iec  mnac

Diccionari d'artistes

catalans, valencians i balears

Diccionari d'artistes

Presentació Crèdits Matèries Institucions adherides



A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Montserrat Alberich

Barcelona (Barcelončs), 29-9-1912 - Barcelona (Barcelončs), 10-7-1973

Ilˇlustraciķ 


Obra - Exposicions - Bibliografia


Montserrat Alberich i Escardívol fou una artista plàstica que utilitzà una tècnica rarament emprada: «dibuixar o pintar» amb màquina d’escriure. Estudià mecanografia a l’Acadèmia Cots de Barcelona, on el 1927 ja presentà al concurs anual un ram de flors mecanografiat, que hi guanyà una medalla d’or. L’any següent hi rebé una copa d’honor, una distinció que no s’havia concedit mai anteriorment.

Emprengué la confecció d’un Quijote complet, il·lustrat amb trenta-set làmines en color repartides en dos volums (figura 1), que exhibí a la gran Exposició Internacional de Barcelona del 1929. Posteriorment (1967), la importantíssima col·lecció Cervantina de la Biblioteca de Catalunya —aleshores anomenada Biblioteca Central de la Diputación de Barcelona— li comprà l’edició.

Emprant bàsicament la lletra M, el punt i el punt i coma, es dedicà a traçar tota mena de temes: paisatges (Montserrat, Tamarit, el Poble Espanyol de Montjuïc, s’Agaró…), retrats (Joan Casola Sociats), flors, etc. Molt sovint feu reproduccions d’obres famoses de Leonardo da Vinci, Rafael, Diego Velázquez, Bartolomé Esteban Murillo, Thomas Gainsborough, Joshua Reynolds, Élisabeth-Louise Vigée-Lebrun, Francisco de Goya, Jean-Baptiste Greuze, Franz Xaver Winterhalter, Carlos Vázquez, Antoni Vila Arrufat, etc. També li adquiriren obres la Biblioteca Nacional de Montevideo (Uruguai), l’Ajuntament de Barcelona (comprà una Gioconda) i diversos col·leccionistes de Nova York (Estats Units), Washington (Estats Units), Uruguai, Anglaterra, Suïssa, França i Alemanya.

El seu art no perseguia altra cosa que el virtuosisme d’una reproducció tan pròxima com fos possible al model, així com la sublimació de la mecanografia, professió que, en la seva versió clàssica, no abandonà, ja que treballava a la Policia Armada. L’ús artístic que Alberich feu de la mecanografia despertà molta curiositat i fou objecte de reportatges al noticiari espanyol NO-DO (1945) o a la televisió anglesa (1956). No se’n pot fer una valoració estilística perquè cau fora de la intenció de l’autora, però malgrat la depurada perfecció tècnica que tenen, les seves obres solen transmetre un cert rerefons naïf.

Obra

Si bé és difícil seleccionar unes obres per sobre de les altres, cal remarcar: l’esmentat Quijote de Cervantes (1929), conservat a la Biblioteca de Catalunya (ms. 1984), pel qual obtingué la medalla d’or especial de l’Institut Estenogràfic de França; el Retrat de la duquessa de Devonshire, de Thomas Gainsborough, que li va valdre el primer premi del concurs de mecanografia artística de l’Institut Schoevers, a l’Acadèmia de Belles Arts de la Haia (1932); una il·lustració sola del Quijote (1936), preservat a la Houghton Library, de la Universitat Harvard, o la Catedral de Barcelona (figura 2), conservada al Museu d’Història de la Ciutat de Barcelona (MHCB 11506).

Exposicions

Exposicions individuals

Barcelona, Galeries Syra (1933); Barcelona, Galeries Laietanes (1935 i 1946); Barcelona, Casa del Libro (1953, 1956 i 1960); Barcelona, Sala Jaimes (1965).

Exposicions col·lectives

Barcelona, Palau de les Arts Gràfiques, Exposició Internacional de Barcelona (1929).

Bibliografia

M. del Carme Nicolau, «Montserrat Alberich» (La Dona Catalana. Revista de Modes i de la Llar, Barcelona, núm. 502, 17 maig 1935); L. Á[lvarez Brugués], «Montserrat Alberich», a Enciclopedia universal ilustrada española y americana (Bilbao, Madrid i Barcelona, Espasa-Calpe, suplement 1935, p. 94-95); Juan Sedó Peris Mencheta, «Un bello ejemplar mecanografiado del “Quijote”» (Ilustración Católica. La Hormiga de Oro, Barcelona, núm. 17, 23 abril 1936, p. 390-391); J. F. Ràfols (dir.), Diccionario biográfico de artistas de Cataluña: desde la época romana hasta nuestros días (Barcelona, Millà, 1951, vol. II, p. 11-12); «Los prodigios de la nueva y original artesanía» (La Familia, Barcelona, núm. 621, abril 1967, p. 172-173); «Alberich i Escardívol, Montserrat», a Gran enciclopèdia catalana (Barcelona, Edicions 62, 1969, vol. I, p. 419); «Murió Montserrat Alberich, la mecanógrafa del arte» (Diario de Barcelona, 12 juliol 1973); Diccionario «Ràfols» de artistas contemporáneos de Cataluña y Baleares (Barcelona, M. C. Ballester, 1987, vol. I, p. 43); [Josep Bracons et al.], «Montserrat Alberich i Escardívol», a Viquipèdia. L’enciclopèdia lliure (en línia; 2015 [consulta: 10 juliol 2024]); Lourdes Martín, «Un Quixot il·lustrat amb Underwood», a El Blog de la Biblioteca de Catalunya (en línia; Barcelona, Biblioteca de Catalunya, 15 març 2023 [consulta: 10 juliol 2024]).

Francesc Fontbona
Informaciķ sobre l'autor

Diccionari d'artistes catalans, valencians i balears - Institut d'Estudis Catalans - Museu Nacional d'Art de Catalunya

IEC

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona. 
Telèfon +34 932 701 620. diccionari.artistes@correu.iec.cat - Informació legal

MNAC

Palau Nacional, Parc de Montjuīc, s/n, 08038 Barcelona. Telèfon +34 936 22 03 60. Contacte - Informació legal

Amb el suport de

Diputació de Barcelona