iec  mnac

Diccionari d'artistes

catalans, valencians i balears

Diccionari d'artistes

Presentació Crèdits Matèries Institucions adherides



A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Antoni Comerma

Sant Joan d'Horta (Barcelona, Barcelonès), 13-8-1880 - Sermaises de Loiret (França), 14-1-1970

Dibuix  Disseny  Pintura del segle XX 

Antoni Comerma i Mallol.
Font: Arxiu familiar.


Obra - Obres destacades - Exposicions - Bibliografia


Antoni Comerma i Mallol fou un dibuixant i pintor natural de Sant Joan d’Horta —quan aquesta població encara no estava annexada a Barcelona— que es va formar a l’Escola de Llotja de Barcelona (entre el 1893 i el 1896). Fou un professor de dibuix molt actiu al Centre Moral de Gràcia (1905-1908), al teatre del qual també havia exercit l’escenografia (1907). Al principi, es dedicà al disseny de brodats, cosa que feu que, cap al 1911-1912, s’instal·lés a França cridat per un oncle seu (figura 1). Durant la Primera Guerra Mundial, tornà a Barcelona i també s’estigué a València. Després, de nou a París, es dedicà al disseny de llenceria per a Maison Noël, camp en el qual creà obres tan notables com unes estovalles per al futur rei Faruk I d’Egipte. Sempre alternava, tanmateix, aquestes tasques ben remunerades amb les purament artístiques, més vocacionals.

A partir del 1931-1932, però, se centrà cada cop més en la pintura i, sobretot, en el dibuix, ja que era daltònic i sovint preferia no emprar els colors. Estèticament, va ser sempre un realista total i posà el seu art al servei de realitzacions al carbonet, amb tintes sèpia i al guaix monocromàtic. Pintà, principalment, visions molt detallades de monuments, carrers de poblacions de l’Estat francès (a part de París —figura 2—, Avinyó i Perpinyà, entre d’altres). Tenia una especial inclinació pels àmbits medievals i també pels paisatges rurals, en un concepte que es pot considerar derivat dels antics vedutisti venecians i proper al dibuixant vuitcentista Jaume Pahissa, cosa que, dins el context català, l’apropa molt al que feia coetàniament Alexandre Cardunets.

El cop d’estat franquista, que derivà en la cruenta Guerra Civil, el va sorprendre en una estada a Barcelona, però Comerma tornà a França via Gènova. Establert el 1936 a Saint Pourçain-sur-Sioule, a l’Alvèrnia, prop de Vichy —ciutat on tingué una notable activitat artística—, la venda dels seus dibuixos augmentà. Des del 1945, s’instal·là definitivament a Sermaises de Loiret, prop d’Orleans.

No trencà, però, els lligams amb Catalunya, on tenia parents propers. Això alimentà sovint la temàtica de les seves obres amb vistes de Rupit (Osona) —hi estiuejava i li van col·locar una placa d’homenatge l’estiu del 1965—, Sant Joan de les Abadesses (Ripollès), Cadaqués (Alt Empordà), molts indrets de la Costa Brava, Girona (Gironès), Coborriu de la Llosa (Cerdanya), el Vallès i molts llocs més, inclosa Barcelona (la catedral, Pedralbes…). Durant la postguerra, va fer diverses exposicions individuals a la Ciutat Comtal, activitat que, abans de la guerra, no havia dut a terme.

Obra

Les característiques senzilles de la seva obra fan que sigui difícil singularitzar-ne alguna respecte de les altres, però la seva Aiguafreda, una de les tres que exposà a Badalona amb aquest títol el 1952, fou adquirida per l’Ajuntament de la ciutat.

Obres destacades

Exposicions

Exposicions individuals

Barcelona, Galerías Layetanas (desembre del 1940); Barcelona, Sala Rovira (desembre del 1942); Barcelona, Sala Rovira (octubre del 1943); Barcelona, Galerías Españolas (abril del 1946); Sant Joan de les Abadesses, sala de plens de l’Ajuntament (1956). 

Exposicions col·lectives

Vichy (França), diverses exposicions; Barcelona, Sala Rovira, «Barcelona típica y urbana» (1943); Badalona, XI Exposición de Bellas Artes (agost del 1952); Brescia (Itàlia), Palazzo Martinengo, «Catalani a Parigi» (febrer del 2002).

Bibliografia

Josep Francesc Ràfols (dir.), Diccionario biográfico de artistas de Cataluña (Barcelona, Millà, 1953, vol. I, p. 280); «Necrologías» (D’Art, Barcelona, Departamento de Historia del Arte de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Barcelona, núm. 1, 1972, p. 106); Francesc Fontbona, El paisatgisme a Catalunya (fotos de Ramon Manent; Barcelona, Destino, 1979, p. 154-155); Diccionario «Ràfols» de artistas contemporáneos de Cataluña y Baleares (Barcelona, Diccionario Ràfols, 1985, vol. I, p. 363); Francesc Fontbona i Fina Duran et al., Catalani a Parigi = Catalans in Paris (Palazzo Martinengo, febrer 2002), catàleg de l’exposició (Brescia, Brescia Mostre Grandi Eventi, 2002, p. 25 i 112-113); Eusebi Puigdemunt, «Antoni Comerma i Mallol. Un pintor barceloní enamorat de Sant Joan» (SJA. La Revista de la Gent de Sant Joan de les Abadesses, núm. 2, novembre 2011, p. 36-38).

Francesc Fontbona
Informació sobre l'autor

Diccionari d'artistes catalans, valencians i balears - Institut d'Estudis Catalans - Museu Nacional d'Art de Catalunya

IEC

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona. 
Telèfon +34 932 701 620. diccionari.artistes@correu.iec.cat - Informació legal

MNAC

Palau Nacional, Parc de Montjuïc, s/n, 08038 Barcelona. Telèfon +34 936 22 03 60. Contacte - Informació legal

Amb el suport de

Diputació de Barcelona