Exposicions Exposicions individuals (selecció)
«Esther Boix» (Galeria Argos, Barcelona, 1955); «Esther Boix» (Galería Biosca, Madrid, 1955); «Esther Boix» (Pater, Milà, 1957); «Esther Boix. Pinturas» (sala d’exposicions de l’Ateneu Barcelonès, Barcelona, 1962); «Esther Boix» (Galería Biosca, Madrid, 1964); «Esther Boix» (Estudio de Arte, Barcelona, 1968); «Esther Boix» (Escuela de Bellas Artes de San Eloy, Salamanca, 1968); «Esther Boix» (Caja de Ahorros de Valladolid, Valladolid, 1968); «Esther Boix» (Galería SAAS, Sòria, 1968); «Esther Boix» (Sala Mikeldi, Bilbao, 1972); «Esther Boix» (Galeria AS, Barcelona, 1973); «Esther Boix» (Galería Península, Madrid, 1975); «Esther Boix. Dibuixos i obra gràfica» (Galeria Eude, Barcelona, 1977); «La ciutat i l’aire» (Galeria Trece, Barcelona, 1978); «Esther Boix: pintura endins, 1977-1988» (Museu de l’Empordà, Figueres, 1988); «Esther Boix» (Caixa de Barcelona, Manresa, 1988); «Esther Boix. Retrospectiva 1947-1990» (Fundació Cultural Caixa Terrassa, Terrassa, 1991); «Esther Boix. Pintura 1947-1990» (sala Portal del Pardo, el Vendrell, 1992); «Esther Boix. Pintures» (Centre Cultural de la Caixa - Fontana d’Or, Girona, 1995); «Esther Boix» (sala d’exposicions del Banc Bilbao Vizcaya, Barcelona, 1995); «Esther Boix. Miralls i miratges» (Fundació Fita, Casa de Cultura de Girona i Museu d’Art de Girona, 2006); «Esther Boix. Pintures. 1955-1975» (Galeria Marc Domènech, Barcelona, 2024).
Exposicions col·lectives (selecció)
«Postectura» (Galeries Laietanes, Barcelona, 1950); Saló d’Octubre (Galeries Laietanes i Museu d’Art Modern del Parc de la Ciutadella, Barcelona, 1950, 1951, 1952, 1953, 1955 i 1957); I Saló d’Art Independent (Sala Caralt, Barcelona, 1950); Cercle Maillol (Institut Francès, Barcelona, 1952); «Grup Indika» (Cercle Artístic, Girona, 1952); II Bienal Hispanoamericana de Arte (l’Havana, 1954); III Bienal Hispanoamericana de Arte (Pavelló Municipal d’Exposicions, Barcelona, 1955); Salons de Maig (antic Hospital de la Santa Creu, Barcelona, 1958, 1959, 1960, 1961, 1963, 1964 i 1968); «Torres Monsó i tres pintores» (Galerías Jardín, Barcelona, 1959); «Nuevas tendencias de la pintura catalana» (Círculo Artístico Catalán, Madrid, 1961); «Moderna pintura figurativa española» (itinerant; Argentina, 1961-1962); Salón Femenino de Arte Actual (sala municipal d’exposicions, Barcelona, 1962, 1963, 1964 i 1968); «El arte y la paz» (Museu d’Art Contemporani de Barcelona, 1963); Concurs Internacional de Dibuix Ynglada-Guillot (Palau de la Virreina, Barcelona, 1963, 1964, 1965, 1966 i 1967); «4 mujeres» (sala municipal d’exposicions, Girona, 1964); «Estampa Popular Catalana» (Galeria Belarte, Barcelona, 1965); II Exposició Nacional d’Estampa Popular (Associació d’Amics de la Música, l’Hospitalet de Llobregat, 1966); «Homenatge a Picasso» (Hospital de la Santa Creu, Barcelona, 1967); «Anciens boursiers du gouvernement français» (Institut Francès, Barcelona, 1971); «Panorama de la plàstica catalana» (Galeria Adrià, Barcelona, 1971); «Amnistia. Que trata de Spagna» (Sala Reale delle Cariatidi, Milà, 1972); «Pintura española contemporánea» (Lunds Konsthal, Suècia, 1973); «Exposició del Museo Internacional de la Resistencia Salvador Allende» (Fundació Joan Miró, Barcelona, 1977); «Indika» (Museu de l’Empordà, Figueres, 1981); «Postectura. La construcció del demà» (Museu d’Art de Girona, 2022); «Esclats d’un instant, 70’s. L’aportació de les artistes al fons del diari Avui» (Museu d’Art de Girona, 2023).
Bibliografia Monografies
Josep Maria Carandell, Esther Boix (Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia, 1975); Ricard Creus, Esther Boix. Olis i dibuixos (Barcelona, Galería Trece, 1978); Alícia Viñas (coord.), Esther Boix: pintura endins 1977-1988 (Figueres, Museu de l’Empordà, 1988); José Corredor-Matheos et al., Esther Boix (Barcelona, Àmbit, 1993); Josep Radresa i Fonts et al., Esther Boix. Miralls i miratges (Girona, Fundació Fita, Casa de Cultura de Girona i Museu d’Art de Girona, 2006); M. Lluïsa Faxedas, Esther Boix. Pintures. 1955-1975 (Barcelona, Galeria Marc Domènech, 2024).
Obres de referència
Carlos Areán, La escuela pictórica barcelonesa (Madrid, Publicaciones Españolas, 1961); Vicente Aguilera Cerni, Panorama del arte nuevo español (Madrid, Guadarrama, 1966); Francesc Miralles, Història de l’art català, vol. VIII: L’època de les avantguardes. 1917-1979 (Barcelona, Edicions 62, 1983); José Corredor-Matheos, Història de l’art català, vol. IX: La segona meitat del segle XX (Barcelona, Edicions 62, 1996); José Gandía Casimiro (cur.), Estampa Popular (València, Institut Valencià d’Art Modern, 1996); Purificación Loscos i Francesc Rodon, Estampa Popular de Barcelona (l’Hospitalet de Llobregat, Museu d’Història, 2003); Àlex Mitrani (ed.), Utopies de l’origen: avantguardes figuratives a Catalunya, 1946-1960 (Barcelona, Generalitat de Catalunya, 2006); Mireia Guillaumes i Roser Juanola, Intersecció d’art, vida i educació. Esther Boix i Ricard Creus creadors del Taller d’Arts Visuals de l’ARC (Girona, Documenta Universitària, 2007); Noemí de Haro García, Grabadores contra el franquismo (Madrid, CSIC, 2010); Juan Vicente Aliaga i Patricia Mayayo (ed.), Genealogías feministas en el arte español: 1960-2010 (Madrid, This Side Up, 2013); Jorge Luis Marzo i Patricia Mayayo, Arte en España (1939-2015). Ideas, prácticas, políticas (Madrid, Cátedra, 2015); Àlex Mitrani (dir.), Pintura catalana. Segones avantguardes (Barcelona, Univers, 2022); Elina Norandi (coord.), Cent dues artistes (Barcelona, Univers, 2022); Bernat Puigdollers (coord.), Postectura. La construcció del demà (Girona, Museu d’Art de Girona, 2022); «Esther Boix i Pons», a L’Enciclopèdia.cat (en línia; Barcelona, Enciclopèdia Catalana, s. d. [consulta: 2 desembre 2024]).
Articles
Alberto del Castillo, «Postectura en Galerías Layetanas» (Diario de Barcelona, 18 març 1950, p. 4); Jordi Sarsanedas, «La pintura al Tercer Saló d’Octubre» (Ariel, 20 novembre 1950, p. 28); Sebastià Gasch, «En el taller de los artistas: con Esther Boix» (Destino, 7 agost 1954, p. 22); Manuel Sánchez Camargo, «Una pintora catalana en Madrid: Esther Boix» (Revista de Actualidades, Artes y Letras, 2-8 juny 1955, p. 5); Daniel Giralt-Miracle, «Esther Boix en Estudio de Arte» (Destino, 2 març 1968, p. 41); Fernando Gutiérrez, «Esther Boix, en Galerías As» (La Vanguardia, 27 gener 1973, p. 28); Daniel Giralt-Miracle i Francesc Miralles, «Esther Boix» (Destino, 10 febrer 1973, p. 32); Maria Lluïsa Borràs, «Esther Boix: comunicación directa» (Destino, 24 febrer 1973, p. 38); José María Moreno Galván, «La pintura de Esther Boix» (Batik, 1975, p. 21); Daniel Giralt-Miracle, «Les exposicions. Esther Boix» (Avui, 25 juny 1978, p. 26); Jaume Socías, «Galerías: final de temporada. Esther Boix, en Galería Trece» (Destino, 20-26 juliol 1978, p. 36); Isabel Juanola, «Esther Boix i la recerca de nous camins» (El Punt, 14 juny 1979, p. 20); Alexandre Cirici Pellicer, «La col·lecció del Museu d’Art Contemporani de Barcelona» (Butlletí de la Biblioteca Museu Balaguer, VI època, 1981, p. 11-19); Jordi Pla, «Passeig per l’obra d’Esther Boix» (Revista de Girona, març-abril 1994, p. 98-99); Anna M. Velaz, «Esther Boix i Ricard Creus: compromís amb l’art i amb la vida» (Revista de Girona, març-abril 2006, p. 15-23); Daniel Giralt-Miracle, «La figuració renovadora d’Esther Boix», a Josep Radresa i Fonts et al., Esther Boix. Miralls i miratges (Girona, Fundació Fita, Casa de Cultura de Girona i Museu d’Art de Girona, 2006, p. 18-20); Lluís Lucero Comas, «La pau i el cant: les mirades d’Esther Boix» (Revista de Girona, novembre-desembre 2007, p. 15-16); Sebastià Goday, «Esther Boix, l’inesgotable secret» (Revista de Girona, maig-juny 2010, p. 118-121); Noemí de Haro García, «Mujeres artistas e imágenes de la opresión femenina en el realismo crítico. Revisando la historia oficial del antifranquismo», a Juan Vicente Aliaga i Patricia Mayayo (ed.), Genealogías feministas en el arte español: 1960-2010 (Madrid, This Side Up, 2013, p. 151-169); Maria Lluïsa Faxedas, «Hacer mucho o no hacer nada. La relación epistolar entre Esther Boix y Emilia Xargay», a Eva Mª Ramos Frendo (dir.), Géneros y subjetividades en las prácticas artísticas contemporáneas (Sevilla, Arcibel, 2020, p. 190-203); Sol Enjuanes Puyol, «El gravat en la segona meitat del segle XX», a Artur Ramon (dir.), L’art del gravat català (Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 2020, p. 227-269); Mercè Briones Dijort, «Poder patriarcal e invisibilidad femenina en el panorama artístico barcelonés del franquismo: el caso de Esther Boix i Pons», a Jornades d’Estudis Doctorals d’Art i de Musicologia: «Modelant cultures» (Universitat Autònoma de Barcelona, 15-16 desembre 2022), actes de les jornades (en línia; Cerdanyola del Vallès, Departament d’Art i de Musicologia de la Universitat Autònoma de Barcelona, 2022, p. 125-139).
Escrits de l’artista
Esther Boix, «La pintura humanista» (Inquietud, octubre 1955, p. 5); Esther Boix i Ricard Creus, Ús i funció formativa de l’expressió plàstica (Barcelona, Laia, 1980); Esther Boix i Ricard Creus, Quaderns de divulgació cultural. El segle de Picasso (Barcelona, Ajuntament de Barcelona, 1981); Esther Boix i Ricard Creus, L’art a l’escola. Expressió plàstica (Barcelona, Polígrafa, 1986); Esther Boix, De l’art modern, 3 vol. (Barcelona, Polígrafa, 1987, 1989 i 1993, col·l. «Comprendre l’Art»); Esther Boix, «Esther Boix, com una trena de més de tres blens», a Josep Radresa i Fonts et al., Esther Boix. Miralls i miratges (Girona, Fundació Fita, Casa de Cultura de Girona i Museu d’Art de Girona, 2006, p. 14-17). Mercè Briones Dijort
Informació sobre l'autor
|