francés» (Centro Niemeyer, Avilés, 2024).
Exposicions col·lectives (selecció)
Biennal de Venècia (1954, 1960 i 1964); «Grupo El Paso» (Sala Buchholz, Madrid, 1957); «Before Picasso, after Miró» (Museu Guggenheim, Nova York, 1960); «Art espanyol contemporani» (Palau de Belles Arts, Brussel·les, 1961); «Modern Spanish painting» (Tate Gallery, Londres, 1962); «Eusebio Sempere, Arcadio Blasco i Juana Francés» (Caja Provincial de Alicante, Alacant, 1971); «Pintura espanyola del segle XX» (Varsòvia, 1973); «Sixto Marco, Arcadio Blasco, Juana Francés i Eusebio Sempere» (Caja de Ahorros del Sureste, Alacant, 1976); «Juana Francés - Pablo Serrano. Homenaje a la Convivencia Artística» (Sala Gastón, Saragossa, 1979); «Asociación sindical de artistas plásticos de Madrid» (Valladolid, 1979); «Grupo El Paso» (Caixavigo, Vigo, 1998); «Dones que van anar al davant» (Museu de Belles Arts, València, 1998); «En el tiempo de El Paso» (Centre Cultural de la Villa, Madrid, 2002); «Resurgent light. Juana Francés & Maria Helena Vieira da Silva» (Galeria Mayoral, París, 2021); «Grupo El Paso en la Fundación Antonio Pérez» (Museu de Belles Arts, Castelló, 2021).
Bibliografia Monografies i parts de monografies
Cirilo Popovici, Juana Francés y su poesía pictórica (Madrid, Cuadernos del Ateneo, 1959); Vicente Aguilera Cerni, Juana Francés (Madrid, Dirección General de Bellas Artes, 1960); Vicente Aguilera Cerni, Juana Francés (Madrid, Colección del Arte de Hoy, 1960); Giuseppe Marchion, Juana Francés (Venècia, Il Fraghello, 1962); Manuel Conde, Juana Francés (Madrid, Galería Biosca, 1963); Albert Souvenier, Les peintures de J. Francés (Lausana, L’Entracte Galerie, 1964); Marc Berkowitz, El hombre y la ciudad (Madrid, Galería Juana Mordó, 1965); Cirilo Popovici, Juana Francés (Bilbao, Ministerio de Educación y Ciencia, 1976); Jacques Lassargue, «Las construcciones de Juana Francés» (París, Musée Ville de París, 1977); Eduardo Westerdahl, «La muerte del humanismo», a catàleg de l’exposició a la Sala Luzan (Saragossa, 1981); José Luis López-Aranguren, Eduardo Westerdahl, Jacques Lassaigne et al., Juana Francés. Exposición antológica (Alacant, Instituto de Cultura Juan Gil-Albert, 1985); Román de la Calle, «Pre-texto a manera de homenaje», a A Joana Francés (Alacant, Consejería de Cultura y Educación de la Generalidad Valenciana, 1990, p. 109-122); Laurence I. de Viola, «Juana Francés», a A Joana Francés (Alacant, Consejería de Cultura y Educación de la Generalidad Valenciana, 1990); Juana Francés. Un legado para Aragón, catàleg de l’exposició (Saragossa, Museo Provincial de Zaragoza, 1991); Antonio Suárez, José Luis Lasala, L. Orlot et al., Juana Francés (1928-1990) (Oviedo, Caja de Asturias, 1993); Lourdes Cirlot, «Juana Francés: una valoración de su trayectoria», a Juana Francés 1928-1990 (Oviedo, Caja de Ahorros de Asturias, 1993, p. 16-21); Carlos d’Ors Fuhrer, «Estudio sobre la obra de Juana Francés de la Campa», a Juana Francés 1928-1990 (Oviedo, Caja de Ahorros de Asturias, 1993, p. 22-42); Arcadio Blasco, F. Olzina, P. Cutillas et al., Juana Francés (1924-1990) (Alacant, Ajuntament d’Alacant, 1995); Román de la Calle, «Las miradas de Juana Francés», a Juana Francés (1924-1990) (Alacant, Ajuntament d’Alacant, 1995, p. 17-25); José Corredor Matheos, «El arte de Juana Francés, entre la luz y las sombras», a Juana Francés (1924-1990) (Alacant, Ajuntament d’Alacant, 1995, p. 11-17); Dionisio Gázquez, Juana Francés. Una aproximación a su universo plástico (Alacant, Patronato Municipal de Cultura, 2000, p. 4); Natalia Molinos Navarro, La artista alicantina Juana Francés: Estudio crítico de su obra (tesi doctoral en línia; Alacant, Universitat d’Alacant, 2010, p. 32, 63, 76, 111, 141, 146, 162, 165, 167, 182, 184, 199 i 456); Natalia Molinos Navarro, «Juana Francés siempre en la vanguardia. Sus etapas artísticas» (Archivo de Arte Valenciano, València, Reial Acadèmia de Belles Arts, vol. XCII, 2011, p. 387-399); María Pilar Sancet Bueno, Juana Francés, una intelectual de su época (tesi doctoral; Saragossa, Universitat de Saragossa, 2012); Maria Pilar Sancet Bueno, Natalia Molinos Navarro i IAACC Pablo Serrano, Juana Francés. La colección (Saragossa, Gobierno de Aragón, 2012, p. 63); Natalia I. Molinos Navarro, «Juana Francés, precursora de nuevas generaciones», a Juan Antonio Roche Cárcel (ed.), Los caminos de modernización de los artistas de Alicante desde 1950: del refugio interior y el exilio exterior a la globalización (Alacant, Universitat d’Alacant, Diputació de València i Institució Alfons el Magnànim, 2020, p. 177-184); Maria Pilar Sancet Bueno, Juana Francés. Antología íntima (1957-1985) (Màlaga, Museo Carmen Thyssen, 2022); Rosa M. Castells, «De la ausencia de mujeres artistas a la perspectiva feminista crítica: el ejemplo del Museo de Arte Contemporáneo de Alicante», a Marta Castanedo Alonso, Juncal Caballero Guiral i Rosalía Torrent Esclapés (ed.), Espacios de arte y género (Castelló, Universitat Jaume I, 2023, col. «Àgora Feminista», 4, p. 17-39); Leopoldo La Rubia de Prado, «Juana Francés: plástica existencial y estética polifònica», a Juan Antonio Roche Cárcel (coord.), La construcción del sujeto robado: el arte hecho por mujeres en Alicante (1950-2020) (Alacant, Institució Alfons el Magnànim, 2023, p. 93-104); Maria Jesús Folch, Isabel Tejeda Martín i Nuria Enguita, Juana Francés (València, Generalitat Valenciana, 2024).
Obres de referència
Eduardo Westerdahl, La escultura de Pablo Serrano (Barcelona, Polígrafa, 1977); J. Ayllón, El Paso (Granada, Banco de Granada, 1978); Laurence Toussaint, El Paso y el arte abstracto en España (Madrid, Cátedra, 1983); Mujeres en el arte español (1900-1984) (Madrid, Centro Cultural Conde Duque, 1984); Juan Manuel Bonet, Arte español en Nueva York (1950-1970). Colección Amos Cahan (Madrid, Fundación Juan March, 1986); Román de la Calle, Art Sud: de la imatge a la paraula. Per a una història de la creació artística contemporània al sud del País Valencià (Alacant, Caixa d’Estalvis Provincial d’Alacant, 1988); Un siglo de pintura valenciana. Intuiciones y propuestas (València, Institut Valencià d’Art Modern, 1994); Pascual Patuel Chust, El moviment artístic del Mediterrani (1956- 1961) (València, Generalitat Valenciana i Consell Valencià de Cultura, 1998); Rafael Prats Rivelles, Dones que van anar al davant (València, Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, 1998); Juan Manuel Bonet, Grupo El Paso (Vigo, Caixa Vigo, 1998); Dionisio Gázquez, «Juana Francés. Una aproximación a su universo plástico», a De las colecciones municipales. El patrimonio de la ciudad de Alicante (Alacant, Patronato Municipal de Cultura, 2000, p. 203-223); La Colección del IVAM. Instituto Valenciano de Arte Moderno (València, Institut Valencià d’Art Modern i Aldeasa, 2001, p. 241); Javier Tusell, Víctor Nieto Alcaide, Alberto Portera et al., En el tiempo de El Paso (Madrid, Ayuntamiento de Madrid, 2002); Javier Tusell Gómez, El Paso (Grupo artístico) (Saragossa, Caja de Ahorros y Monte de Piedad de Zaragoza, Aragón y Rioja, 2003); Patricia Mayayo, Historia de mujeres, historias del arte (Madrid, Cátedra, 2003, p. 21); Juan Manuel Bonet, «De qué estuvieron hechos, en arte, los cincuenta», a Julián Marías, Antonio Morales Moya, Juan Manuel Bonet et al., España años 50. Una década de creación (Madrid, Seacex, 2004); Marisa Oropesa, Eugenio Carmona Mato i Fernando Castro Flórez, El Paso. La descomposición de las formas (Gran Canaria, Caja General de Ahorros de Canarias, 2007, p. 80); El Paso. Poética e informalismo (Pontevedra, Fundación Caixanova, 2007, p. 74, 75, 126 i 127); Fernando Castro Flórez, Eugenio Carmona i Marisa Oropesa, Grupo El Paso. Pintura y escultura (Àvila, Obra Social de Caja de Ávila, 2007).
Articles
José Castro Arines, «Las exposiciones: Grupo El Paso» (Informaciones, Madrid, 27 abril 1957); Rafael Infantes, «Yo no soy del Paso» (Pueblo, Madrid, 30 abril 1957, p. 19); M. Sánchez Marín, «La ciudad simbólica en la pintura de Juana Francés» (Goya, Madrid, núm. 69, 1965); Ángel Crespo, «Pablo Serrano y Juana Francés, en Biosca» (Artes. Revista Quincenal, Madrid, núm. 37, 1963, p. 10-11); José M.ª Moreno Galván, Pintura española. La última vanguardia (Barcelona, Magius, 1969); Manuel Conde, «La nueva obra de J. Francés» (Artes: Revista Quincenal, Madrid, núm. 106-107, 1970, p. 23-25); José M.ª Moreno Galván, «Juana Francés» (Triunfo, Madrid, núm. 413, 1970); Pierre Restany, «Juana Francés» (Art and Artists, Londres, vol. VI, núm. 1, 1971); José M.ª Moreno Galván, «Juana Francés en la galería J. Mordó» (Triunfo, Madrid, núm. 610, 1974); Cirilo Popovici, «El antropos de J. Francés» (Bellas Artes, Madrid, núm. 31, 1974, p. 33-35); J. M. Ballester, «Juana Francés: el hombre y su entorno» (Arteguía, Madrid, núm. 24, 1976); Joaquín de la Puente, «Juana Francés o del negror cotidiano» (Bellas Artes, Madrid, núm. 55, gener-març 1977, p. 31-40); Luis Fábrega, «Juana Francés» (Guadalimar, Madrid, núm. 19, 1977, p. 89); Javier Rubio, «Juana Francés: veinte años de arte abstracto» (Blanco y Negro, gener 1977); Raoul Moulin, «Juana Francés et les réserves occultes de l’image» (Cimaise, París, núm. 137, 1977); M.ª Ángeles Arazo, «Juana Francés» (Las Provincias, València, 16 octubre 1980); O. A., «Juana Francés, viuda del escultor Pablo Serrano, expone en el Palau Solleric» (Baleares, Palma, 16 abril 1986); José Manuel Álvarez Enjuto, «Juana Francés, eterna juventud» (El Punto, Madrid, 9-15 gener 1987, p. 6); Carlos García-Osuna, «El Paso treinta años después» (Ya Dominical, núm. 315, 19 abril 1987); Román de la Calle, «Aproximación a la pintura de Juana Francés. Reflexiones a manera de homenaje» (Archivo de Arte Valenciano, València, Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles, núm. LXXI, 1990, p. 153-161); Laura Fernández Orgaz, «Acerca de Juana Francés» (Espacio, Tiempo y Forma. Serie VII: Historia del Arte, Madrid, Universidad Nacional de Educación a Distancia, núm. 16, 2003, p. 233-252); Rosa M. Castells, «El legado de Juana Francés en Alicante» (Revista El Salt, Alacant, Instituto Alicantino de Cultura Juan Gil-Albert i Diputación Provincial, núm. 13, 2007, p. 46-49); Pilar Muñoz López, «Artistas españolas en la Dictadura de Franco (1939-1975)» (Espacio, Tiempo y Forma. Serie VII: Historia del Arte, Madrid, Universidad Nacional de Educación a Distancia, núm. 3, 2015, p. 131-161); Maria Teresa Alario, «Cuando los otros importantes eran siempre “ellas”» (Arenal, Madrid, juliol-setembre 2019, p. 575-605). Sílvia Tena Beltran
Informació sobre l'autor
|