Exposicions Exposicions individuals
Amposta, Ajuntament (2014); Tarragona, Ajuntament (2014); Amposta, Casino Recreatiu i Instructiu (2014); Tarragona, Casino (2014); Monistrol de Montserrat, Museu de Montserrat (2014); Tarragona, Museu d’Art Modern (2014); Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya (2015); Barcelona, Museu Frederic Marès (2016); Barcelona, Museu Picasso (2020); Folgueroles, Casa Museu Verdaguer (2021); Barcelona, Vil·la Joana del Museu d’Història de Barcelona (2023).
Exposicions col·lectives
Barcelona, Exposición General de Arte de Barcelona (1894); Barcelona, Sala Parés (1902); Barcelona, Sala Parés (1905); Monistrol de Montserrat, Museu de Montserrat (donacions del període 2012-2022, 2024).
Bibliografia Monografies
Pilar Vélez, Núria Rivero i Francesc Fontbona, Emili Fontbona, 1879-1938. Escultor (Barcelona, Museu Frederic Marès, 1999, col·l. «Quaderns del Museu Frederic Marès», 4); Núria Gil, Pablo Picasso, Emili Fontbona (amb textos en català, castellà, francès i anglès; Barcelona, Fundació Museu Picasso de Barcelona, 2020).
Obres de referència
Feliu Elias (Joan Sacs), La nostra gent. Xavier Nogués (Barcelona, Catalònia, [1925], col·l. «Quaderns Blaus»); Feliu Elias, L’escultura catalana moderna (Barcelona, Barcino, 1926 i 1928, 2 vols.); Enciclopedia universal ilustrada (Madrid, Espasa-Calpe, 1931, vol. V —apèndix—, p. 384 i 385); Jaime Sabartés, Picasso, portraits et souvenirs (París, Louis Carré i Maximilian Vox, 1946); Josep Francesc Ràfols, Diccionario biográfico de artistas de Cataluña (Barcelona, Millà, 1951, p. 423); Isidre Clopas, Anecdotologi de Francesc Pujols (Barcelona, Selecta, 1953, p. 77); J. M. Sucre, Memorias II. Los primeros pasos del 1900 (Barcelona, Barna, 1963); Roland Penrose, Picasso (Madrid, Cid, 1966); Robert Descharnes i Clovis Prévost, La visió artística i religiosa de Gaudí (Barcelona, Aymà, 1969); J. Palau i Fabre, Picasso i els seus amics catalans (Barcelona, Aedos, 1971); Juan Eduardo Cirlot, Picasso, el nacimiento de un genio (Barcelona, Gustavo Gili, 1972); Francesc Fontbona, La crisi del Modernisme artístic (Barcelona, Curial, 1975); J. Palau i Fabre, Picasso i Catalunya (Barcelona, Polígrafa, 1975); P. Navascués Palacio, C. Pérez Reyes i A. M.ª Arias de Cossío, «Del Neoclasicismo al Modernismo», a R. Buendía (dir.) i C. Álvarez de Miranda (coord.), Historia del arte hispánico (Madrid, Alhambra, 1979, vol. V); J. Palau i Fabre, Picasso vivent, 1881-1907. Infantesa i primera joventut d’un demiürg (Barcelona, Polígrafa, 1980); Picasso i Barcelona, 1881-1981 (Barcelona, Saló del Tinell, 23 d’octubre de 1981 - 31 de gener de 1982), catàleg de l’exposició (Barcelona, Ajuntament de Barcelona, 1981); Rafael Manzano, «El Modernisme», a Dolça Catalunya (Barcelona, Mateu, 1983); Museu Picasso. Catàleg de pintura i dibuix (Barcelona, Ajuntament de Barcelona, 1984, p. 617 i 618); Francesc Fontbona i Francesc Miralles, Història de l’art català, vol. VII: Del Modernisme al Noucentisme. 1888-1917 (Barcelona, Edicions 62, 1985); T. Camps Miró, «El nostre primitivisme», a L’avantguarda de l’escultura catalana, catàleg de l’exposició (Barcelona, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, 1989, p. 18-43); Rafael Manzano, Pere Ysern Alié, 1875-1946 (Barcelona, Edicions Catalanes, 1990); Francesc Fontbona, Pidelaserra (Barcelona, Labor, 1991); Pierre Daix, Dictionnaire Picasso (París, Robert Lafont, 1996); Francesc Fontbona (dir.), Repertori d’exposicions individuals d’art a Catalunya (fins a l’any 1938) (compilació a cura d’Antònia Montmany, Montserrat Navarro i Marta Tort; Barcelona, Institut d’Estudis Catalans, 1999); Josep Rocarol, Memòries de Josep Rocarol i Faura (Barcelona, Hacer, 1999); Picasso. Maestros y amigos españoles (Màlaga, Junta de Andalucía i Unicaja, 2002); T. Camps, «L’escultura postmodernista», a F. Fontbona (dir.), El Modernisme (Barcelona, L’Isard, 2003, vol. IV); Francesc Fontbona, «Emili Fontbona Ventosa», a Diccionario biográfico electrónico (en línia; Madrid, Real Academia de la Historia, s. d. [consulta: 24 setembre 2024]).
Publicacions periòdiques
Emili Fontbona, Il Tiberio. Revista Quincenal ab Ninots (Barcelona, vol. 1, núm. 9, 15 març 1897, coberta i p. 6); Diario de Barcelona (Barcelona, 28 desembre 1901, p. 15960); C. Juñer Vidal, «L’obra de l’escultor Fontbona» (El Liberal, Barcelona, 13 desembre 1902, p. 1); T. S., «Salón Parés» (El Noticiero Universal, Barcelona, 4 abril 1905, p. 4); Esteve Batlle, «Notas de Arte. Salón Parés» (El Diluvio, Barcelona, 6 abril 1905, p. 3 i 4); Francisco Casanovas, «Bellas artes. Salón Parés» (La Publicidad, Barcelona, 6 abril 1905, p. 1); Sebastià Junyent, «Salón Parés» (La Renaixença, Barcelona, 6 abril 1905, p. 9 i 10); M. Rodríguez Codolà, «Notas de arte» (La Vanguardia, Barcelona, 6 abril 1905, p. 7); Diario de Barcelona (Barcelona, 7 abril 1905, p. 3965); Raimon Casellas, «Una exposició de joves a Can Parés» (La Veu de Catalunya, Barcelona, 8 abril 1905, p. 2); Eugeni d’Ors (Octavi de Romeu), «Gazeta d’Art: Saló Parés» (El Poble Català, Barcelona, 8 abril 1905, p. 2); J. B. Fecit, «Gargots i coloraines» (¡Cu-Cut!, Barcelona, 13 abril 1905, p. 238); Ll. A., «Notas de arte. Salón Parés» (Las Notícias, Barcelona, 14 abril 1905, p. 1); B., «Revista. Belles arts» (Ilustració Catalana, Barcelona, 23 abril 1905, p. 269); Arturo Mori, «Crónicas artísticas. Los innovadores» (Cataluña Ilustrada, Barcelona, 29 abril 1905, p. 2); Sebastià Junyent, «La crisis pictòrica» (Joventut, Barcelona, 16 novembre 1905, p. 730 i 731); J. Llorens Artigas, «Pàgina artística. Xavier Nogués» (La Veu de Catalunya, Barcelona, 18 juny 1920, p. 5); «Connaisseur. La personalitat artística de Xavier Nogués» (Revista Ford, Barcelona, núm. 31, 1934, p. 843-848); Francesc Fontbona, «Xavier Nogués, puente y síntesis» (Destino, any XXXV, núm. 1862, 9 juny 1973, p. 38); Francesc Fontbona, «La escultura postmodernista: Emili Fontbona» (Estudios Pro Arte, Barcelona, núm. 1, 1975, p. 10-30); Isidre Puig Boada, «Converses amb Gaudí» (Templo, Barcelona, abril 1976, p. 8); Francesc Fontbona, «Picasso: aspectes desconeguts de la seva joventut» (Serra d’Or, Montserrat, 1981, p. 51-56); Josep M. Vilarrasa, «El grupo El Rovell de l’Ou i la revista Il Tiberio» (Goya. Revista de Arte, Madrid, Fundación Lázaro Galdiano, núm. 259-260, 1997, p. 416-422); Francesc Fontbona, «Pere Mañach, més que el primer marxant de Picasso» (en línia; El Temps, València i Barcelona, 21 setembre 2024 [consulta: 2 octubre 2024]). Núria Gil Duran
Informació sobre l'autor
|