iec  mnac

Diccionari d'artistes

catalans, valencians i balears

Diccionari d'artistes

Presentació Crèdits Matèries Institucions adherides



A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Juana Francés de la Campa

Alacant (Alacantí), 31-7-1924 - Madrid (Comunitat de Madrid), 9-3-1990

Art contemporani  Art del segle XX  Pintura del segle XX 


Obra - Exposicions - Bibliografia


La historiografia sempre ha situat Juana Francés de la Campa com l’única dona que va formar part del grup artístic El Paso (1957-1960). I malgrat que va arribar a ser l’artista espanyola amb més projecció internacional de la seva època (els anys 1954, 1960 i 1964 va representar Espanya a la Biennal de Venècia; els anys 1951, 1953 i 1955 ho va fer a les tres primeres edicions de la Bienal Hispanoamericana de Arte, i el 1959, a la Biennal d’Alexandria), la seva fortuna crítica sempre ha anat molt lligada a la de la seva parella, l’escultor Pablo Serrano, tot i que darrerament han aparegut estudis que reivindiquen la seva singularitat artística (Molinos, 2010; Sancet, 2012; Folch, Tejeda i Enguita, 2024). Juana Francés va viure l’Espanya de la postguerra, la dictadura, la restauració democràtica o el desenvolupisme i, en l’àmbit internacional, la Segona Guerra Mundial, la divisió del món en dos blocs durant la Guerra Freda, els corrents existencialistes, les revoltes populars del Maig francès o la industrialització i la globalització mundial, fets que es poden detectar en el sentiment d’angoixa i aïllament que traspuen moltes de les seves obres.

Nascuda a la plaça d’Alfons XII (posteriorment, plaça de l’Ajuntament) d’Alacant fou la segona filla del segon matrimoni d’Herminio Francés Tortosa. Va començar la seva professió orientada a la música (entre el 1935 i el 1945 va estudiar piano al conservatori de la ciutat), però, a causa de la Guerra Civil, la família es trasllada a Madrid i ella es matricula a l’Escuela Superior de Bellas Artes de San Fernando, on coincidirà amb els artistes de l’anomenada Escuela de Madrid, com ara Daniel Vázquez Díaz, que es convertirà en el seu referent. L’any 1951, el Govern francès li concedeix una beca per viatjar a París, on l’art brut de Jean Dubuffet, el tachisme abstracte de Wols o Hans Hartung i l’obra de Pablo Picasso, Jean Fautrier, Pierre Soulages i Bernard Buffet eren, en aquells moments, fortament debatuts. Els seus inicis venen marcats per una figuració d’arrel metafísica amb figures hieràtiques, geometritzants sobre fons neutres, visibles en obres com Pareja con niño (1950), Mujer con dos niños (1952) o Figura de hombre (1952), que demostren, segons la crítica del segle XXI (Folch, 2023, p. 34), fins a quin punt va influir en l’art espanyol de postguerra, l’art italià del Novecento (Carrà, Chirico, Mafai, Birolli), un corrent afavorit per Eugeni d’Ors. Són pintures a espàtula en què l’artista agredeix la matèria ratllant-la amb un element metàl·lic (figura 1).

A partir del 1951-1952, Francés utilitzarà l’encàustica, principalment en retrats i natures mortes, d’un simbolisme contingut que ella mateixa mostrarà al món a les biennals hispanoamericanes del 1951 i el 1955 i també a la seva exposició al Salón del Prado del Ateneo de Madrid el 1956. Quan el 1952 va exposar a la galeria Xagra de Madrid van començar a aparèixer, en la seva producció, les maternitats (o famílies) i els retrats femenins, en els quals l’artista sempre omet (o tapa) la boca, tal vegada com a metàfora de l’aïllament, l’angoixa i la impotència enfront d’un entorn hostil. Aquesta característica es farà cada cop més present, com demostrarà, anys després, la sèrie El Hombre y la Ciudad. Amb una d’aquestes Maternitats obté el segon premi de pintura de la Diputació d’Alacant l’any 1952 (figura 2).

L’any 1953 assisteix a una trobada que impactarà fortament en la seva obra: el Curs d’Art Abstracte de la Universitat Menendez Pelayo de Santander, en el qual entra en contacte directe amb l’abstracció, que començarà a cultivar de manera sistemàtica a partir del 1956 tot afegint en la seva obra noves tècniques (fou pionera en la introducció de l’acrílic) i nous materials (terra, sorra…). Hi ha autors (Molinos, 2011, p. 389) que fan una diferenciació entre un primer moment (1956), més gestual (en la línia del tachisme), a partir de masses cromàtiques texturitzades, però encara sense afegir-hi terra, i un segon moment (1956-1960), que és l’etapa més informalista de l’artista i la més ben valorada per la crítica, en què ja entra en joc el que s’ha anomenat «el no color» (De la Calle, 1990, p. 157). En efecte: a partir del 1957, Juana Francés mostra una absoluta fidelitat a la gamma de colors foscos (blanc, negre, ocre i terra). A més, el concepte de llum en la pintora s’associa a la major o menor rotunditat de la matèria, on ara ja incorpora sorra de riu, i en què el clarobscur el determina la qualitat i quantitat matèrica. Fins i tot, la manera com està repartida aquesta matèria per la superfície pictòrica tindrà un paper de tipus orogràfic que deixa clar que existeix un sentit composicional en Juana Francés.

Aquest canvi degué estar relacionat amb el seu ingrés al grup El Paso l’any 1957. Un any abans, havia conegut Manuel Conde, Manolo Millares i Pablo Serrano, amb qui contraurà matrimoni molt més endavant. Juana Francés, Pablo Serrano, Antonio Saura, Luís Feito, Antonio Suárez, Rafael Canogar, Manolo Rivera i els teòrics Manuel Conde i José Ayllón formaran part d’un dels pocs focus artístics renovadors dins del franquisme espanyol (si no comptem el grup al voltant de la revista Dau al Set, format a Barcelona l’any 1948). Durant la seva etapa d’unió amb El Paso, l’impacte de l’informalisme matèric en Juana Francés va ser tal que la seva obra va fer un gir radical, com mostren obres com Sin título (1957) o Sapo panderetero (1961). La pintora farà ara unes obres rotundes, en què les sorres afegides dibuixaran una mena d’explosions centrífugues, a manera de nebuloses o galàxies, plenes de drippings, raspadures i monticles de matèria. Aquesta preocupació per les possibilitats de la matèria arriba, fins i tot, al paroxisme de buscar determinades qualitats tàctils de la tela de lli dels seus bastidors que, tot i que no arriben al nivell d’autonomia de les arpilleres de Millares, tenen una importància cabdal en les obres de Francés d’aquesta època, que quedaran reforçades amb la tècnica de la pintura «regada» (prèviament diluïda i llançada a cop de gest), de manera que conjuga matèria, gestualitat i textura, en una clara connexió amb l’Expressionisme abstracte nord-americà (figura 3).

L’any 1958 assisteix a la Semana de Arte Abstracto, organitzada per El Paso a la Sala Negra i a la Facultat d’Arquitectura de Madrid. Només un any després, però, tant Pablo Serrano com ella abandonen El Paso a causa d’un període de desavinences acompanyades de diferents plantejaments de futur respecte del grup (Toussaint, 1983, p. 24). Tenint en compte els títols de les obres d’aquesta època (la sèrie Pueblos y Tierras de España, amb obres com Tierra de campos, Montejaque, Zamarramala…), cap al 1961 es detecta una certa mirada cap a la seva terra alacantina i altres pobles de l’Estat espanyol. L’any 1967 visita la mostra antològica del dadaisme al Museu d’Art Modern de París, on queda impressionada per l’obra de Marcel Duchamp, Man Ray, Hans Arp i, sobretot, Kurt Schwitters. El repertori matèric s’amplia a materials d’enderroc (totxos, pedres, ampolles, ceràmica, botons, monedes, bijuteria…), uns elements que primer recreen paisatges matèrics, però més tard evocaran l’impacte del món industrial en l’ésser humà i, finalment, acabaran configurant unes formes antropomorfes ovoidals, que seran molt més antropomòrfiques a partir del 1963. La mateixa artista afirmava que «lentamente una nueva manera de ver al hombre hace que vayan apareciendo en mis obras insinuaciones de formas que pueden sugerir cabezas humanas» (Westerdahl, 1981, p. 4; Corredor Matheos, 1995, p. 13), fet que connectarà amb l’etapa següent, durant la qual ja es deixen veure figuracions humanoides a manera d’homuncles. Veiem ara uns personatges de caràcter monstruós que Juana Francés pinta totalment aïllats, tancats dintre de finestres, caixes o ambients claustrofòbics, en què impera la soledat i la incomunicació —com a El hombre y la ciudad (1963)—, amb la qual cosa l’artista ens parla de la situació alienant de l’ésser humà actual respecte de les amenaces i els reptes que l’envolten, entre ells el tecnològic (no és casualitat que l’artista hi introdueixi elements electrònics de la societat de consum —com cables, endolls, ulleres, peces de rellotgeria, telèfons…—, així com altres materials més tecnològics —per exemple, plàstic, metacrilat o acer—). Entre el 1965 i el 1974, la Galería Juana Mordó dedica a Juana Francés quatre mostres monogràfiques centrades en la sèrie El Hombre y la Ciudad. Segons la crítica de principis del segle XXI (Folch, Tejeda i Enguita, 2024), aquesta sèrie s’ha de veure en el context de la gran difusió del gènere distòpic amb l’aparició d’una sèrie de novel·les com ara Un món feliç (1931), d’Aldous Huxley; Rebel·lió a la granja (1954), de George Orwell, o Fahrenheit 451 (1953), de Ray Bradbury. Aquestes obres van inspirar molts artistes del moment (Anzo, Juan Genovés, Jacinta Gil o la mateixa Juana Francés), que van posar en el centre de les seves creacions el tema de l’opressió i la vigilància exercida pel poder polític sobre l’individu. Dècades després, els interiors homogeneïtzants de les pintures de Juana Francés es convertiran en construccions exemptes, columnes, torres o caixes verticals, en què l’homuncle o anthropos apareix (també expectant) dintre de cadascuna de les finestres o cel·les ja convertit en un home màquina incapaç de moure’s, atrapat i incomunicat, com es pot veure a les seves Torres-participación (1974; figura 4), una temàtica que connecta bé amb l’existencialisme de Jean-Paul Sartre o Søren Kierkegaard. Però tot això té lloc a finals dels setanta i, a l’Estat espanyol, la transició democràtica ja estava en marxa i, per tant, l’art de protesta o d’inconformisme existencial era menys necessari.

D’altra banda, la fractura d’un braç que l’artista va patir el 1979 li impossibilita treballar en grans estructures o instal·lacions: es va refugiar en el suport sobre paper. A això s’afegeix un fet clau que ajuda a entendre la següent etapa de l’artista: el 1977, Juana Francés exposa a la Galerie Attali de París i, en el seu catàleg, a banda d’incloure reflexions sobre la seva obra escrites per Jacques Lassaigne, Pierre Restany, Guiseppe Marchori, Vicent Aguilera i Cerni o José María Moreno Galván, l’artista hi va inserir retalls del diari El País amb notícies que havia anat recollint. Un d’ells (escrit per Alfonso García Pérez i que duia per títol «Possible existència de gel, boires i vents») parlava de la missió del Viking 1, la nau espacial que va transmetre des de Mart fotografies de la superfície del planeta, en què es veien una gran varietat de colors (zones blanques, blaves, grogues, ataronjades, vermelles, grises…). A partir d’aquí, l’oval —roca, estrella, planeta, cometa— es configura com l’element essencial de les seves composicions i emergeix sobre fons serpentejants i, posteriorment, sobre la pols interestel·lar del cosmos. La terra, la mar i el vent es van convertir també en els protagonistes de les seves aquarel·les i guaixos, ara de colors vius, recorrent l’itinerari que segueix des del fons de la mar fins al cel.

L’any 1985 mor Pablo Serrano. El seu traspàs provoca una profunda solitud a Juana Francés. Ja ho va dir Farreras: «Juana nunca llegó a superar el vacío que le dejó Pablo con su muerte, y los años que tuvo que seguir viviendo a su aire y por su cuenta no solo agudizaron aquel silencio sino la angustia vital que […] conlleva la rara y difícil actitud de intentar crear de la nada imágenes y volúmenes» (Blasco et al., 1995, p. 18). Després de la seva mort, l’artista es refugiarà en les últimes sèries: Fondos Submarinos (figura 5) i Cometas. Ja en la dècada dels vuitanta, intenta evocar el caos magmàtic de la seva etapa més informalista, però ara amb una abstracció menys dramàtica (fosca), més lírica, en què apareixen els colors grocs, blaus, verds i una clara reivindicació de l’obra sobre paper, que l’artista renta a l’aigua una vegada i una altra fins a fusionar-la amb el mateix suport. En aquest sentit, Juana Francés va ser pionera en l’ús de retoladors i tintes provinents de les arts gràfiques (Molinos, 2011, p. 396). A partir del 1985, torna a la pintura, però ara treballada de manera molt ràpida (gestual). Els colors i la dilució de pigments que hi empra evoquen els fons de la mar o el cel amb cometes que hi suren.

Juana Francés mor d’un infart el 9 de març de 1990 a Madrid i deixa obra inacabada. El seu llegat pictòric queda dividit en quatre parts, que es reparteixen entre la Fundació Pablo Serrano de Saragossa (Institut Aragonès d’Art i Cultura Contemporanis, IAACC), el Museu d’Art del Segle XX d’Alacant (posteriorment, Museu d’Art Contemporani d’Alacant), l’Institut Valencià d’Art Modern de València i el Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia de Madrid.

La historiografia més clàssica (José M.ª Moreno Galván, Román de la Calle, Pilar Sancet…) estableix tres etapes clares en la producció de l’artista: una primera etapa que s’ha denominat «expresionismo hierático figurativo» (Popovici, 1974, p. 34; D’Ors Fuhrer, 1993, p. 23; Molinos, 2010), una segona etapa en què fa un gir radical cap a un informalisme matèric i una tercera etapa d’una figuració amb algun eco de tipus social. Precisament, s’ha parlat molt de les lectures de l’obra de Juana Francés en clau social (Gásquez, 2000, p. 4; Fernández, 2003, p. 7) o en clau feminista (Judy Chicago, Miriam Shapiro), però no són les preocupacions més cabdals de l’artista. De fet, malgrat que les seves obres van ser creades coetàniament al sorgiment del moviment feminista dels anys seixanta i setanta del segle XX, Francés no opta per aquesta línia. Més aviat, el que es pot intuir és una atmosfera en què l’ambigüitat subjectiva o nihilista és la metàfora que eludeix l’opressió social del franquisme i el món en general. Més que crítica, podem dir que les obres de Juana Francés són especulacions d’ordre subjectiu (rarament subvertiu): amb tota seguretat, l’informalisme, l’existencialisme de Sartre, els escrits de Franz Kafka o la desesperança de Francis Bacon van ser cites culturals ineludibles per a l’agnosticisme nihilista de Juana Francés.

S’ha estudiat poc la relació de Juana Francés amb figures clau de l’art de postguerra, com ara José María Moreno Galván o Michel Tapié. Amb el primer va fer un viatge per Europa el 1956, durant el qual va entrar en contacte amb l’art abstracte o amb Paul Klee. El segon, creador del terme art autre i promotor de l’informalisme espanyol fora de les nostres fronteres, va col·laborar habitualment amb Pablo Serrano i Juana Francés a partir del 1973. L’informalisme rotund i explosiu de Juana Francés connecta, a més, amb el dadà de Schwitters, el conceptualisme de Duchamp, l’art povera i l’assemblatge. Fins i tot, podem trobar certs trets de l’art pop en els homuncles tecnològics i les instal·lacions pseudoescultòriques de les seves Torres-participación. Finalment, un aspecte que s’ha posat en relleu durant les primeres dècades del segle XXI és el de la relació entre Juana Francés i el teatre. Juana Francés guardava en el seu arxiu personal tots els programes de mà d’obres de teatre experimental representades a Madrid entre el 1952 i el 1970. De fet, va assistir a totes les representacions d’obres d’Eugène Ionesco, el seu autor preferit, i d’altres autors de caràcter existencialista, veritables rebels i crítics amb la societat del moment a través del seu teatre de l’absurd, com Samuel Beckett, Lauro Olmo, Harold Pinter, Arthur Miller, Jean-Paul Sartre, Jean Genet, Romain Weingarten, Antonio Buero Vallejo i Edward Albee. Aquest fet dona un conceptualisme intel·lectualitzant a les obres d’una artista que, si no hagués patit el determinisme patriarcal postfranquista, figuraria entre els i les artistes més importants de l’art de postguerra espanyol.

Obra

Mujer con dos niños (1952), oli sobre tela (col·lecció particular); Sin título (1957), tècnica mixta sobre tela (IAACC Pablo Serrano); Sin título (1957), tècnica mixta, tinta i terra sobre arpillera (Museu d’Art Contemporani d’Alacant [MACA]); Algaiat n.º 3 (1961), tècnica mixta sobre tela (IAACC Pablo Serrano); El reclot (1961, Institut Valencià d’Art Modern); El troncal (1962), tècnica mixta sobre tela (IAACC Pablo Serrano); Tierra de campos (1962), tècnica mixta sobre tela (MACA); Pozo blanco (1962), tècnica mixta sobre tela (IAACC Pablo Serrano); El hombre y la ciudad (1963), tècnica mixta sobre tela (IAACC Pablo Serrano); Sin título (1963), tècnica mixta sobre tela (Col·lecció Amos Cahan); Homenaje a Juan Gris (1963), tècnica mixta sobre tela (MACA); Oficina n.º 4 (1965), tècnica mixta sobre tela (Museu d’Art Contemporani Vicente Aguilera Cerni); Incomunicado (1966), tècnica mixta sobre tela (Ajuntament d’Alacant); Ser y ecología (1971), tècnica mixta sobre tela (Ajuntament d’Alacant); Presidente de consejo (1974-1975), tècnica mixta sobre tela (Ajuntament d’Alacant); Situación coyuntural de la coyuntura (1976), tècnica mixta sobre tela (Ajuntament d’Alacant); obra sense títol de la sèrie Fondo Submarino (1980), guaix sobre paper (MACA).

Exposicions

Exposicions individuals (selecció)

«Juana Francés» (Sala Xagra, Madrid, 1952); «Juana Francés» (Galería Biosca, Madrid, 1953); «Juana Francés» (Salón del Prado del Ateneo, Madrid, 1956); «Juana Francés» (Salón del Prado del Ateneo, Madrid, 1959); «Juana Francés» (Galeria Il Traghetto, Venècia, 1962); «Juana Francés» (Galería Biosca, Madrid, 1963); «Juana Francés» (Galeria L’Entracte, Lausana, 1963); «Juana Francés» (Galería Juana Mordó, Madrid, 1965); «Juana Francés» (Galería Val i 30, València, 1969); «Juana Francés» (Galería Juana Mordó, Madrid, 1970); «Juana Francés» (Galería Alcoiarts, Altea, 1973); «Juana Francés» (Galería Juana Mordó, Madrid, 1974); «Juana Francés» (Galería Zarte, Bilbao, 1975); «Juana Francés» (Dirección General del Patrimonio Artístico y Cultural, Madrid, 1976); «Juana Francés» (Museu d’Art Modern de la Vila de París, 1977); «Juana Francés» (Galeria Attali, París, 1977); «Juana Francés» (Galeria La Cité, Luxemburg, 1978); «Juana Francés» (Galería Punto, València, 1980); «Juana Francés» (Sala Luzán, Saragossa, 1981); «Juana Francés» (Fundaçao Calouste Gulbenkian, Lisboa, 1983); «Juana Francés» (Universitat Brown, Rhode Island, 1983); «Juana Francés» (Centre Municipal de Cultura, Alcoi, 1984); «Juana Francés. Exposición antológica» (Institut de Cultura Juan Gil-Albert, Alacant, 1985); «Juana Francés» (Sala de Exposiciones Juan de Villanueva, Aranjuez, 1985); «Juana Francés» (Centro Cultural Nicolás Salmerón de Chamartín, Madrid, 1985); «Juana Francés» (Palau Solleric, Palma, 1986); «Juana Francés» (Galería Juana Mordó, Madrid, 1987); «Juana Francés» (Galería Punto, València, 1989); «Juana Francés» (Galería Juan de Juanes, Alacant, 1990); «Juana Francés» (Caja de Ahorros de Asturias, Palau de Revillagigedo, Gijón, 1993); «Juana Francés (1924-1990)» (Ajuntament d’Alacant, Alacant, 1995); «Juana Francés. Hasta el cielo desde el fondo del mar» (Museu d’Art Contemporani, Alacant, 2018); «Juana Francés. Informalism was also female» (Galeria Mayoral, Barcelona, 2020); «Juana Francés. Atravesando la materia de improviso» (Museu d’Art Contemporani, Alacant, 2021); «Juana Francés. Antología íntima, 1957-1985» (Museu Carmen Thyssen, Màlaga, 2022); «Juana Francés» (Institut Valencià d’Art Modern - Centre d’Art d’Alcoi, 2023); «Juana Francés» (Centro Niemeyer, Avilés, 2024).

Exposicions col·lectives (selecció)

Biennal de Venècia (1954, 1960 i 1964); «Grupo El Paso» (Sala Buchholz, Madrid, 1957); «Before Picasso, after Miró» (Museu Guggenheim, Nova York, 1960); «Art espanyol contemporani» (Palau de Belles Arts, Brussel·les, 1961); «Modern Spanish painting» (Tate Gallery, Londres, 1962); «Eusebio Sempere, Arcadio Blasco i Juana Francés» (Caja Provincial de Alicante, Alacant, 1971); «Pintura espanyola del segle XX» (Varsòvia, 1973); «Sixto Marco, Arcadio Blasco, Juana Francés i Eusebio Sempere» (Caja de Ahorros del Sureste, Alacant, 1976); «Juana Francés - Pablo Serrano. Homenaje a la Convivencia Artística» (Sala Gastón, Saragossa, 1979); «Asociación sindical de artistas plásticos de Madrid» (Valladolid, 1979); «Grupo El Paso» (Caixavigo, Vigo, 1998); «Dones que van anar al davant» (Museu de Belles Arts, València, 1998); «En el tiempo de El Paso» (Centre Cultural de la Villa, Madrid, 2002); «Resurgent light. Juana Francés & Maria Helena Vieira da Silva» (Galeria Mayoral, París, 2021); «Grupo El Paso en la Fundación Antonio Pérez» (Museu de Belles Arts, Castelló, 2021).

Bibliografia

Monografies i parts de monografies

Cirilo Popovici, Juana Francés y su poesía pictórica (Madrid, Cuadernos del Ateneo, 1959); Vicente Aguilera Cerni, Juana Francés (Madrid, Dirección General de Bellas Artes, 1960); Vicente Aguilera Cerni, Juana Francés (Madrid, Colección del Arte de Hoy, 1960); Giuseppe Marchion, Juana Francés (Venècia, Il Fraghello, 1962); Manuel Conde, Juana Francés (Madrid, Galería Biosca, 1963); Albert Souvenier, Les peintures de J. Francés (Lausana, L’Entracte Galerie, 1964); Marc Berkowitz, El hombre y la ciudad (Madrid, Galería Juana Mordó, 1965); Cirilo Popovici, Juana Francés (Bilbao, Ministerio de Educación y Ciencia, 1976); Jacques Lassargue, «Las construcciones de Juana Francés» (París, Musée Ville de París, 1977); Eduardo Westerdahl, «La muerte del humanismo», a catàleg de l’exposició a la Sala Luzan (Saragossa, 1981); José Luis López-Aranguren, Eduardo Westerdahl, Jacques Lassaigne et al., Juana Francés. Exposición antológica (Alacant, Instituto de Cultura Juan Gil-Albert, 1985); Román de la Calle, «Pre-texto a manera de homenaje», a A Joana Francés (Alacant, Consejería de Cultura y Educación de la Generalidad Valenciana, 1990, p. 109-122); Laurence I. de Viola, «Juana Francés», a A Joana Francés (Alacant, Consejería de Cultura y Educación de la Generalidad Valenciana, 1990); Juana Francés. Un legado para Aragón, catàleg de l’exposició (Saragossa, Museo Provincial de Zaragoza, 1991); Antonio Suárez, José Luis Lasala, L. Orlot et al., Juana Francés (1928-1990) (Oviedo, Caja de Asturias, 1993); Lourdes Cirlot, «Juana Francés: una valoración de su trayectoria», a Juana Francés 1928-1990 (Oviedo, Caja de Ahorros de Asturias, 1993, p. 16-21); Carlos d’Ors Fuhrer, «Estudio sobre la obra de Juana Francés de la Campa», a Juana Francés 1928-1990 (Oviedo, Caja de Ahorros de Asturias, 1993, p. 22-42); Arcadio Blasco, F. Olzina, P. Cutillas et al., Juana Francés (1924-1990) (Alacant, Ajuntament d’Alacant, 1995); Román de la Calle, «Las miradas de Juana Francés», a Juana Francés (1924-1990) (Alacant, Ajuntament d’Alacant, 1995, p. 17-25); José Corredor Matheos, «El arte de Juana Francés, entre la luz y las sombras», a Juana Francés (1924-1990) (Alacant, Ajuntament d’Alacant, 1995, p. 11-17); Dionisio Gázquez, Juana Francés. Una aproximación a su universo plástico (Alacant, Patronato Municipal de Cultura, 2000, p. 4); Natalia Molinos Navarro, La artista alicantina Juana Francés: Estudio crítico de su obra (tesi doctoral en línia; Alacant, Universitat d’Alacant, 2010, p. 32, 63, 76, 111, 141, 146, 162, 165, 167, 182, 184, 199 i 456); Natalia Molinos Navarro, «Juana Francés siempre en la vanguardia. Sus etapas artísticas» (Archivo de Arte Valenciano, València, Reial Acadèmia de Belles Arts, vol. XCII, 2011, p. 387-399); María Pilar Sancet Bueno, Juana Francés, una intelectual de su época (tesi doctoral; Saragossa, Universitat de Saragossa, 2012); Maria Pilar Sancet Bueno, Natalia Molinos Navarro i IAACC Pablo Serrano, Juana Francés. La colección (Saragossa, Gobierno de Aragón, 2012, p. 63); Natalia I. Molinos Navarro, «Juana Francés, precursora de nuevas generaciones», a Juan Antonio Roche Cárcel (ed.), Los caminos de modernización de los artistas de Alicante desde 1950: del refugio interior y el exilio exterior a la globalización (Alacant, Universitat d’Alacant, Diputació de València i Institució Alfons el Magnànim, 2020, p. 177-184); Maria Pilar Sancet Bueno, Juana Francés. Antología íntima (1957-1985) (Màlaga, Museo Carmen Thyssen, 2022); Rosa M. Castells, «De la ausencia de mujeres artistas a la perspectiva feminista crítica: el ejemplo del Museo de Arte Contemporáneo de Alicante», a Marta Castanedo Alonso, Juncal Caballero Guiral i Rosalía Torrent Esclapés (ed.), Espacios de arte y género (Castelló, Universitat Jaume I, 2023, col. «Àgora Feminista», 4, p. 17-39); Leopoldo La Rubia de Prado, «Juana Francés: plástica existencial y estética polifònica», a Juan Antonio Roche Cárcel (coord.), La construcción del sujeto robado: el arte hecho por mujeres en Alicante (1950-2020) (Alacant, Institució Alfons el Magnànim, 2023, p. 93-104); Maria Jesús Folch, Isabel Tejeda Martín i Nuria Enguita, Juana Francés (València, Generalitat Valenciana, 2024).

Obres de referència

Eduardo Westerdahl, La escultura de Pablo Serrano (Barcelona, Polígrafa, 1977); J. Ayllón, El Paso (Granada, Banco de Granada, 1978); Laurence Toussaint, El Paso y el arte abstracto en España (Madrid, Cátedra, 1983); Mujeres en el arte español (1900-1984) (Madrid, Centro Cultural Conde Duque, 1984); Juan Manuel Bonet, Arte español en Nueva York (1950-1970). Colección Amos Cahan (Madrid, Fundación Juan March, 1986); Román de la Calle, Art Sud: de la imatge a la paraula. Per a una història de la creació artística contemporània al sud del País Valencià (Alacant, Caixa d’Estalvis Provincial d’Alacant, 1988); Un siglo de pintura valenciana. Intuiciones y propuestas (València, Institut Valencià d’Art Modern, 1994); Pascual Patuel Chust, El moviment artístic del Mediterrani (1956- 1961) (València, Generalitat Valenciana i Consell Valencià de Cultura, 1998); Rafael Prats Rivelles, Dones que van anar al davant (València, Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, 1998); Juan Manuel Bonet, Grupo El Paso (Vigo, Caixa Vigo, 1998); Dionisio Gázquez, «Juana Francés. Una aproximación a su universo plástico», a De las colecciones municipales. El patrimonio de la ciudad de Alicante (Alacant, Patronato Municipal de Cultura, 2000, p. 203-223); La Colección del IVAM. Instituto Valenciano de Arte Moderno (València, Institut Valencià d’Art Modern i Aldeasa, 2001, p. 241); Javier Tusell, Víctor Nieto Alcaide, Alberto Portera et al., En el tiempo de El Paso (Madrid, Ayuntamiento de Madrid, 2002); Javier Tusell Gómez, El Paso (Grupo artístico) (Saragossa, Caja de Ahorros y Monte de Piedad de Zaragoza, Aragón y Rioja, 2003); Patricia Mayayo, Historia de mujeres, historias del arte (Madrid, Cátedra, 2003, p. 21); Juan Manuel Bonet, «De qué estuvieron hechos, en arte, los cincuenta», a Julián Marías, Antonio Morales Moya, Juan Manuel Bonet et al., España años 50. Una década de creación (Madrid, Seacex, 2004); Marisa Oropesa, Eugenio Carmona Mato i Fernando Castro Flórez, El Paso. La descomposición de las formas (Gran Canaria, Caja General de Ahorros de Canarias, 2007, p. 80); El Paso. Poética e informalismo (Pontevedra, Fundación Caixanova, 2007, p. 74, 75, 126 i 127); Fernando Castro Flórez, Eugenio Carmona i Marisa Oropesa, Grupo El Paso. Pintura y escultura (Àvila, Obra Social de Caja de Ávila, 2007).

Articles

José Castro Arines, «Las exposiciones: Grupo El Paso» (Informaciones, Madrid, 27 abril 1957); Rafael Infantes, «Yo no soy del Paso» (Pueblo, Madrid, 30 abril 1957, p. 19); M. Sánchez Marín, «La ciudad simbólica en la pintura de Juana Francés» (Goya, Madrid, núm. 69, 1965); Ángel Crespo, «Pablo Serrano y Juana Francés, en Biosca» (Artes. Revista Quincenal, Madrid, núm. 37, 1963, p. 10-11); José M.ª Moreno Galván, Pintura española. La última vanguardia (Barcelona, Magius, 1969); Manuel Conde, «La nueva obra de J. Francés» (Artes: Revista Quincenal, Madrid, núm. 106-107, 1970, p. 23-25); José M.ª Moreno Galván, «Juana Francés» (Triunfo, Madrid, núm. 413, 1970); Pierre Restany, «Juana Francés» (Art and Artists, Londres, vol. VI, núm. 1, 1971); José M.ª Moreno Galván, «Juana Francés en la galería J. Mordó» (Triunfo, Madrid, núm. 610, 1974); Cirilo Popovici, «El antropos de J. Francés» (Bellas Artes, Madrid, núm. 31, 1974, p. 33-35); J. M. Ballester, «Juana Francés: el hombre y su entorno» (Arteguía, Madrid, núm. 24, 1976); Joaquín de la Puente, «Juana Francés o del negror cotidiano» (Bellas Artes, Madrid, núm. 55, gener-març 1977, p. 31-40); Luis Fábrega, «Juana Francés» (Guadalimar, Madrid, núm. 19, 1977, p. 89); Javier Rubio, «Juana Francés: veinte años de arte abstracto» (Blanco y Negro, gener 1977); Raoul Moulin, «Juana Francés et les réserves occultes de l’image» (Cimaise, París, núm. 137, 1977); M.ª Ángeles Arazo, «Juana Francés» (Las Provincias, València, 16 octubre 1980); O. A., «Juana Francés, viuda del escultor Pablo Serrano, expone en el Palau Solleric» (Baleares, Palma, 16 abril 1986); José Manuel Álvarez Enjuto, «Juana Francés, eterna juventud» (El Punto, Madrid, 9-15 gener 1987, p. 6); Carlos García-Osuna, «El Paso treinta años después» (Ya Dominical, núm. 315, 19 abril 1987); Román de la Calle, «Aproximación a la pintura de Juana Francés. Reflexiones a manera de homenaje» (Archivo de Arte Valenciano, València, Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles, núm. LXXI, 1990, p. 153-161); Laura Fernández Orgaz, «Acerca de Juana Francés» (Espacio, Tiempo y Forma. Serie VII: Historia del Arte, Madrid, Universidad Nacional de Educación a Distancia, núm. 16, 2003, p. 233-252); Rosa M. Castells, «El legado de Juana Francés en Alicante» (Revista El Salt, Alacant, Instituto Alicantino de Cultura Juan Gil-Albert i Diputación Provincial, núm. 13, 2007, p. 46-49); Pilar Muñoz López, «Artistas españolas en la Dictadura de Franco (1939-1975)» (Espacio, Tiempo y Forma. Serie VII: Historia del Arte, Madrid, Universidad Nacional de Educación a Distancia, núm. 3, 2015, p. 131-161); Maria Teresa Alario, «Cuando los otros importantes eran siempre “ellas”» (Arenal, Madrid, juliol-setembre 2019, p. 575-605).

Sílvia Tena Beltran
Informació sobre l'autor

Diccionari d'artistes catalans, valencians i balears - Institut d'Estudis Catalans - Museu Nacional d'Art de Catalunya

IEC

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona. 
Telèfon +34 932 701 620. diccionari.artistes@correu.iec.cat - Informació legal

MNAC

Palau Nacional, Parc de Montjuďc, s/n, 08038 Barcelona. Telèfon +34 936 22 03 60. Contacte - Informació legal

Amb el suport de

Diputació de Barcelona