iec  mnac

Diccionari d'artistes

catalans, valencians i balears

Diccionari d'artistes

Presentació Crèdits Matèries Institucions adherides



A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Pasqual Pere Moles

València (Horta), 23-10-1741 - Barcelona (Barcelonès), 26-10-1797

Art del segle XVIII  Dibuix  Gravat 


Obra - Exposicions - Bibliografia


Pasqual Pere Moles Corones fou, sens dubte, el gran renovador del gravat calcogràfic català a partir de la segona meitat del Set-cents. Tanmateix, i com a primer director de l’Escola Gratuïta de Dibuix de Barcelona, impulsà la modernitat artística del seu temps perquè va desenvolupar una notable tasca de formació associada a la reforma il·lustrada i a l’ideari acadèmic. Àdhuc, cal destacar el seu mestratge a una generació de gravadors de gran vàlua, entre els quals destacà Blai Ametller Rotllan (1768-1841).

Tot i haver gaudit d’un reconegut prestigi entre els seus contemporanis va caure, com tants altres, en el més trist oblit històric. No obstant això, i gràcies a una excel·lent troballa documental, vam poder recuperar el fil de la seva vida i obra, alhora que se’n va restituir la vàlua. Es tracta d’un important inventari post mortem dels seus béns, molt ric en referències de tota mena al llarg de més d’un centenar de folis. La transcripció i l’estudi posteriors d’aquest document formà part de la nostra tesi de llicenciatura, guardonada per l’Institut d’Estudis Catalans (amb el Premi Puig i Cadafalch 1986) i publicada el 1990 per la Biblioteca de Catalunya.

Pasqual Pere fou el quart i darrer fill del llibreter Salvador Moles i de Teresa Corones, una família modesta establerta a la capital de València. Va néixer el 23 d’octubre de 1741 i l’endemà fou batejat pel vicari de la parròquia de Sant Martí amb els noms de Pasqual Pere Visent Salvador. Ben segur, la professió paterna degué afavorir les relacions amb l’àmbit cultural de la ciutat, motiu pel qual als deu anys el trobem inserit en l’aprenentatge artístic, mentre que els dos germans nois van seguir el camí de la religió, probablement sota la protecció del seu oncle patern, el prevere Francesc Moles (?-1767), de qui Pasqual Pere heretà l’únic patrimoni familiar. El germà gran, Joaquim (1730-1805), es decantà per les lletres, i el segon, Joan-Baptista (?-1787), s’aficionà a les belles arts i en reuní una col·lecció selecta, algunes peces de la qual llegà al nostre artista.

Cap al 1751, Pasqual Pere Moles inicià l’aprenentatge de dibuix i pintura a València amb Josep Vergara Gimeno (1726-1799). El seu caràcter inquiet el portà a Sogorb (Alta Palància), on fins al 1753 continuà formant-se sota el mestratge de Josep Camaron Bonanat (1731-1803). De retorn a València va començar a interessar-se pel gravat i va obrir pel seu compte algunes làmines al burí i a l’aiguafort.

Val a dir que Josep Vergara fou un dels impulsors de la Real Academia de las Tres Bellas Artes, Pintura, Escultura y Arquitectura de Santa Bárbara, fundada el 17 de gener de 1753 (futura Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles). Entre el seu professorat primigeni hi figuraren, com a acadèmics de mèrit, Vergara i Camaron. Malgrat això, quan Moles hi ingressà com a alumne optà per continuar formant-se en la seva darrera inclinació artística i, fins al 1758, es mantingué sota la direcció del gravador Vicente Galcerán Alapont (1726-1788), amb qui realitzarà diverses calcografies basades en dibuixos dels seus anteriors mestres.

Amb visió de futur, Moles decidí traslladar-se a Barcelona en un moment en què la ciutat, tant en l’àmbit econòmic com cultural, estava en plena ebullició. D’altra banda, la proximitat amb França, país que segurament ja aspirava a visitar —atret per la fama dels seus gravadors—, degué ser una motivació decisiva. Entre el 1759 i el 1762 continuarà els estudis a l’acadèmia dels germans Manuel i Francesc Tramullas i, més concretament, seguirà les directrius de Francesc (1720-1773), amb qui col·laborarà fins al 1766, moment en què, gràcies a una pensió de la Real Junta Particular de Comercio de Barcelona, podrà marxar a París (França) a perfeccionar els seus coneixements. Això sí, es comprometé a tornar i a «establecerse en esta Ciudad y en ella enseñar el arte del gravado, â quantos Discípulos tuviere bien la Junta destinarle para perpetuhisar tan noble arte». És a dir, en contraure aquest compromís, renuncià a la llibertat d’acció i vinculà el seu futur professional a les disposicions de la Junta.

Reeixirà d’establir-se a la capital francesa amb una pensió de tres anys, que aconseguirà allargar fins a vuit (del 1766 al 1774). Durant aquest període clourà la seva formació i ho farà, en un primer moment, perfeccionant el dibuix amb Noël Hallé (1711-1781), qui l’introduí en els àmbits socials i acadèmics de la ciutat, tal com ho testimonia el delicat dibuix del 1769 basat en una obra d’aquest artista, Le doux repos (c. 1748). Moles el va regalar i dedicar a Manuela Pignatelly Gonzaga, filla del comte de Fuentes, ambaixador d’Espanya a París del 1764 al 1773, i esposa de Juan Pablo de Aragón, duc de Villahermosa, un dels aristòcrates més rics i influents del moment. La dedicatòria de l’obra és prou explícita en aquest sentit (figura 1). No obstant això, el seu principal objectiu l’assolí exercitant el gravat amb Nicolas-Gabriel Dupuis (1698-1771) i, a la mort d’aquest, amb Charles-Nicolas Cochin (1715-1790), que eren dos artistes de prestigi. Amb ells adquirí el coneixement de la tècnica del gravat de traducció i plasmà sobre el metall cèlebres pintures d’autors i tendències diverses. Així, conformà un eclèctic reguitzell d’obres que van des del classicisme romà de Guido Reni (1575-1642) i l’academicisme de Carle van Loo (1705-1765) fins a l’exotisme oriental —tan de moda aleshores— de François Boucher (1703-1770) o el gust sensible i emotiu, paral·lel a novel·la sentimental de l’època, de Jean-Baptiste Greuze (1725-1805). En definitiva, un rellevant catàleg productiu que acabà proporcionant-li nova clientela, a més d’interessants ofertes d’altres països, com Suïssa, per passar-hi a gravar importants col·leccions de pintura. Malauradament, però, no va poder acceptar aquests oferiments a causa del compromís adquirit amb la Junta de Comerç de Barcelona.

Són evidents les seves qualitats de sociabilitat i de sagacitat per a les relacions socials, com ho mostren les peces a les quals va tenir accés per dibuixar i gravar, així com les persones que retratà del natural o a les que dedicà estampes. Els resultats fan pensar que aprofità al màxim l’oportunitat rebuda. Talment ho corroboren el seu ingrés com a membre de la Royal Académie Française, el 29 de gener de 1774, i el títol de gravador de cambra del rei de França.

La dignitat acadèmica s’havia convertit en una fita comuna per a tots els artistes i, lògicament, en una fita per a Pasqual Pere Moles. Aquesta titulació comportava la concessió del privilegi de noblesa personal amb immunitats, prerrogatives i exempcions, dret a portar espasa i a exercir lliurement el seu art sense pertànyer a cap gremi. Així, ja l’any 1765, quan era gravador oficial de la Reial Junta de Comerç de Catalunya, presentà a la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando les tres làmines d’encapçalament que havia gravat per a la Màscara Reial dedicada a Carles III, amb les quals només aconseguí la nominació de membre supernumerari (figura 2). Haurà d’esperar fins al 1769 per obtenir el primer grau d’acadèmic de mèrit per la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles, i l’any següent ho aconseguirà, també, a la de San Fernando.

Considerem les obres de l’etapa parisenca no només com les de millor qualitat, sinó també les de major envergadura. El nivell tècnic l’assolí plenament. Hàbil dibuixant, expert amb l’aiguafort i amb un gran domini del burí, aconseguí donar a algunes de les seves làmines uns acabats gairebé perfectes. Els ombreigs violents i les delicades gradacions tonals de negres i grisos, les perspectives, les diverses textures dels materials, les carnacions… ho resol tot magníficament amb el simple i, alhora, difícil contrast de la llum i l’ombra, del blanc i del negre. Els diferents solcs a les làmines es creuen, s’ajunten o se separen amb una gran precisió, o bé es dilueixen de tal manera que s’acaben convertint en petites insinuacions resoltes amb subtils tocs de burí. És, en conjunt, una manera de fer clarament deutora de l’escola francesa, la influència de la qual es tornarà a reflectir en els seus deixebles.

Amb aquests antecedents és realment frustrant el panorama que ens ofereix la tercera i darrera etapa de la producció artística de Pasqual Pere Moles. Fou un gravador que havia triomfat i evidenciat amb escreix la seva vàlua traduint autors i obres importants. S’atreví a obrir làmines de creació pròpia, com ho ratifica l’extraordinària qualitat del Retrat de Fernando Silva Álvarez de Toledo, XII duc d’Alba (figura 3), i aconseguí un exquisit lluïment tècnic amb el Retrat del conseller d’estat Jean Baptiste François, comte de La Michodière (figura 4), segons l’original de Joseph Siffred Duplessis (1725-1802), ambdues del 1772 i veritables joies del nostre gravat. En aquest sentit, no podem deixar de citar del 1774 la magnífica La caça del cocodril (figura 5), segons una pintura del ja esmentat François Boucher. Fou la darrera làmina de Moles a París com a pensionat de la Junta de Comerç, entitat a qui la dedicà. Fent un símil amb l’àmbit universitari, considerem aquesta peça com la seva tesi doctoral. És trist observar com, a partir del seu retorn a Barcelona i a causa del compromís establert amb la Junta, les tasques requerides com a primer director de l’Escola Gratuïta de Dibuix li manllevaren temps de dedicació a la seva primera professió i el confinaren a la simple traducció d’obres d’autors poc reeixits amb les quals difícilment es podia lluir. La documentació ens proporciona les reiterades queixes de Moles en aquest sentit, totes adreçades als membres de la Junta. Tornà a manifestar aquest descontentament quan, amb motiu del trasllat de l’Escola a les noves sales de l’edifici de Llotja el gener del 1787, proposà decorar les parets de les noves dependències amb una exposició permanent de les obres realitzades pels professors, tal com acostumaven a fer les acadèmies. És molt significativa la relació de les que ell podia oferir: «...seis de las que hizo en París mientras la Junta lo tubo allí, y una de las muy pocas q. le han permitido dar â luz las tareas â q. la Junta le tiene destinado de doze años â esta parte». Creiem que fa referència al gravat titulat Naixement de Jesús i adoració dels pastors (figura 6), que feu segons una composició de Pere Pau Muntanya (1749-1803) de la «Vera efigies de la Imagen del Divino Niño Jesús» venerada al convent dels franciscans de Barcelona. Ens ho fa pensar el fet que figuri a l’inventari dels seus béns que guarneixen les parets de les seves habitacions, semblantment a les estampes que ell més apreciava, la major part de l’etapa de París.

D’altra banda, és comprensible que la Junta, satisfeta dels mèrits acumulats pel seu pensionat, li hagués confiat la direcció de l’Escola. Tan bon punt ocupà el nou càrrec el 1775, Pasqual Pere Moles sol·licità al monarca espanyol els títols i els honors de gravador del rei, tal com ho havia aconseguit a França. La corona va demanar un informe a la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando per conèixer l’opinió dels seus dirigents, el qual va ser negatiu, ja que valoraven més dignes els serveis dedicats a l’ensenyament dels joves a l’Acadèmia que tot l’esforç fet per un particular a fi d’obtenir el seu progrés personal. Afortunadament, la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles fou més equànime amb el seu compatriota i no dubtà a fer un reconeixement públic dels seus mèrits nomenant-lo director honorari. Així mateix, fou membre de l’Acadèmia de Tolosa, des del 1779, i soci de mèrit de les reials societats de Jaca (Osca, Aragó) i Saragossa (Aragó).

A l’Escola es va fer càrrec dels aspectes de gestió i administració de la institució: el proveïment de material; el control de despeses diverses i de les destinades a festes, monuments efímers i decoració de l’edifici de Llotja; el seguiment de les oposicions a pensions; la distribució de premis i certificats d’assistència; el control d’incidències entre deixebles o trifulgues amb el professorat, entre molts altres afers vinculats a la direcció. Si hi sumem les hores dedicades a la formació dels alumnes a l’aula i a la correcció dels treballs, ens podem fer una lleugera idea del poc temps de què podia disposar per dedicar-se a la seva veritable professió, la qual cosa li privava, també, de rescabalar de l’escàs sou que percebia de la Junta. Únicament el compensava, en certa manera, el fet de no haver de pagar lloguer per l’habitatge.

Quan va tornar de París, no tenia diners. Tres anys després signà capitulacions matrimonials amb una jove de Vic (Osona) a qui triplicava l’edat i a qui només pogué aportar el sou i la categoria social com a director de l’Escola. Engendraren tres fills, dues noies i un noi. Amb el pas dels anys, el seu estat d’ànim s’anà deteriorant. Sensible com era, a la decepció de veure estroncada la seva trajectòria com a gravador i als mòdics ingressos percebuts, s’hi afegiren diferents problemes relacionats amb gestions i personal de l’Escola. Tot plegat, després d’anar reclamant a la Junta una solució econòmica per a la família en cas de faltar ell, pocs mesos després d’obtenir-ne una garantia decidí posar fi a la seva vida llençant-se al buit des d’una de les finestres del pati de Llotja en hores de classe. Aquest fet trasbalsà la societat de l’època.

Amb tot, cal valorar molt positivament la labor portada a terme per Pasqual Pere Moles a la primera Escola Gratuïta de Dibuix de Barcelona, així com la seva implicació amb l’ideari, sobretot per la repercussió que tingué en la història posterior de la nostra cultura artística. Durant la seva estada a París s’havia integrat plenament en els cercles il·lustrats, dotat d’una considerable biblioteca que procurà anar enriquint, alhora que s’imbuí dels postulats acadèmics. Tota aquesta metodologia la plasmà en la redacció dels estatuts fundacionals de l’Escola. La seva direcció fou vehiculada cap al funcionament acadèmic i, en aquest sentit, s’ocupà de cercar les relacions oportunes amb les institucions acadèmiques, així com d’incrementar una selecta col·lecció d’obres d’art com a model per a l’alumnat. Malgrat els anteriors i frustrats intents dels artistes locals per fundar una acadèmia a Barcelona, des del seu inici conduí l’Escola Gratuïta de Dibuix pels mateixos paràmetres d’aquests tipus d’institucions. És a dir, amb la seva actuació Pasqual Pere Moles gestà el nucli acadèmic i institucional que acabaria heretant l’actual Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, establerta a Ciutat Comtal a partir del 1850 (primer amb el nom de Academia Provincial de Bellas Artes).

Obra

Primera etapa (c. 1754-1766)

Orla decorativa (c. 1754); Sant Tomàs d’Aquino (1758); escut de València (1759); Immaculada Concepció (c. 1759); Mare de Déu de la Balma (1760); Retrat del patriarca Don Juan de Ribera (1760); Mare de Déu del Patrocini (1760); Sant Tomàs de Villanueva (c. 1760); Retrato de sor Isabel de Villena (1761); escut d’armes de Maria Amàlia de Saxònia (c. 1761); Mare de Déu dels Desemparats (c. 1762); «Pasq. escup. 1762» (1762); «Pasq. Mol. scul. 1762» (1762); Mare de Déu amb el nen Jesús (c. 1762); Sant Jacint (c. 1762); Resurrecció de Crist (c. 1762); Santa Gertrudis (c. 1762); Retrat del beat Juan Marimonio (c. 1763); Retrat de Raimon de Marymon y de Corbera, bisbe de Vic (c. 1763); Sant Agustí (1763); Sant Francesc Xavier (1763); Sant Lluís Gonzaga [a] (c. 1763); Sant Lluís Gonzaga [b] (1763); escut d’armes de la Real Junta Particular y Consulado de Comercio de Valencia (c. 1763); escut d’armes de Carles III, rei d’Espanya (1763); escut d’armes dels Tres Cossos de Comerç del Principat de Catalunya (c. 1763); El comerç marítim (c. 1763); Composició al·legòrica (c. 1763); Mare de Déu de l’Ajuda (c. 1763); Mare de Déu de Valldonzella (c. 1763); Crist de Balaguer (c. 1763); Divina Pastora (1763); Divina Pastora (c. 1764); escut d’armes de Carles III (1764); caplletra A (1764); Al·legoria de la Ciutat de Barcelona (1764); caplletra L (1764); caplletra N (1764); Les muses Erato i Urania (1764); caplletra A (1764); caplletra P (1764); caplletra E (1764); caplletra S (1764); La dansa (1764); caplletra N (1764); Festa i treball (1764); caplletra E (1764); El teatre (1764); mosaic de l’antiga església de Sant Miquel Arcàngel de Barcelona (1765); Santa Tecla (1765); mapa de les Illes Balears (1765); Sant Andreu Avel·lí (c. 1765); Nazarè (c. 1766); Aparició de la Mare de Déu a Juan de Palafox y Mendoza, bisbe (c. 1766); Retrat de Sidihamet El Gazel, ambaixador del Marroc (c. 1766); Retrat de Santiago Miguel de Guzmán Dávalos, II marqués de la Mina [a] (c. 1766); Retrat de Santiago Miguel de Guzmán Dávalos, II marquès de la Mina [b] (c. 1766); Retrato de Santiago Miguel de Guzmán Dávalos, II marquès de la Mina [c] (c. 1766).

Segona etapa (1766-1774)

Retrat de Maria Lluïsa de Borbó, princesa d’Astúries (1767); escut d’armes (1767); Sant Gregori Magne rebutja el Pontificat (1769); Sant Joan Baptista (1770); Al·legoria al naixement de l’infant Carles Clement, fill del príncep d’Astúries (1771); Retrat de l’abat Jean-Antoine Nollet (1771); escut d’armes de Joaquim Atanasio Pignatelli, XVI comte de Fuentes (c. 1772); Retrat de Fernando Silva Álvarez de Toledo, XII duc d’Alba (1772); Retrat de Jean Baptiste François, comte de La Michodière (1772); La pesca del crocodilo (o La caça del cocodril) (1774); La prière à l’amour (o Plegaria al amor) (1774).

Tercera etapa (1774-1797)

Retrat del poeta Esteban Manuel Villegas (c. 1774); targeta de visita de la comtessa de Benabente Peñafiel (c. 1775); targeta de visita de «El Regente» (c. 1775); targeta de visita de Juan Gautier (c. 1775); targeta de visita de Manuel de la Peña (c. 1775); Composició simbòlica (c. 1775); Composició al·legòrica del Comerç Marítim (c. 1776); Composició al·legòrica (c. 1776); Composició al·legòrica de la ciutat de Tàrrega (1778); Escena del Quixot [a] (1780); Escena del Quixot [b] (1780); Al·legoria de la nació espanyola (c. 1780); Orla floral (c. 1780); túmul erigit en les exèquies del cardenal D. Fr. Thomas de Boxadors (1781); Mare de Déu dels Dolors (1782); Taller d’indianes (1782); Al·legoria del Comerç Marítim Català (c. 1782); Al·legoria del Comerç Marítim (c. 1782); Mare de Déu de Montserrat (1785); Composició al·legòrica (c. 1785); Comitiva i carro triomfal d’Ataülf (c. 1785); Retrat de Pere Virgili (1785); escut de D. Jacobo-Ignacio de Espinosa y Ruiz-Díaz, primer baró del Solar de Espinosa i cavaller de l’orde de Sant Jaume (c. 1785); Estudi d’orelles (1785); exlibris de l’Exm. Sr. D. Jerónimo Morejón Girón de Moctezuma, Alnumada y Salcedo, III marquès de Las Amarillas (1786); Adoració dels pastors (1786); Beats Gaspar de Bono i Nicolàs de Longobardis (c. 1787); Beat Gaspar de Bono (c. 1787); Mare de Déu de la Candelera i les santes Juliana i Semproniana (c. 1787); Al·legoria de l’Escola Gratuïta de Dibuix de Barcelona (c. 1789); caplletra P (c. 1789); túmul erigit en les exèquies de Carles III (1789); Vanitas (1789); ornaments i il·luminació de la façana de Llotja amb motiu de la proclamació de Carles IV (1789); Mare de Déu del Rosari (c. 1789); Aparició de la Mare de Déu al beat Nicolàs Factor (1789); L’àngel de la guarda (c. 1789); Composició emblemàtica (c. 1789); Al·legoria de la Ciutat de Barcelona (1779); caplletra E (c. 1780); Símbols marítims (c. 1780); caplletra L (c. 1780); Vista del port de Barcelona (1779); caplletra D (c. 1780); Al·legoria del Comerç (1780); caplletra S (c. 1780); Al·legoria del Comerç i la Indústria Catalanes (c. 1780); caplletra A (1791); caplletra S (c. 1780); Símbols del poder militar (c. 1780); caplletra D (c. 1780); Al·legoria de la Història (1780); caplletra H (1781); Composició simbòlica del Comerç Marítim (c. 1780); caplletra L (c. 1780); Al·legoria del Comerç de Barcelona (1781); caplletra V (c. 1790); Al·legoria de Marina Mercant (c. 1791); caplletra L (c. 1791); Al·legoria del Codi de Costums Marítimes de Barcelona (c. 1791); caplletra A (c. 1791); caplletra E (c. 1791); El port de Rodes (c. 1791); Al·legoria del Comerç Marítim (c. 1793); Santa Victòria (c. 1793); túmul erigit en les exèquies del comte de Lacy (1793); caplletra L (1793); Mare de Déu de la Trapa de Santa Susanna (c. 1796); Sant Pelegrí (c. 1795); caplletra A (c. 1797); túmul erigit en les exèquies de D. Eustaquio de Azara, bisbe de Barcelona (c. 1797); Composició simbòlica (c. 1797); Orla (c. 1797).

Altres estampes documentades

Trise de Moite; L’amusement de l’enfance; Mater amabilis; La Vierge et l’enfant Jesús; Vista de la ciutat de Barcelona; Casilleta per fàbrica de Perxers; Tergetes de desvido; Sant Jaume; Retrat de Joan Arafol, prvre.; Retrat de Sarmiento.

Exposicions

«Explications des peintures, sculptures, et gravures de Messieurs de l’Académie Royale» (París, 1775); Exposición de Grabados de Autores Españoles (Asociación Artístico-Arqueológica Barcelonesa, Barcelona, 1880); Exposición Bibliográfica, Cartográfica y de Grabados y Litografías Marítimas (Llotja de Mar [amb motiu de l’aniversari de la constitució de la Cámara Oficial de Comerç i Navegació de Barcelona], Barcelona, 1961); «François Boucher. Gravures. Dessins» (Museu del Louvre, París, 1971); Exposición Antológica de la Calcografía Nacional (Congreso Internacional de Historia del Arte, Universitat de Granada, Granada, 1973); «Álbum de grabados escogidos. Colección de D. Gerónimo Faraudo» (Asociación Artístico Barcelonesa, Barcelona, 1887); «Estampas. Cinco siglos de imagen impresa» (Dirección General de Bellas Artes, Archivos y Bibliotecas, Palacio de Bibliotecas y Museos, Madrid, 1981); «Del Consolat de Mar a la Cambra de Comerç» (exposició commemorativa del centenari de la Cambra Oficial de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona; Barcelona, 1986); «La Llotja i l’economia. El gravat a Catalunya al segle XVIII: Pasqual Pere Moles (València 1841 - Barcelona, 1797)» (Generalitat de Catalunya [en el marc de 200 anys de la mort de Carles III (1788‑1988). Catalunya sota el despotisme il·lustrat], vestíbul de la Universitat de Barcelona, Barcelona, 1989); «Festa i mort a l’època de Carles III. Manifestacions festives i commemoratives a Barcelona entorn de Carles III (Generalitat de Catalunya [en el marc de 200 anys de la mort de Carles III (1788‑1988). Catalunya sota el despotisme il·lustrat], Palau Moja, Barcelona, 1989); «Fons de la Biblioteca de Catalunya: els gravats de Pasqual Pere Moles (1741-1797)» (sala d’exposicions de la Biblioteca de Catalunya, Barcelona, 1990); «El gravat en el temps. Del segle XV als nostres dies» (Museu d’Art de Girona, Girona, 1991-1992); «La Màscara Reial. Festa i al·legoria a Barcelona l’any 1764» (Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona, 2001).

 

Bibliografia

V. F. Orellana, Tratado de barnices, y charoles, enmendado y añadido de esta segunda edición de muchas curiosidades, y aumentado al fin con otro de miniatura para aprender fácilmente a pintar sin Maestro, y secreto para hacer los mejores colores, el oro bruñido, y en concha (València, Imprenta de Joseph García, 1755); M. le Comte de la Billarderie d’Angiviller, Explications des peintures, sculptures, et gravures de Messieurs de L’Académie Royale (París, 1775); Noticias, documentos y papeles para formar un diccionario de pintores, escultores y grabadores, obra trabajada en esta Corte, por un apasionado de las Bellas Artes (ms. biblioteca de la Fundación Lázaro Galdeano de Madrid —ms. 315, inv. 14.963—; Madrid, 1796); Distribución de los premios concedidos por el rey Nuestro Señor a los discípulos de las Tres Nobles Artes hecha por la Real Academia de San Fernando en la Junta Pública de 13 de julio de 1799 (Madrid, Imprenta de la Viuda de Ibarra, 1799); M. Huber, Manuel des curieux et des amateurs de l’art, contenant une notice abrégée des principaux graveurs, et un catalogue raisonné de leurs meilleurs ouvrages; depuis le commencement de la Gravure jusques à nous jours, vol. I-V (Azuric, Chez Orell, Füsiili et Compagnie, 1797‑1808); J. A. Ceán Bermúdez, Diccionario histórico de los más ilustres profesores de las bellas artes en España (Madrid, Imprenta de la Viuda de Ibarra, 1800); F. E. Joubert, Manuel de l’amateur d’estampes (París, Chez l’Auteur, 1821); G. Duplessis, Histoire de la gravure (París, Librairie Hachete et Cie., 1880); M. Ch. Le Blanc, Manuel de l’amateur d’estampes. Contenant le Dictionnaire des graveurs de toutes les nations (París, Émile Bouillon Éditeur, 1888); J. Andreu, «El grabado en Cataluña» (La Vanguardia, Barcelona, 10 juny 1894, p. 1‑2); M. A. Barcia, Catálogo de los retratos de personajes españoles que se conservan en la Sección de Estampas de la Biblioteca Nacional (Madrid, Viuda e Hijos de M. Tello, 1901); R. Casellas, «Gravadors de Catalunya al segle XVIII. En Pere Pasqual y Moles, primer director de Llotja» (La Veu de Catalunya. Pàgina Artística, Barcelona, 27 octubre 1910); «El grabado en Cataluña» (Revista Gráfica, Barcelona, any XXIII, núm. VII-XII, juliol-desembre 1923), p. 35-41); V. Genovés, Vida y obras del grabador Pedro Pasqual Moles (manuscrit publicat al Butlletí de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Jordi el 1986; Barcelona, 1930); «Repertori dels gravats de Pere Pasqual Moles» (Boletín de la Sociedad Castellonense de Cultura, Castelló, núm. XIV, març-abril 1933, p. 97‑104); M. Velasco, Catálogo de grabados de la Biblioteca de Palacio (Madrid, Talleres de Gráficas Reunidas, 1934); V. Ferrán, Historia del grabado en Valencia (València, Imprenta Jesús Bernés, 1943); F. Pérez-Dolz, «El primer director de la Escuela de la Lonja D. Pascual Pedro Moles», a Escuela de Artes y Oficios Artísticos de Barcelona. Inauguración del Curso 1953‑1954 y Distribución de Premios del Curso 1952‑1953 (Barcelona, 23 octubre 1953); C. Martinell, «La gran figura de nuestro primer director Pascual Pedro Moles» (Ensayo. Boletín de la Escuela de Artes y Oficios Artísticos de Barcelona, Barcelona, núm. 3, 20 maig 1955, p. 7‑8); J. Carrera Pujal, La Escuela de Nobles Artes de Barcelona (Barcelona, Bosch, Casa Editorial, 1957); M. A. Casanovas, «El gravat», a L’art català, tom II (Barcelona, Aymà, 1958, p. 125‑149 i 301‑308); J. Ainaud, «Grabado», a M. Almagro Basch et al., Ars Hispaniae: Historia universal del arte hispánico, vol. XVIII (Madrid, Plus Ultra, 1962, p. 245‑320); F. Marès, Dos siglos de enseñanza artística en el Principado. La Junta Particular de Comercio. Escuela Gratuita de Diseño. Academia Provincial de Bellas Artes (Barcelona, Real Academia de San Jorge, 1964); A. Gallego, Historia del grabado en España (Madrid, Cátedra, 1979); J. Carrete, «La Real Calcografía de Madrid en la época de Goya», a La Real Calcografía de Madrid. Goya y sus contemporáneos (Madrid, Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 1984, p. 29-142); J. R. Triadó, Història de l’art català, vol. V: L’època del Barroc. Segles XVII-XVIII (Barcelona, Edicions 62, 1984); R. M. Subirana Rebull, «Pasqual Pere Moles, primer director de l’Escola Gratuïta de Dibuix de Barcelona» (D’Art, Barcelona, núm. 12, març 1986, p. 173‑180); J. Bassegoda Nonell, «En torno a Pedro Pasqual Moles» (Butlletí de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, Barcelona, vol. I, 1986, p. 83‑85); J. Carrete, «El grabado y la estampa barroca. El grabado en el siglo XVIII. Triunfo de la estampa ilustrada», a J. Pijoán (dir.), Summa artis: Historia general del arte, vol. XXXI: El grabado en España (siglos XV-XVIII) (Madrid, Espasa Calpe, 1987, p. 203‑381 i 395‑626); R. M. Subirana Rebull, «Las Memorias Históricas y el Libro del Consulado, de Antonio de Capmany. Relaciones entre el promotor y los artistas encargados de su ilustración (1779-1792)», a Patronos, promotores, mecenas y clientes. VII CEHA. Actas, mesa I (Múrcia, 1988), actes del congrés (Múrcia, Universidad de Murcia, 1992, p. 557-564); R. M. Subirana Rebull, «El gravat a Catalunya al segle XVIII: Pasqual Pere Moles (València, 1841-Barcelona, 1797)», a 200 anys de la mort de Carles III, 1788-1988. Catalunya sota el Despotisme Il·lustrat (exposició al vestíbul de la Universitat de Barcelona; Barcelona, Generalitat de Catalunya, 1989); R. M. Subirana Rebull, Fons de la Biblioteca de Catalunya: els gravats de Pasqual Pere Moles (1741-1797) (Barcelona, Biblioteca de Catalunya, abril 1990); R. M. Subirana Rebull, Pasqual Pere Moles i Corones. València 1741 - Barcelona 1797 (Barcelona, Biblioteca de Catalunya, 1990); R. M. Subirana Rebull, «El gravat a Catalunya al segle XVIII: Pasqual Pere Moles», a Catalunya a l’època de Carles III (Barcelona, Generalitat de Catalunya, 1991, p. 278‑295); J. R. Triadó, «Festa i mort a l’època de Carles III. Manifestacions festives i commemoratives a Barcelona entorn de Carles III», a Catalunya a l’època de Carles III (Barcelona, Generalitat de Catalunya, 1991, p. 262‑278); R. M. Subirana Rebull, La col·lecció Raimon Casellas. Dibuixos i gravats del Barroc al Modernisme del Museu Nacional d’Art de Catalunya (Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 1992, p. 263-265); J. R. Triadó, Arte en Cataluña (Madrid, Cátedra, 1994, p. 233-234); R. M. Subirana Rebull, «Pasqual Pere Moles Corones», a La calcografia catalana del segle XVIII. Dels argenters als acadèmics (Premi Josep Pijoan 1996 de l’Institut d’Estudis Catalans; Barcelona, Universitat de Barcelona, 1996, col·lecció «Tesis Doctorals Microfitxades», 2999, p. 754-918); R. M. Subirana Rebull, «El gravat i les arts del llibre», a Art de Catalunya, vol. X (Barcelona, L’Isard, 2000, p. 154-309); R. García i F. Quilez, La Màscara Reial. Festa i al·legoria a Barcelona l’any 1764, catàleg de l’exposició (Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 2001); F. Jimeno, «Algunos datos inéditos sobre la estancia de Pasqual Pere Moles en París» (Butlletí de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Jordi, vol. XIX, Barcelona, 2005-2006, p. 153-185); M. Valls i M. García, La Máscara Real y su simbólica (Saragossa, Colección Libros del Innombrable, 2017); F. Jimeno, «De Carmona à Manuel Lafuente. Le séjour des graveurs espagnols à Paris selon des sources françaises (1752-1820)» (en línia; Nouvelles de l’Estampe, núm. 263, 2020, p. 213-231 [consulta: 21 octubre 2024]).

 

Rosa Maria Subirana Rebull
Informació sobre l'autor

Diccionari d'artistes catalans, valencians i balears - Institut d'Estudis Catalans - Museu Nacional d'Art de Catalunya

IEC

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona. 
Telèfon +34 932 701 620. diccionari.artistes@correu.iec.cat - Informació legal

MNAC

Palau Nacional, Parc de Montjuïc, s/n, 08038 Barcelona. Telèfon +34 936 22 03 60. Contacte - Informació legal

Amb el suport de

Diputació de Barcelona