Exposicions Exposicions individuals
Barcelona, Sala Parés (novembre del 1889, gener del 1891, novembre del 1897, maig del 1899, desembre del 1900, novembre del 1901, novembre del 1903, desembre del 1905, novembre del 1906, desembre del 1908, 1915 i febrer del 1931); Buenos Aires, Galería Moretti y Catelli (1909); Buenos Aires, Galería Witcomb (1913); Montevideo (1913); Rio de Janeiro (1913 i 1919); Barcelona, Galeries Laietanes (febrer del 1916, febrer del 1918, febrer del 1919, novembre del 1921, abril del 1924, desembre del 1924, novembre del 1925, desembre del 1926, abril del 1928 i novembre del 1935); Madrid, Galería Vilches (1917); Buenos Aires (1919); São Paulo, Club Comercial (1919); Nova York, Reinhardt Gallery (novembre del 1923); París, Galerie Charpentier (1935); Palma, Galerías Costa (març del 1939); Barcelona, Sala Busquets (octubre del 1943, novembre del 1945, 1947, 1950 i novembre del 1954); Barcelona, Reial Círcol Artístic, homenatge pòstum (juny del 1959); Eivissa, Sa Nostra (1996); Terrassa, Centre Cultural (2003).
Exposicions col·lectives
Girona, Foment de les Belles Arts (1880); Barcelona, Sala Parés (gairebé anualment entre 1882 i 1902, 1906, 1907, 1911, 1932, 1934); París, Salon Champs Élysées (1884 i 1889); Barcelona, Sala de Conferències de l’Ajuntament (1886); Barcelona, Círcol Artístic (1888); Barcelona, Exposició Universal (1888 —hi obtingué una segona medalla—); Roma, Circolo Artistico (1888); Barcelona, Exposició Oficial de Belles Arts (1891, 1894, 1896 —hi obtingué una segona medalla— i 1907 —hi obtingué una segona medalla—); París, Salon Champ de Mars (1891, 1892, 1893, 1894, 1895, 1896, 1897, 1898, 1899, 1901, 1902, 1903, 1904, 1905, 1906, 1907, 1908, 1909, 1910, 1911, 1912, 1913, 1929 i 1935); Madrid, Exposición Nacional de Bellas Artes (1892 —hi obtingué una tercera medalla— i 1904 —hi obtingué una segona medalla—); Sant Feliu de Guíxols (1892); París, Salon des Indépendants (1893); Barcelona, Saló Robira (1900); Olot, Exposició Regional (1900 i 1903); Barcelona, Lliga Regionalista (1906); Barcelona, Cercle Artístic de Sant Lluc (1907); Barcelona, Exposició de Retrats i Dibuixos Antics i Moderns (1910); Barcelona, Sala Parés (Agrupació d’Aquarel·listes, 1926); Barcelona, Galeries Laietanes (1927, 1928, 1929, 1930, 1931 i 1933); Barcelona, Exposició Internacional (1929); Barcelona, Exposició de Primavera (1932 i 1933); Barcelona, Sala Parés, diverses subhastes (entre 1928 i 1933); Barcelona, Exposició del Nu (1933); Barcelona, «Obres salvades per la CNT/FAI» (1937); Barcelona, Exposición Nacional de Bellas Artes (1942); Madrid, Museu Nacional del Prado, «Arte y transformaciones sociales en España (1885-1910)» (2024).
Bibliografia Monografies
Berta Vallier, Vida de Laureano Barrau (Terrassa, Ayuntamiento de Tarrasa, 1960); Francesc Fontbona, «Laureà Barrau, coetani reticent del Modernisme», a Laureà Barrau, catàleg de l’exposició (amb textos d’Enric Jardí, Mariano Planells, Pilar Ortega, Joana M. Palou i Fina Terrasa; Eivissa, Obra Social i Cultural de Sa Nostra, 1996, p. 13-19); Laureà Barrau 1863-1957. L’artista i el seu llegat a Terrassa (Terrassa, Centre Cultural, 2003); Isabel Coll, Laureà Barrau (Barcelona, Caixa Terrassa i Lunwerg, 2003); M. Immaculada Socias Batet, Pablo Bosch y Barrau. Col·leccionista d’art (1842-1915). La seva donació al Museo del Prado (Barcelona, Base, 2024).
Articles
Luis de Llanos, «Laureano Barrau» (La Ilustración Artística, Barcelona, núm. 343, 23 juliol 1886, p. 242-243); «Nuestros gravados» (La Ilustración Española y Americana (Madrid, any 32, núm. 37, 8 octubre 1888, p. 194 i 201); «Exposición Parés. Cuadros de Laureano Barrau» (La Vanguardia, Barcelona, 3 novembre 1889); R. Casellas, «Bellas Artes. Salón Parés» (La Vanguardia, Barcelona, 7 juliol 1892); R. Casellas, «Bellas Artes. Salón Parés» (La Vanguardia, Barcelona, 15 novembre 1897); A. Opisso, «Salón Parés» (La Vanguardia, Barcelona, 5 novembre 1900); C[asellas], «Gaseta de belles arts» (La Veu de Catalunya, Barcelona, 6 desembre 1900); A. O[pisso], «Exposición Barrau en el Salón Parés» (La Vanguardia, Barcelona, 2 novembre 1901); [Raimon Casellas], «Saló Parés» (La Veu de Catalunya, Barcelona, 18 novembre 1903); XXX, «Iviça. Exposició Laureà Barrau a les Galeries Laietanes» (Vell i Nou, Barcelona, núm. 18, 1 febrer 1916, p. 2-5); M. Rodríguez Codolá, «Notas de arte» (La Vanguardia, Barcelona, 3 febrer 1916); Ignacio Orovio, «Inspiració, esposa i biògrafa» (La Vanguardia. Cultura’s, 27 agost 2012, p. 22); Sebastià Sánchez Sauleda, «Ramon Casas i Laureà Barrau: crònica d’un viatge a Granada i d’un retrat de Tom Roberts (1883-1884)» (Emblecat, Barcelona, núm. 4, 2015, p. 49-60).
Obres generals
Louis Enault, Paris-Salon 1893 (París, Libr. E. Bernard & Cie, 1893, p. 71-72); Enciclopedia universal ilustrada europeo-americana (Barcelona, José Espasa e Hijos, s. d., vol. VII, p. 906); M. Nogueira da Silva, Artistas de hoje (Rio de Janeiro, Lux, 1925, p. 159-168); Enciclopedia universal ilustrada europeo-americana (Bilbao, Madrid i Barcelona, Espasa-Calpe, 1930, apèndix vol. I, p. 1345 i tricromia); J. F. Ràfols, Diccionario biográfico de artistas de Cataluña: desde la época romana hasta nuestros días (Barcelona, Millà, 1951, vol. I, p. 91); Josep Selva, «La pintura», a Joaquim Folch i Torres (dir.), L’art català (Barcelona, Aymà, 1961, vol. II, p. 391); F. Marès Deulovol, Dos siglos de enseñanza artística en el Principado (Barcelona, Real Academia de Bellas Artes de San Jorge, 1964, p. 252); Emmanuel Bénézit, Dictionnaire critique et documentaire des peintres, sculpteurs, dessinateurs et graveurs de tous les temps et de tous les pays (París, Librairie Gründ, 1966, vol. I, p. 415); Robert Hughes, The art of Australia (Harmondsworth, Penguin Books, 1970, p. 53-54); E. Sa[ura], «Barrau i Buñol, Laureà», a Gran enciclopèdia catalana (Barcelona, Edicions 62, 1971, vol. III, p. 263); José María Garrut, Dos siglos de pintura catalana, XIX y XX (Madrid, Ibérico Europea de Ediciones, 1974, p. 268-269 i 292); Joan A. Maragall, Història de la Sala Parés (Barcelona, Selecta, 1975); M. Ossorio y Bernard, Galería biográfica de artistas españoles del siglo XIX (Madrid, Librería Gaudí, 1975 [1a ed., c. 1883], p. 712); Bernardino de Pantorba, Historia y crítica de las Exposiciones Nacionales de Bellas Artes celebradas en España (Madrid, Jesús Ramón García-Rama, 1980, p. 373); Francesc Miralles, El concurs dels Cigarrillos París. Buenos Aires 1901 (Barcelona, Caja de Ahorros y Monte de Piedad de Madrid, 1983); Francesc Fontbona i Francesc Miralles, Història de l’art català, vol. VII: Del Modernisme al Noucentisme. 1888-1917 (Barcelona, Edicions 62, 1985); Francesc Fontbona (dir.), Sílvia Flaquer Revaud i M. Teresa Pagès Gilibets, Inventari d’artistes catalans que participaren als Salons de París fins l’any 1914 (Barcelona, Diputació de Barcelona i Biblioteca de Catalunya, 1986); Francesc Fontbona (dir.), Repertori d’exposicions individuals d’art a Catalunya (fins l’any 1938) (compilació a cura d’Antònia Montmany, Montserrat Navarro i Marta Tort; Barcelona, Institut d’Estudis Catalans, 1999); Francesc Fontbona (dir.), Repertori de catàlegs d’exposicions col·lectives d’art a Catalunya (fins l’any 1938) (compilació a cura d’Antònia Montmany, Teresa Coso i Cristina López; Barcelona, Institut d’Estudis Catalans, 2002); Francesc Fontbona (dir.), El Modernisme (Barcelona, L’Isard, 2003-2005, vol. 3 i 5); Susana Vilches Crespo, Salón Vilches. Galerías de arte con historia (Segòvia, Imprenta Rabadán, 2016, p. 122-123); Ignasi Domènech i Vives (coord.), Museu del Cau Ferrat. Catàleg de pintura i obra sobre paper = Painting and works on paper catalog (text de Susanna Portell; Sitges, Museu del Cau Ferrat, 2019, p. 81-83); Arte y transformaciones sociales en España (1885-1910) (Madrid, Museo Nacional del Prado, 2024). Francesc Fontbona
Informaciķ sobre l'autor
|