Exposicions Totes les exposicions que s’han fet amb obres del Mestre d’Alzira han estat col·lectives. N’hem d’agrair la informació al doctor Isidre Puig Sanchis i als diferents museus que custodien les peces: el Museu Catedralici Diocesà de València, el Museu de Budapest i la Galeria Nacional d’Irlanda. Aquesta darrera ens han informat que, des que les taules van ingressar-hi (1971), no n’han sortit per a cap exposició.
A continuació, recollim les exposicions documentades agrupant-les en funció de les obres que s’hi van poder veure.
Portes del rerecor de la catedral de València, amb les representacions de sant Vicent Ferrer i sant Vicent Màrtir
Exposición Vicentina (València, 1955); «Joan de Joanes (†1579)» (Palacio de Bibliotecas y Museos, Madrid, desembre del 1979 - gener del 1980); «Joan de Joanes (†1579)» (Museu de Belles Arts de València, gener-febrer del 1980); «La memoria recobrada. Pintura valenciana recuperada de los siglos XIV-XVI» (València, 2005).
Retaule de la Magdalena per al convent de Servites de Sagunt
«La memoria recobrada. Pintura valenciana recuperada de los siglos XIV-XVI» (València, 2005); «Germana de Foix i la societat cortesana del seu temps» (monestir de Sant Miquel dels Reis, València, 2006).
‘Al·legoria de les passions humanes’
«Spanyol mesterek» (Szépművészeti Múzeum, Budapest, 20 d’agost - 20 d’octubre de 1965); «Ispanskie mastera XVI–XIX vekov: katalog vystavki kartin iz muzeia izobrazitelʹnykh iskusstv v Budapeshte» (Museu Hermitage, Sant Petersburg, 1968); «Carolus» (Museu de Santa Cruz, Toledo, 6 d’octubre de 2000 - 12 de gener de 2001); «Les col·leccions de Miklós Jankovich (1772-1846)» (Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 28 de novembre de 2002 - 16 de febrer de 2003); «Greco, Velázquez, Goya. Pinturas españolas de colecciones alemanas» (Bucerius Kunst Forum, Hamburg, 28 de maig - 21 d’agost de 2005); exposició (Col·leccions Nacionals de Dresden, Gemäldegalerie Alte Meister, Dresden, 27 de setembre de 2005 - 2 de juny de 2006); exposició (Szépművészeti Múzeum, Budapest, 27 de gener - 30 d’abril de 2006).
‘Improperis’
«La llum de les imatges» (catedral de València, 1999).
‘Aparició de Crist a la Verge’
«El arte en España» (Exposició Internacional de Barcelona, 1929); «La memoria recobrada. Pintura valenciana recuperada de los siglos XIV-XVI» (València, 2005).
Bibliografia Monografies
El arte en España. Palacio Nacional. Exposición Internacional de Barcelona 1929-1930 (Barcelona, Imprenta de Eugenio Subirana, 1929); Catálogo del Archivo Municipal de la ciudad de Alcira, vol. I (Alzira, Publicaciones del Excmo. Ayuntamiento, 1961); Marianna Takács, Spanyol Mesterek: Szepmuveszeti Muzeum (Budapest, Museu de Budapest, 1966); Ispanskie mastera XVI–XIX vekov: katalog vystavki kartin iz muzeia izobrazitelʹnykh iskusstv v Budapeshte (Sant Petersburg, Museu Hermitage, 1968); Joan de Joanes (†1579), catàleg de l’exposició (Madrid, Dirección General del Patrimonio Artístico, Archivos y Museos i Ministerio de Cultura, 1979); Bernardo Montagud, Alzira. Arte en su historia (València, Artes Gráficas Soler, 1982); Rosemarie Mulcahy, Spanish paintings in the National Gallery of Ireland (Dublín, National Gallery of Ireland, 1988); Joan Aliaga Morell i Josep Lluís Gil i Cabrera, Xàtiva. El retaule major de Sant Pere: procés de conservació i restauració, fullet de l’exposició al Museu de l’Almodí (València, Generalitat Valenciana, 1994); La llum de les imatges (catedral de València, 1999), catàleg de l’exposició (València, Generalitat Valenciana, 1999); Carolus (Museu de Santa Cruz, Toledo, 6 octubre 2000 - 12 gener 2001), catàleg de l’exposició (Madrid, Sociedad Estatal para la Conmemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V, 2000); Les col·leccions de Miklós Jankovich (1772-1846) (Budapest, Magyar Nemzeti Galéria, 28 novembre 2022 - 16 febrer 2003), catàleg de l’exposició (Budapest, Magyar Nemzeti Galéria, 2002); Fernando Benito Doménech i José Gómez Frechina (dir.), La memoria recobrada: pintura valenciana recuperada de los siglos XIV-XVI (València, Generalitat Valenciana, 2005); Greco, Velázquez, Goya. Spanische Malerei aus deutschen Sammlungen, catàleg de l’exposició (Múnic, Prestel, 2005); Rosa E. Ríos Lloret i Susana Vilaplana Sanchís, Germana de Foix i la societat cortesana del seu temps (monestir de Sant Miquel dels Reis, València, juny-octubre 2006), catàleg de l’exposició (València, Conselleria de Cultura, Educació i Esport et al., 2006); Elías Tormo Monzó, Las tablas de las iglesias de Játiva. Un museo de primitivos (edició facsímil a cura de Josep Lluís Cebrián Molina; Xàtiva, Ulleye, 2007); Elena Toló López, El Mestre de Sixena i el Mestre d’Alzira: dos enigmes de la pintura del Renaixement (tesi doctoral; Lleida, Universitat de Lleida, 2015); Vicente Samper Embiz, Miguel Esteve (Xàtiva, h. 1485 - València, 1527) y algunas consideraciones más sobre la pintura valenciana de su época (tesi doctoral; València, Universitat de València, 2015); Josep Lluís Cebrián i Molina i Beatriu Navarro i Buenaventura, Pintura sobre taula a Xàtiva. Segles XIV-XVI (Xàtiva, Ulleye, 2017); Antonio Gómez Arribas, Gaspar Godos, un desconocido pintor de retablos. Gaspar Godos - Maestro de Alcira, ¿una única persona? (València, Antonio Gómez Arribas, 2019).
Parts de monografies
Joan Aliaga Morell, «Retaule major de l’església parroquial de Sant Pere de Xàtiva», a Xàtiva. Els Borja: una projecció europea, vol. II (Xàtiva, Ajuntament de Xàtiva, 1995, p. 7- 9); Elena Toló López, «El Maestro de Sijena y los pintores valencianos de su tiempo (el Maestro de Alcira, Fernando Yáñez y Fernando Llanos)», a Lorenzo Hernández Guardiola (coord.), De pintura valenciana (1400-1600). Estudios y documentación (Alacant, Instituto Alicantino de Cultura Juan Gil-Albert, 2006, p. 101-132); Josep Lluís Cebrián i Molina, «Las tablas… 100 anys després», a Elías Tormo, Las tablas de las iglesias de Játiva (Xàtiva, Ulleye, 2007 [1a ed., 1912]); Vicente Samper Embiz, «Dormición de la Virgen», a Ximo Company Climent, Vicente Pons Alòs i Joan Aliaga Morell (coord.), La llum de les imatges. La faz de la eternidad (València, Generalitat Valenciana, 2007, p. 208-209); Elena Toló López, «Apunts sobre el Mestre de Sixena: un pintor entre el darrer Gòtic i el primer Renaixement», a Ximo Company, María José Vilalta i Isidre Puig (ed.), El rol de lo hispano en la pintura mediterránea de los siglos XV y XVI (Lleida, Garsineu Edicions i Centre d’Art d’Època Moderna de la Universitat de Lleida, 2009, p. 326-352); Josep Lluís Cebrián i Molina, «La primera etapa del Mestre d’Alzira: les taules xativines», a Beatriu Navarro i Buenaventura (ed.), Entre el compromís de Casp i la constitució de Cadis (IV Jornades d’Art i Història, Xàtiva, 2-4 agost 2012), actes del congrés (Xàtiva, Ulleye, 2013, p. 117-160); Enric Olivares Torres, «La pintura renaixentista i barroca a València. El retaule de Sant Silvestre i el Mestre d’Alzira», a Ester Alba Pagán i Aureliano Lairón (coord.), Història d’Alzira, volum II: Geografia, art i patrimoni cultural (València, Universitat de València, 2020, p. 304-312); Luis Arciniega García, «La alegoria del Maestro de Alcira, una obra de concordia marital y connotaciones políticas», a Luis Arciniega García i Amadeo Serra Desfilis (coord.), Imágenes y espacios en conflicto: las Germanías de Valencia y otras revueltas en la Europa del Renacimiento (València, Tirant, 2021, p. 189-246); Mercedes Gómez-Ferrer Lozano, «A vueltas con Gaspar Godos (1480-1547). Una posible respuesta al maestro de Alzira», a Albert Ferrer Orts (coord.), La pintura valenciana del Renacimiento en tiempos convulsos. El impacto de las Germanías (Madrid, Sílex, 2021, p. 187-220); «Maestro de Alcira. Valencia (H. 1530). “Aparición de Cristo resucitado a la Virgen acompañado de los Santos Padres del Limbo”», a Ansorena. Subasta 411, 16 y 17 de junio (en línia; Madrid, Ansorena, 2021 [consulta: 17 juny 2024]); «Alcira Master», a Sotheby’s (en línia; Londres, Sotheby’s [consulta: 17 juny 2024]); «Maestro De Alzira (Gaspar Godos, 1480-1547). Retablo de los Principados Angélicos», a Drouot (en línia; París, Drouot [consulta: 17 juny 2024]); «Maestro de Alzira (Gaspar Godos?). Virgen con el Niño, Santa Isabel y San Juanito», a Drouot (en línia; París, Drouot [consulta: 17 juny 2024]);
Parts de publicacions periòdiques
Ximo Company i Climent, «Tablas Gandienses» (Archivo de Arte Valenciano, València, Real Academia de Bellas Artes de San Carlos, 1983, p. 41-45); Felip Gabriel Perles Martí, «Cinco tablas en Gandía del Maestro de Alcira» (Archivo de Arte Valenciano, València, Real Academia de Bellas Artes de San Carlos, 1983, p. 46); Isabel Mateo Gómez, «Unas tablas del Museo de Dublín atribuibles al Maestro de Alcira» (Archivo Español de Arte, Madrid, Instituto Diego Velázquez del Consejo Superior de Investigaciones Científicas, tom 57, núm. 228, 1984, p. 367-375); Alfonso Emilio Pérez Sánchez, «Sobre una Piedad del Maestro de Alzira» (Archivo de Arte Valenciano, València, Real Academia de Bellas Artes de San Carlos, 1986, p. 8-11); Isabel Mateo Gómez, «Algo más sobre La Alegoría de las Pasiones Humanas del Museo de Budapest» (Ars Longa, València, Departament d’Història de l’Art de la Universitat de València, núm. 5, 1994, p. 21-23); Josep Lluís Cebrián i Molina, «Setze taules del Mestre d’Alzira (Barrera lo pintor?) a Xàtiva» (L’Informador de la Costera, Xàtiva, núm. 307, 2007, p. 20); Mercedes Gómez-Ferrer Lozano, «Pintores aragoneses y navarros en Valencia (ca. 1490-1550)» (Artigrama, Saragossa, núm. 25, 2010, p. 345-361); Isabel Ruiz Garnelo, «La personalidad artística del Maestro de Alcira. Necesidad de una revisión» (Archivo de Arte Valenciano, València, Real Academia de Bellas Artes de San Carlos, 2016, p. 67-84); Vicente Samper Embiz, «Una inédita Oración en el Huerto del Maestro de Alzira y algunas consideraciones más» (Archivo de Arte Valenciano, València, Real Academia de Bellas Artes de San Carlos, 2016, p. 85-95); Carmen Morte García, Ana Ágreda Pino, Carolina Naya Franco i Elisa Ramiro Reglero, «María de Urrea, priora y mecenas de las artes en el Real Monasterio de Sijena (1510-1521) = María de Urrea, prioress and patron of the arts in the Real Monasterio de Sijena (1510-1521)» (Emblemata. Revista Aragonesa de Emblemática, Saragossa, Institución Fernando el Católico del Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2019, p. 421-437); Mercedes Gómez-Ferrer Lozano, «Discutiendo la identidad del “Maestro de Alzira”. Gaspar Godos, pintor del retablo de Santiago (Valencia, 1538)» (Ars Longa, València, Departament d’Història de l’Art de la Universitat de València, número 31, 2022, p. 37-54).
Referències de materials d’arxiu
Aveynaments 1517-1523 (b3-11), f. 13: 1517, 7 de juny, València (manuscrit, Arxiu municipal de València, 1517); Libro de bautismos. No 1 (1534-1541): 1534, 27 de juliol, Xàtiva (manuscrit, Arxiu de la Col·legiata de Xàtiva, 1534); Índex general per ABCD de Consells i Actes contant desde lo any 1500 fins 1549. Inisiat en lo any 1679, esent jurats lo noble don Jaume de Proxita, Jaume Lagaria, Gregori Menor y Franés Mollà, ciutadans de Xàtiva: 1541, Xàtiva, f. 356r (manuscrit, Arxiu Municipal de Xàtiva, 1541); Libro de bautismos no 2 (1541-1545): 1543, 21 de juny, Xàtiva (manuscrit, Arxiu de la Col·legiata de Xàtiva, 1541); Libro de bautismos no 2 (1541-1545): 1544, 8 d’abril, Xàtiva (manuscrit, Arxiu de la Col·legiata de Xàtiva, 1544); Índex general per ABCD de Consells i Actes contant desde lo any 1500 fins 1549. Inisiat en lo any 1679, esent jurats lo noble don Jaume de Proxita, Jaume Lagaria, Gregori Menor y Franés Mollà, ciutadans de Xàtiva: 1548, Xàtiva, f. 443v (manuscrit, Arxiu Municipal de Xàtiva, 1548); Vicent Terol i Reig (transcriptor), Índex general de consells i actes de l’Arxiu Municipal de Xàtiva (1500-1550) (València, Universitat de València, 2006).
Elena Toló López
Informació sobre l'autor
|